18 October 2006, 21:34
Jw240 schreef:Lukas Lagerweij schreef:De blokken van de laatste jaren zijn niet altijd beter, de lagers zijn op een gegeven moment dunner geworden.
Dit stond er in Wikipedia:
B23 Turbo
The B23ET and B23FT motors were offered for one year only in the 1984 760 Turbo. Both the B23ET and B23FT are somewhat unique in the 700 series as they are were only turbo motor offered with a block mounted distributor, forged pistons and a forged crankshaft. As these motors predate the low-friction B200 and B230 turbos, they are often considered one of the most robust Volvo turbo motors.
Rara wie heeft er zo'n blok :lol:
Ik mis alleen de oliesquirters...misschien wat zelf te maken, het principe is erg eenvoudig.
De lagers zijn ook weer dikker geworden. Lagers zijn niet het probleem, niet bij een B23 en niet bij een late B230. De volvo motoren hebben meer lager oppervlak dan een chevy smallblock heb ik eens ergens gelezen. De dikste B230 lagers zijn wel wat kleiner dan de B23 lagers.
Wat wel een voordeel is van de B23ET zijn de gesmede zuigers en de stevige drijfstangen. Daar tegenover staat dat de tuning van de B230 motoren minder lang aan de gang is en men de limiet nog moet vinden. Nadeel van de B23 zijn de kortere drijfstangen (hogere zijdelingse kracht op de zuiger..!) en de hogere compressiehoogte van de zuiger (afstand center piston pen lager tot top van zuiger) dan de B230. Verder heeft de B230 betere, nauwkeuriger gemaakte zuigerbussen. De nieuwere zuigers zijn ook van beter materiaal gemaakt.
450 pk is zeker uit een B23 te halen :-D
Zie hier: http://www.pukema.com/bilsport/bilsport.html
11.72 seconde de 400 meter met een B23......... :oops: echt echt vet snel, zet daar maar eens een M5 oid tegen... doei!
Datum code zit bij het oliefilter en bij de 4e uitlaatpoort.
Dat heeft niks meer met B23 of B230 te maken, maar eerder met hoeveel geld je in het blokje propt
