7 January 2007, 19:05
Ja, ik was een beetje uitgespeeld met mijn N/A MS setup ;D
Maar goed.. Nu een TIC...
Ik ben al een het speuren.. Want met mijn LPG verslaving moet de inlaatlucht zo koel mogelijk. Ik kan niet koelen met mijn brandstof. Bovendien las ik dat boven de 2500 toeren LPG juist een minder goede klopvastheid krijgt ??? Ik weet niet of iemand mij daar meer over kan vertellen :
Maar goed. Ik ben dus aan het zoeken naar de dikste intercooler. Ik weet niet of ik het al mag vertellen, maar Lukas is is een turbo-spruitstuk aan het regelen, dan zou er natuurlijk eigenlijk nog een GT Ballbearing turbo op moeten....
Maar ja. Dat is voor de lange baan.
Voorlopig bouw ik de boel standaard in. Ik laat MS de LPG en benzine inspuiting en ontsteking doen. Er komt een turbodrukregelaar op die ook door MS wordt aangestuurd. Dus dan kan ik op vollast met een wat hogere boost rijden. Verder komt er een EGT en Boost metertje in het interieur en ik moet eindelijk het pingel-circuit maar eens gaan bouwen want dat wil ik erg graag detecteren.
Ik heb verder een aantal dilema's:
Ik heb een kop klaargemaakt met die prachtige ITB's erop. Compressie zou 1:11 moeten zijn (uitgeliterd). De kop is geflowed, kleppen en zittingen zijn geslepen, er zit een 300 graden nokkenas in met een klepoverlap van 100 graden. Verder hou ik een blok over waar als het goed is alle goodies in zitten, alleen door de overmatige benzine heeft deze een eerste overmaat nodig.
Nou is de simpele optelsom natuurlijk:
Turbo-blokje openmaken (toch maar doen om even te inspecteren...) Dan is de kop eraf. En ik heb dus een kop liggen met ITB's en helemaal klaar... Maar.. Daar zitten geen natrium gevulde kleppen in. Deze kop er dan opzetten ? Dan kom ik meteen bij probleem 2. Hoe krijg ik dan de perslucht de ITB's in ? Daar moet ik dan een header voor (laten) maken.
Kortom.... Rustig alles inbouwen en alles bij elkaar houden ? Of meteen modden met spullen die ik toch al heb ? Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat ik het project eens afmaak en ga rijden met de 242. Want mijn 1976 BMWtje komt me eigenlijk een beetje mijn oren uit (drift wel erg leuk, trouwens...)
Vervolgens heb ik die turbo in mijn auto hangen. En dan ? Dan heb ik dus een getweaked blok over. Die dan opboren, nieuwe zuigers erin en goodies opbouwen ? Maar dan met ITB's ? En wat voor zuigers dan ? Turbo's ? Maar dan zit ik weer met de kleppen. Zullen die er niet uit fikken ? En waar laat ik die 300 graden nokkenas ? Of ik moet dat blok atmosferisch op gaan bouwen. En het zou ook wel een leuke basis zijn voor een 16v turbo. Maar ja... Wat moet ik dan weer met die kop + ITB's ? Lastig he ?
Maar goed. Van de week ga ik de kop van die motor afhalen. Eventueel maak ik die dan op zaterdag even netjes. Dan kan ie er zo weer op. Ik zou de inlaten heel iets kunnen bewerken, de scherpe randjes eruit halen, zeg maar.
Met heel veel moeite zou ik deze nog voor de radiateur kunnen proppen:
Maar goed.. Nu een TIC...
Ik ben al een het speuren.. Want met mijn LPG verslaving moet de inlaatlucht zo koel mogelijk. Ik kan niet koelen met mijn brandstof. Bovendien las ik dat boven de 2500 toeren LPG juist een minder goede klopvastheid krijgt ??? Ik weet niet of iemand mij daar meer over kan vertellen :

Maar goed. Ik ben dus aan het zoeken naar de dikste intercooler. Ik weet niet of ik het al mag vertellen, maar Lukas is is een turbo-spruitstuk aan het regelen, dan zou er natuurlijk eigenlijk nog een GT Ballbearing turbo op moeten....
Maar ja. Dat is voor de lange baan.
Voorlopig bouw ik de boel standaard in. Ik laat MS de LPG en benzine inspuiting en ontsteking doen. Er komt een turbodrukregelaar op die ook door MS wordt aangestuurd. Dus dan kan ik op vollast met een wat hogere boost rijden. Verder komt er een EGT en Boost metertje in het interieur en ik moet eindelijk het pingel-circuit maar eens gaan bouwen want dat wil ik erg graag detecteren.
Ik heb verder een aantal dilema's:
Ik heb een kop klaargemaakt met die prachtige ITB's erop. Compressie zou 1:11 moeten zijn (uitgeliterd). De kop is geflowed, kleppen en zittingen zijn geslepen, er zit een 300 graden nokkenas in met een klepoverlap van 100 graden. Verder hou ik een blok over waar als het goed is alle goodies in zitten, alleen door de overmatige benzine heeft deze een eerste overmaat nodig.
Nou is de simpele optelsom natuurlijk:
Turbo-blokje openmaken (toch maar doen om even te inspecteren...) Dan is de kop eraf. En ik heb dus een kop liggen met ITB's en helemaal klaar... Maar.. Daar zitten geen natrium gevulde kleppen in. Deze kop er dan opzetten ? Dan kom ik meteen bij probleem 2. Hoe krijg ik dan de perslucht de ITB's in ? Daar moet ik dan een header voor (laten) maken.
Kortom.... Rustig alles inbouwen en alles bij elkaar houden ? Of meteen modden met spullen die ik toch al heb ? Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat ik het project eens afmaak en ga rijden met de 242. Want mijn 1976 BMWtje komt me eigenlijk een beetje mijn oren uit (drift wel erg leuk, trouwens...)
Vervolgens heb ik die turbo in mijn auto hangen. En dan ? Dan heb ik dus een getweaked blok over. Die dan opboren, nieuwe zuigers erin en goodies opbouwen ? Maar dan met ITB's ? En wat voor zuigers dan ? Turbo's ? Maar dan zit ik weer met de kleppen. Zullen die er niet uit fikken ? En waar laat ik die 300 graden nokkenas ? Of ik moet dat blok atmosferisch op gaan bouwen. En het zou ook wel een leuke basis zijn voor een 16v turbo. Maar ja... Wat moet ik dan weer met die kop + ITB's ? Lastig he ?
Maar goed. Van de week ga ik de kop van die motor afhalen. Eventueel maak ik die dan op zaterdag even netjes. Dan kan ie er zo weer op. Ik zou de inlaten heel iets kunnen bewerken, de scherpe randjes eruit halen, zeg maar.
Met heel veel moeite zou ik deze nog voor de radiateur kunnen proppen:
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl