14 September 2006, 23:25
Ahh, Excuus.
Nou ja, waar het om gaat, als de koude start heel moeilijk gaat ontsteekt de diesel moeilijk. En diesel ontsteekt door zelfontbranding. Daar is een hoge druk voor nodig. Als die druk niet aanwezig is door (zwaar) versleten zuigers of een lek, dan zal de motor moeilijk aanslaan. En dat is een tikkeltje een probleem. Er is dan zoveel mengsel boven de zuiger aanwezig wat dan in een keer ontsteekt dat er een ontploffing plaatsvind. Dat is die lelijke dieselklop bij een koude motor.
Als een Dieselmotor op temperatuur is dan ontsteekt de brandstof zodra het uit de injector wordt gespoten. De motor loopt dan mooi met niet al te veel lawaai. Is de motor nog koud, dan spuit de motor diesel in, dat ontbrand pas als de temperatuur hoog genoeg is door de compressie en BOEM !
Als jouw motor redelijk makkelijk aanslaat dan zal de compressie nog best wel in orde zijn.
De gloeipitten zijn trouwens vaak nog goed. Maar ze vragen veel stroom en daarvoor moet de bedrading goed zijn. Dat gaat nog wel eens mis. Een slechte massa aan het blok, of een slechte voeding of stekkers naar het relais en de gloeipitten.
Af en toe vervangen kan geen kwaad. Soms verbranden de gloeipitten en dan zijn ze nog maar op 1 manier te demonteren. Door de kop eraf te halen. En soms gaan ze enorm vast zitten. En dan ben je ook de klos. Monteer ze dus zorgvuldig met het juiste koppel en gebruik een voorgeschreven smeermiddeltje als kopervet of ander hittebestendige smeerspul om te voorkomen dat ze compleet vast gaan zitten.
Nu weet je ook waarom het essentieel is dat je een diesel rustig warm rijdt. Anders geef je de zuiger iedere keer een slok diesel dat erboven explodeert.
Nou ja, waar het om gaat, als de koude start heel moeilijk gaat ontsteekt de diesel moeilijk. En diesel ontsteekt door zelfontbranding. Daar is een hoge druk voor nodig. Als die druk niet aanwezig is door (zwaar) versleten zuigers of een lek, dan zal de motor moeilijk aanslaan. En dat is een tikkeltje een probleem. Er is dan zoveel mengsel boven de zuiger aanwezig wat dan in een keer ontsteekt dat er een ontploffing plaatsvind. Dat is die lelijke dieselklop bij een koude motor.
Als een Dieselmotor op temperatuur is dan ontsteekt de brandstof zodra het uit de injector wordt gespoten. De motor loopt dan mooi met niet al te veel lawaai. Is de motor nog koud, dan spuit de motor diesel in, dat ontbrand pas als de temperatuur hoog genoeg is door de compressie en BOEM !
Als jouw motor redelijk makkelijk aanslaat dan zal de compressie nog best wel in orde zijn.
De gloeipitten zijn trouwens vaak nog goed. Maar ze vragen veel stroom en daarvoor moet de bedrading goed zijn. Dat gaat nog wel eens mis. Een slechte massa aan het blok, of een slechte voeding of stekkers naar het relais en de gloeipitten.
Af en toe vervangen kan geen kwaad. Soms verbranden de gloeipitten en dan zijn ze nog maar op 1 manier te demonteren. Door de kop eraf te halen. En soms gaan ze enorm vast zitten. En dan ben je ook de klos. Monteer ze dus zorgvuldig met het juiste koppel en gebruik een voorgeschreven smeermiddeltje als kopervet of ander hittebestendige smeerspul om te voorkomen dat ze compleet vast gaan zitten.
Nu weet je ook waarom het essentieel is dat je een diesel rustig warm rijdt. Anders geef je de zuiger iedere keer een slok diesel dat erboven explodeert.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl