15 October 2006, 22:34
De cilinderkop van de B230 gedemonteerd. De kleppen hadden te weinig speling waardoor er blow-by gassen aanslag hadden veroorzaakt op de inlaatkleppen. Het leek me een goede zaak de boel dan maar te demonteren voor inspectie op verbrande kleppen.
Wel zonde want er zat een zeer zwaar uitgevoerde koppakking met dito kopbouten in de motor. Ik heb nu meteen de cilinderkop gematched op de spruitstukken. Achteraf gezien was het gekkenwerk geweest om dit gemonteerd op de motor te proberen. De hoeveelheden alu-slijpsel zijn enorm.
1 poort is al heel erg netjes. Er zitten dus nog wel meerdere uren slijpwerk aan te komen voor de kanalen helemaal netjes aansluiten. Gemonteerd op de auto leek het wel mee te vallen. Maar nu ik het goed kan bekijken zit er hier en daar toch ruim 2mm te veel vlees in de kop waardoor de lucht kan botsen en verdere cilindervulling kan voorkomen.
Er blijkt een verkeerde distributieriem te zijn gemonteerd. Ik heb eigenlijk een riem nodig met 122 tanden met een vierkant profiel (origineel vierkant, 123 tanden). Maar er zat een riem op met ronde tanden. Meer speurwerk benodigd. Verder kreeg ik de nokkenas-timing niet goed. De nokkenas bleef tussen de 5-7 graden verkeerd staan. Een halve tand, dus. Hetgeen bij deze een verstelbaar nokkenaswiel nodig maakt.
Het drijfwerk zal nog best goed zijn maar is niet geheel naar mijn zin. De hoongroeven zijn zo goed als verdwenen. Ik heb zo mijn twijfels bij de toleranties. Het ziet er niet versleten uit, maar toch. Grote twijfel nog over wat ik ga doen.
Ik heb een aantal opties:
Dit blok laten zoals het is, kop netjes maken en de boel weer dicht maken met een H nokkenas die goed uitgetimed is.
Dit blok uit de auto halen en deze naar een overmaat boren en nieuwe zuigers plaatsen.
Of een ander blok pakken en de mooie spulletjes van dit blok overbouwen maar dan op een lage compressie om een turbo mogelijk te maken...
Ik denk dat de eerste optie het meest voor de hand liggend is. De derde optie trekt mij ook bijzonder... Alleen moet ik dan nog even uitzoeken wat voor blok ik nodig heb... Dat zou dan de sterkste B23/230 moeten zijn waar mijn krukas inpast (stroker 2,5 liter) met zuigerbodemkoeling. Vermoedelijk kost dit me evenveel als het huidige blok opnieuw opknappen.
Wel zonde want er zat een zeer zwaar uitgevoerde koppakking met dito kopbouten in de motor. Ik heb nu meteen de cilinderkop gematched op de spruitstukken. Achteraf gezien was het gekkenwerk geweest om dit gemonteerd op de motor te proberen. De hoeveelheden alu-slijpsel zijn enorm.
1 poort is al heel erg netjes. Er zitten dus nog wel meerdere uren slijpwerk aan te komen voor de kanalen helemaal netjes aansluiten. Gemonteerd op de auto leek het wel mee te vallen. Maar nu ik het goed kan bekijken zit er hier en daar toch ruim 2mm te veel vlees in de kop waardoor de lucht kan botsen en verdere cilindervulling kan voorkomen.
Er blijkt een verkeerde distributieriem te zijn gemonteerd. Ik heb eigenlijk een riem nodig met 122 tanden met een vierkant profiel (origineel vierkant, 123 tanden). Maar er zat een riem op met ronde tanden. Meer speurwerk benodigd. Verder kreeg ik de nokkenas-timing niet goed. De nokkenas bleef tussen de 5-7 graden verkeerd staan. Een halve tand, dus. Hetgeen bij deze een verstelbaar nokkenaswiel nodig maakt.
Het drijfwerk zal nog best goed zijn maar is niet geheel naar mijn zin. De hoongroeven zijn zo goed als verdwenen. Ik heb zo mijn twijfels bij de toleranties. Het ziet er niet versleten uit, maar toch. Grote twijfel nog over wat ik ga doen.
Ik heb een aantal opties:
Dit blok laten zoals het is, kop netjes maken en de boel weer dicht maken met een H nokkenas die goed uitgetimed is.
Dit blok uit de auto halen en deze naar een overmaat boren en nieuwe zuigers plaatsen.
Of een ander blok pakken en de mooie spulletjes van dit blok overbouwen maar dan op een lage compressie om een turbo mogelijk te maken...
Ik denk dat de eerste optie het meest voor de hand liggend is. De derde optie trekt mij ook bijzonder... Alleen moet ik dan nog even uitzoeken wat voor blok ik nodig heb... Dat zou dan de sterkste B23/230 moeten zijn waar mijn krukas inpast (stroker 2,5 liter) met zuigerbodemkoeling. Vermoedelijk kost dit me evenveel als het huidige blok opnieuw opknappen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl