14 November 2006, 23:23
Wacht tot het donker is. Pak de plantenspuit en spuit de bougiekabels nat. Vermoedelijk 1 groot vuurwerkfeest.
Nadieselen komt vaak door een (veel) te rijk lopende motor. Ding zal wel zuipen ? Wellicht blijft er zelfs een injector hangen.
Controleer:
Trek 1 voor 1 de bougiekabels los en kijk of de motor slechter gaat lopen.
Gaat de motor slechter lopen dan deed de cilinder mee.
Doe hetzelfde met de injectorstekkers. Zo kun je zien welke cilinder slecht of niet mee doet.
Draai van de "slechte" cilinder de bougie uit. Eventueel ook van een "goede" cilinder. Controleer de kleur van de bougie. Zwart is teveel benzine, bruin is prima, wit is veel te weinig benzine. Olie en water kan ook nog... Google even, er zijn zat storingsbeeld plaatjes over bougie's te vinden.
Groot onderhoud is zowieso geen slecht plan. Bougie's, verdeler + rotor, eventueel bougiekabel's, ontstekingsunit nalopen of contactpunten vervangen en afstellen, condensator vervangen (bij contactpunten) aansluitingen op de bobine schoon maken. Afstelling controleren.
Als je zo door blijft rijden raakt je auto versneld versleten. Door benzine in de olie, pingelen en cilinderontvetting door teveel benzine en mis-fires.
Nadieselen komt vaak door een (veel) te rijk lopende motor. Ding zal wel zuipen ? Wellicht blijft er zelfs een injector hangen.
Controleer:
Trek 1 voor 1 de bougiekabels los en kijk of de motor slechter gaat lopen.
Gaat de motor slechter lopen dan deed de cilinder mee.
Doe hetzelfde met de injectorstekkers. Zo kun je zien welke cilinder slecht of niet mee doet.
Draai van de "slechte" cilinder de bougie uit. Eventueel ook van een "goede" cilinder. Controleer de kleur van de bougie. Zwart is teveel benzine, bruin is prima, wit is veel te weinig benzine. Olie en water kan ook nog... Google even, er zijn zat storingsbeeld plaatjes over bougie's te vinden.
Groot onderhoud is zowieso geen slecht plan. Bougie's, verdeler + rotor, eventueel bougiekabel's, ontstekingsunit nalopen of contactpunten vervangen en afstellen, condensator vervangen (bij contactpunten) aansluitingen op de bobine schoon maken. Afstelling controleren.
Als je zo door blijft rijden raakt je auto versneld versleten. Door benzine in de olie, pingelen en cilinderontvetting door teveel benzine en mis-fires.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl