19 October 2006, 00:29
Even voorstellen: mijn naam is Jan en ik knutsel veel aan RWD Volvo's en klassieke BMW's. Verder heb ik vroeger ook al eens LPG-installaties ingebouwd en vandaar mijn bijzondere interesse voor LPG als autobrandstof, vooral in combinatie met een turbo. (zodat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de klopvastheid van LPG)
Ik kende deze website nog niet. Het internet kent echter ondoorgrondelijke wegen! Lees ik op de T-bricks site van het bestaan van dit Volvo-hobbiisten-forum en kom ik in dit draadje terecht! Bijzonder interessant om te lezen over MegaSquirt in combinatie met LPG/LPI.
Ik rij zelf inmiddels al 30000 getunede km's rond met een Volvo 940LPT (B230FK) met een LPi installatie (vloeibare LPG-injectie).
Deze auto heeft een LH2.4 benzineinspuitsysteem en de bekende EZK ontstekingsmodule. Beiden heb ik laten chippen. (chips gekocht via een lid van de T-bricks website)
De turbodruk heb ik op ongeveer 0,9-1,0bar staan (WGA van een 940 TDic)
Omdat de LPi-ecu de mappings van de LH2.4-ecu gebruikt als basis om de nodige LPG-injectorstuurtijden te berekenen heeft het chippen van de LH2.4-ecu ook effect gehad op de LPG-inspuiting.
Beiden (LPG+ B) zorgen bij volgas en volle boost tot aan de redline voor een duidelijk rijk mengsel (ik heb er een AFR-meter ingebouwd)
Verder zit er nog een 60mm uitlaat onder hetgeen de opspoeltijden verkort. Auto is nu al banaal snel op LPG, bij gewoon gebruik draait ÃÂe 1:8, als ik er echt op let is 1:9 haalbaar. Auto is volledig probleemloos en haalt zonder problemen steeds de APK-emissienormen , op B en op LPG.
In de planning: een K-nokkenas (meer lift, meer duratie, meer overlap)om wat lekkerder toeren te kunnen maken(tot 7000) en een grotere turbo. Eventueel ook een grotere intercooler en een Volvo 850-20V throttlebody. Ik heb het vage vermoeden :lol: dat ik dan aan de limiet van de LPi-injectoren kom. (nu: 205PK, 305Nm op 98-Benzine, 190PK, 280Nm op LPG??) Misschien eens proberen of ik er tzt een 5de injector bij kan knutselen. Voor Benzine-injectoren kan ik overstappen naar bruine injectoren van een Ford Merkur Ti/T-bird Turbo samen met een LMM van een Volvo 960.
Over de Volvo redblocks: de laatste B230FK blokken zijn erg fijn, ze hebben de 12mm drijfstangen en zijn qua lagering sterk zat, ook hebben ze standaard zuigerbodemoliesproeiers en sodium gevulde uitlaatkleppen, beiden bijzonder wenselijk in een high power turbo-motor en helemaal een op LPG. Helaas geen gesmeed drijfwerk wat weer wel in de B21ET en B23ET zat. Maar da's pas nodig als je boven de 300PK komt.
Een 16V B234F schijnt trouwens wel altijd een gesmeed drijfwerk te hebben en dat schijnt te passen in een B230 onderblok. (op de T-bricks website is een massa aan kennis te vinden over deze blokken)
Tenslotte heb ik ook nog een BMW 3.0CS met M30-blok die ik op termijn wil gaan ombouwen naar een M30 3,5L Turboblok (van een e23 745i) met LPi erop aangestuurd met MegaSquirt management. Hierbij heb ik me laten inspireren door Jaymic in de UK die ooit een BMW2002 racer heeft gebouwd met independant Throttlebody LPi en een CR van 13+:1. Erg cool! (en ja, ook oude BMW's kunnen echt wel op LPG draaien, ik heb achtereenvolgens op LPG gehad: een 2002, een e30 325i, een e3 3.0S met dubbele registercarb's met gastussenstukken, goed synchroniseren en het liep fantastisch!)
Groet en ik blijf dit draadje met belangstelling volgen!
Jan
Ik kende deze website nog niet. Het internet kent echter ondoorgrondelijke wegen! Lees ik op de T-bricks site van het bestaan van dit Volvo-hobbiisten-forum en kom ik in dit draadje terecht! Bijzonder interessant om te lezen over MegaSquirt in combinatie met LPG/LPI.
Ik rij zelf inmiddels al 30000 getunede km's rond met een Volvo 940LPT (B230FK) met een LPi installatie (vloeibare LPG-injectie).
Deze auto heeft een LH2.4 benzineinspuitsysteem en de bekende EZK ontstekingsmodule. Beiden heb ik laten chippen. (chips gekocht via een lid van de T-bricks website)
De turbodruk heb ik op ongeveer 0,9-1,0bar staan (WGA van een 940 TDic)
Omdat de LPi-ecu de mappings van de LH2.4-ecu gebruikt als basis om de nodige LPG-injectorstuurtijden te berekenen heeft het chippen van de LH2.4-ecu ook effect gehad op de LPG-inspuiting.
Beiden (LPG+ B) zorgen bij volgas en volle boost tot aan de redline voor een duidelijk rijk mengsel (ik heb er een AFR-meter ingebouwd)
Verder zit er nog een 60mm uitlaat onder hetgeen de opspoeltijden verkort. Auto is nu al banaal snel op LPG, bij gewoon gebruik draait ÃÂe 1:8, als ik er echt op let is 1:9 haalbaar. Auto is volledig probleemloos en haalt zonder problemen steeds de APK-emissienormen , op B en op LPG.
In de planning: een K-nokkenas (meer lift, meer duratie, meer overlap)om wat lekkerder toeren te kunnen maken(tot 7000) en een grotere turbo. Eventueel ook een grotere intercooler en een Volvo 850-20V throttlebody. Ik heb het vage vermoeden :lol: dat ik dan aan de limiet van de LPi-injectoren kom. (nu: 205PK, 305Nm op 98-Benzine, 190PK, 280Nm op LPG??) Misschien eens proberen of ik er tzt een 5de injector bij kan knutselen. Voor Benzine-injectoren kan ik overstappen naar bruine injectoren van een Ford Merkur Ti/T-bird Turbo samen met een LMM van een Volvo 960.
Over de Volvo redblocks: de laatste B230FK blokken zijn erg fijn, ze hebben de 12mm drijfstangen en zijn qua lagering sterk zat, ook hebben ze standaard zuigerbodemoliesproeiers en sodium gevulde uitlaatkleppen, beiden bijzonder wenselijk in een high power turbo-motor en helemaal een op LPG. Helaas geen gesmeed drijfwerk wat weer wel in de B21ET en B23ET zat. Maar da's pas nodig als je boven de 300PK komt.
Een 16V B234F schijnt trouwens wel altijd een gesmeed drijfwerk te hebben en dat schijnt te passen in een B230 onderblok. (op de T-bricks website is een massa aan kennis te vinden over deze blokken)
Tenslotte heb ik ook nog een BMW 3.0CS met M30-blok die ik op termijn wil gaan ombouwen naar een M30 3,5L Turboblok (van een e23 745i) met LPi erop aangestuurd met MegaSquirt management. Hierbij heb ik me laten inspireren door Jaymic in de UK die ooit een BMW2002 racer heeft gebouwd met independant Throttlebody LPi en een CR van 13+:1. Erg cool! (en ja, ook oude BMW's kunnen echt wel op LPG draaien, ik heb achtereenvolgens op LPG gehad: een 2002, een e30 325i, een e3 3.0S met dubbele registercarb's met gastussenstukken, goed synchroniseren en het liep fantastisch!)
Groet en ik blijf dit draadje met belangstelling volgen!
Jan