14 November 2006, 13:54
V122, waarschijnlijk is de tandwiel overbrenging tussen nokkenas en oliepomp tandwiel overleden.
Heb ik ook een keer gehad met een B20 leenblok.
Het probleem van een B20 blok is dat de nokkenasen niet zo sterk(slijtvast) zijn als in een B18 blok.
Controle is eenvoudig zoals Bozzma zei:
Boutje van de verdelen los draaien deze recht naar boven trekken.
Punt tang pakken en je kan het oilepomp tandwiel zo naar boven trekken voor inspectie. Is het versleten, afgebroken dan weet je wat je te doen staat.
Tip als dat zo is bij de nieuwe nokkenas en oliepomp-as meteen "stalen "distributie tandwielen nemen en distributie deksel laten aaanpassen voor een echte oliekeerring in plaats van de standaard viltenring, blijft je motor mooi schoon.
Is wel een (beetje) veel werk, kop moet eraf, maar is goed te doen. B18 en B20 blokken zijn bijzonder sleutelvriendelijk.
Heb ik ook een keer gehad met een B20 leenblok.
Het probleem van een B20 blok is dat de nokkenasen niet zo sterk(slijtvast) zijn als in een B18 blok.
Controle is eenvoudig zoals Bozzma zei:
Boutje van de verdelen los draaien deze recht naar boven trekken.
Punt tang pakken en je kan het oilepomp tandwiel zo naar boven trekken voor inspectie. Is het versleten, afgebroken dan weet je wat je te doen staat.
Tip als dat zo is bij de nieuwe nokkenas en oliepomp-as meteen "stalen "distributie tandwielen nemen en distributie deksel laten aaanpassen voor een echte oliekeerring in plaats van de standaard viltenring, blijft je motor mooi schoon.
Is wel een (beetje) veel werk, kop moet eraf, maar is goed te doen. B18 en B20 blokken zijn bijzonder sleutelvriendelijk.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import