16 November 2006, 00:35
zoiets had ik ook al begrepen :-D
penta blok 16V 2.5 liter + sterke drijstangen + T04 turbo + gesmede zuigers + M90 + Misschien LH 2.4 injectie of MS (of K-jet??)
Wat ik denk wat de rede is voor de andere plaatsing pistonpen:
ivm met de langere slag moet de pistonpen sowieso al 3 mm naar boven vergeleken met een standaard B230 zuiger.
Standaard drijfstangen (B2X0) zijn 152 mm lang, de slag is 80 mm. Samen geeft dit een drijfstang/slag verhouding van 1.9.
Met 86 mm slag en dezelfde drijfstangen geeft dat een iets lagere verhouding, das minder goed.
Hoe lager deze verhouding is des te schuiner de drijfstang onder de zuiger staat en de zuiger krijgt dan veel grotere zijdelingse krachten te voorduren. Meer wrijving + slijtage.
Dus dan gelijk drijfstangen zo uitkiezen dat je een mooie verhouding hebt als je toch custom gaat 8)
Bijkomend voordeel is dat de zuiger korter kan zijn dus ook lichter.
penta blok 16V 2.5 liter + sterke drijstangen + T04 turbo + gesmede zuigers + M90 + Misschien LH 2.4 injectie of MS (of K-jet??)
Wat ik denk wat de rede is voor de andere plaatsing pistonpen:
ivm met de langere slag moet de pistonpen sowieso al 3 mm naar boven vergeleken met een standaard B230 zuiger.
Standaard drijfstangen (B2X0) zijn 152 mm lang, de slag is 80 mm. Samen geeft dit een drijfstang/slag verhouding van 1.9.
Met 86 mm slag en dezelfde drijfstangen geeft dat een iets lagere verhouding, das minder goed.
Hoe lager deze verhouding is des te schuiner de drijfstang onder de zuiger staat en de zuiger krijgt dan veel grotere zijdelingse krachten te voorduren. Meer wrijving + slijtage.
Dus dan gelijk drijfstangen zo uitkiezen dat je een mooie verhouding hebt als je toch custom gaat 8)
Bijkomend voordeel is dat de zuiger korter kan zijn dus ook lichter.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni