17 October 2006, 19:05
Het lijkt op de foto wel alsof ik pingelspikkels zie.
Toch nog eens op de zuiger kijken.
Wat dat aangaat is het wel interessant.
En bij deze is elke auto zonder lambdameting,
injectie en pingelsensor dus echt verbannen.
Okee...
Ik heb dus verder geen verstand van turbo-techniek.
Wel heb ik me er meer en meer bij neergelegd dat ik er niet onderuit ga komen.
1. Wegens de functie die ik nu heb: ik moet toch echt kunnen laten zien dat ik wat in huis heb.
2. Ik wil een auto met ongecompliceerde PK's en dat is N/A gewoon niet. (toeren...)
3. Er moet iets met het blok gebeuren want er zitten al blauwe plekken in de cilinderwand.
Resumerend:
Het wordt een turbo-setup zodra ik er overheen ben dat dat al mijn "funds" voor de komende maanden opslokt. Argh.
En dan moet de versnellingsbak nog worden aangepakt,
Stuurhuis lekt,
De auto zou eens optisch aangepakt mogen worden...
Okee...
Turbo-talk. Ik begreep dat je het best een motor met een bescheiden CR kan maken.
Een CR waarmee ook te rijden is als de turbo niet mee staat te toeteren.
Mijn cilinderkop is flink afgevlakt, dus ik moet oppassen. 1 op 9 is redelijk ideaal.
Lucas gaf al aan dat een CR van 1 op 7 veel te laag was.
Voordeel: mijn uitlaatkleppen zijn groter dan standaard.
Concrete bouwplannen:
B230K blok opnieuw opbouwen met nieuwe zuigers en balanceren.
Inlaatspruitstuk: ITB's (wow...)
Concrete vragen:
Welk uitlaatspruitstuk ?
Welke turbo ?
Welke intercooler ?
Zitten er oliesquirters in een B230K of zijn deze te plaatsen ?
Waar tap ik de oliedruklijn vanaf voor mijn turbo (ik heb een oliekoeler)
Hoeveel druk moet ik draaien ?
Waar staat normaal gesproken de wastegate op aangesloten en hoe stel ik deze af ?
Dumb-valve ?
Bestaat er een instelbare waste-gate ?
Hoe voorkom ik dat mijn turbo te heet wordt ?
Toch nog eens op de zuiger kijken.
Wat dat aangaat is het wel interessant.
En bij deze is elke auto zonder lambdameting,
injectie en pingelsensor dus echt verbannen.
Okee...
Ik heb dus verder geen verstand van turbo-techniek.
Wel heb ik me er meer en meer bij neergelegd dat ik er niet onderuit ga komen.
1. Wegens de functie die ik nu heb: ik moet toch echt kunnen laten zien dat ik wat in huis heb.
2. Ik wil een auto met ongecompliceerde PK's en dat is N/A gewoon niet. (toeren...)
3. Er moet iets met het blok gebeuren want er zitten al blauwe plekken in de cilinderwand.
Resumerend:
Het wordt een turbo-setup zodra ik er overheen ben dat dat al mijn "funds" voor de komende maanden opslokt. Argh.
En dan moet de versnellingsbak nog worden aangepakt,
Stuurhuis lekt,
De auto zou eens optisch aangepakt mogen worden...
Okee...
Turbo-talk. Ik begreep dat je het best een motor met een bescheiden CR kan maken.
Een CR waarmee ook te rijden is als de turbo niet mee staat te toeteren.
Mijn cilinderkop is flink afgevlakt, dus ik moet oppassen. 1 op 9 is redelijk ideaal.
Lucas gaf al aan dat een CR van 1 op 7 veel te laag was.
Voordeel: mijn uitlaatkleppen zijn groter dan standaard.
Concrete bouwplannen:
B230K blok opnieuw opbouwen met nieuwe zuigers en balanceren.
Inlaatspruitstuk: ITB's (wow...)
Concrete vragen:
Welk uitlaatspruitstuk ?
Welke turbo ?
Welke intercooler ?
Zitten er oliesquirters in een B230K of zijn deze te plaatsen ?
Waar tap ik de oliedruklijn vanaf voor mijn turbo (ik heb een oliekoeler)
Hoeveel druk moet ik draaien ?
Waar staat normaal gesproken de wastegate op aangesloten en hoe stel ik deze af ?
Dumb-valve ?
Bestaat er een instelbare waste-gate ?
Hoe voorkom ik dat mijn turbo te heet wordt ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl