10 December 2006, 15:25
Helemaal met je eens ticcie!
Ik heb ook een versleten br.st.insp. pomp gehad en dat kan zich als volgt "openbaren" ;
tijdens het rijden hoor je ineens eens geluid alsof een van de 6 zuigers met een moker bewerkt wordt in de opgaande slag..........klinkt als uitgelopen drijfstanglager of erger!
Ik dacht dus ook dat het bij mij einde oefening was vwb blok.
Gewoon naar huis gereden met een gangetje van 30 40 km/u en bijna thuis liep het blok ineens als een nieuwe!!!!!??????
Volgende dag collega's gevraagd en er kwam er een met de verklaring dat als er een verstuiver open blijft staan de motor gaat klinken zoals ik hoorde.
6 nwe. verstuivers geplaatst alles in orde dacht ik:
Op weg van werk naar huis ineens weer zelfde geluid.
Gelukkig dicht bij de zaak en de nog aanwezige collega-monteurs laten meeluisteren.
Met lopende motor de verstuiverleidingen 1 voor 1 los gedraaid en bij de verstuiver die de oorzaak was kwam tijdens de compressieslag gewoon dieselsop uit de leidingkant.
Conclusie; de verstuiverstond WEER open aangezien de verstuivers hagelnieuw waren kon de enige oorzaak nog zijn dat de br.st.insp.pomp sluipsel meegaf aan de brandstof die de verstuivers open doet laten staan.
Dit hele verhaal hoop je natuurlijk niet mee te maken als je net voor een aanzienlijk bedrag je motor hebt geruild voor een revisieblok!!!!
Een goed adres is BUCHLI in Harderwijk, wij brengen daar voor de zaak ook de pompen heen enze leveren absolute klasse Bosch waardig zogezegd.
Als je dan ook gelijk je verstuivers meegeeft kunnen zij die voor je testen en eventueel reviseren. (nwe. nozzzle's en druk weer opnieuw instellen)
Realiseer je dat de pomp een omvangrijke taak heeft en er een heleboel vanaf hangt.
Je kunt ook je hele auto erheen brengen na motorwissel en dan door hen de montage en op tijd zetten van de pomp tov motor laten verzorgen.Want ook hier geldt het is horlogemakersprecisie die zichzelf uiteindelijk terugbetaald in heel mooi lopen,weinig roetuitstoot bij vollast en koude start en last but not least BETROUWBAARHEID.
Er wel vanuitgaand dat de motor mechanisch fris is vwb. compressie enz.
Ik realiseer mij dat het een heel verhaal is maar het is zo uitgebreid omdat je een beginnend dieselfan bent.
Als je je kennis verder wilt verhogen en basisdingen inzichtelijk wilt maken kijk dan eens bij HOW STUFF WORKS op het www
http://auto.howstuffworks.com/diesel.htm
groet Jan
Ik heb ook een versleten br.st.insp. pomp gehad en dat kan zich als volgt "openbaren" ;
tijdens het rijden hoor je ineens eens geluid alsof een van de 6 zuigers met een moker bewerkt wordt in de opgaande slag..........klinkt als uitgelopen drijfstanglager of erger!
Ik dacht dus ook dat het bij mij einde oefening was vwb blok.
Gewoon naar huis gereden met een gangetje van 30 40 km/u en bijna thuis liep het blok ineens als een nieuwe!!!!!??????
Volgende dag collega's gevraagd en er kwam er een met de verklaring dat als er een verstuiver open blijft staan de motor gaat klinken zoals ik hoorde.
6 nwe. verstuivers geplaatst alles in orde dacht ik:
Op weg van werk naar huis ineens weer zelfde geluid.
Gelukkig dicht bij de zaak en de nog aanwezige collega-monteurs laten meeluisteren.
Met lopende motor de verstuiverleidingen 1 voor 1 los gedraaid en bij de verstuiver die de oorzaak was kwam tijdens de compressieslag gewoon dieselsop uit de leidingkant.
Conclusie; de verstuiverstond WEER open aangezien de verstuivers hagelnieuw waren kon de enige oorzaak nog zijn dat de br.st.insp.pomp sluipsel meegaf aan de brandstof die de verstuivers open doet laten staan.
Dit hele verhaal hoop je natuurlijk niet mee te maken als je net voor een aanzienlijk bedrag je motor hebt geruild voor een revisieblok!!!!
Een goed adres is BUCHLI in Harderwijk, wij brengen daar voor de zaak ook de pompen heen enze leveren absolute klasse Bosch waardig zogezegd.
Als je dan ook gelijk je verstuivers meegeeft kunnen zij die voor je testen en eventueel reviseren. (nwe. nozzzle's en druk weer opnieuw instellen)
Realiseer je dat de pomp een omvangrijke taak heeft en er een heleboel vanaf hangt.
Je kunt ook je hele auto erheen brengen na motorwissel en dan door hen de montage en op tijd zetten van de pomp tov motor laten verzorgen.Want ook hier geldt het is horlogemakersprecisie die zichzelf uiteindelijk terugbetaald in heel mooi lopen,weinig roetuitstoot bij vollast en koude start en last but not least BETROUWBAARHEID.
Er wel vanuitgaand dat de motor mechanisch fris is vwb. compressie enz.
Ik realiseer mij dat het een heel verhaal is maar het is zo uitgebreid omdat je een beginnend dieselfan bent.
Als je je kennis verder wilt verhogen en basisdingen inzichtelijk wilt maken kijk dan eens bij HOW STUFF WORKS op het www
http://auto.howstuffworks.com/diesel.htm
groet Jan