8 September 2006, 23:19
Nou, toch de inspuittijd nog kunnen rekken. Het zit allemaal op het randje en het ziet er naar uit dat ik het niet ga redden...
De motor sputtert en pruttelt af en toe bij een spastische rechtervoet een beetje onder de 2000 toeren. Dat moet beter kunnen. De motor pakt niet altijd lekker op bij gasgeven. Maar in de logfiles kom ik duidelijk nog fouten tegen van incorrect afgestelde acceleratieverrijking. En juist op lage toeren kan je daar de motor mee verzuipen of verhongeren. Je ziet heel mooi dippen en pieken als er met de gasklep gerommeld wordt. Daar is nog een hoop aan te doen.
Vanaf 2000 toeren draait de motor lekker zijn rondjes en is het beest los. Dit gaat door tot zo'n 6000 toeren en ondanks dat ik daar een redelijke AFR heb weten te behalen wil de motor erboven niet meer vermogen gaan losmaken. Bij 6500 toeren is het feest echt afgelopen. Het horen en zien vergaat je dan trouwens ook al. De auto klinkt als een heuse DTM bak. Een heel diep en zwaar motorgeluid door de inlaten.
Maar waarom ? Ik denk dat mijn cilindervulling boven de 6000 toeren niet meer toeneemt. En dat is op zich wel raar voor zo'n grote motor. Ik denk dat het te maken heeft met de richels in het inlaattraject op de cilinderkop.
Nu dus de rijdbaarheid onder de 2000 toeren verbeteren en uitzoeken wat er nou precies gebeurd met de injectoren op 6000 toeren. Want mijn duty-cycle staat op 150%. En dat zou eigenlijk betekenen dat de injectoren niet meer sluiten. Maar mijn AFR blijft nu wel binnen de perken. Ik begrijp nog niet hoe dat kan.
In het ergste geval moet ik injectoren gaan bijplaatsen. Maar op welke manier ga ik deze dan aansturen ? Alternating (afwisselend) met de andere 4 ? Staging ? Maar kan ik dan de eerste injectorrij nog steeds vol laten inspuiten ? Of vervang ik ze door nog dikkere Keihin's ?
De motor sputtert en pruttelt af en toe bij een spastische rechtervoet een beetje onder de 2000 toeren. Dat moet beter kunnen. De motor pakt niet altijd lekker op bij gasgeven. Maar in de logfiles kom ik duidelijk nog fouten tegen van incorrect afgestelde acceleratieverrijking. En juist op lage toeren kan je daar de motor mee verzuipen of verhongeren. Je ziet heel mooi dippen en pieken als er met de gasklep gerommeld wordt. Daar is nog een hoop aan te doen.
Vanaf 2000 toeren draait de motor lekker zijn rondjes en is het beest los. Dit gaat door tot zo'n 6000 toeren en ondanks dat ik daar een redelijke AFR heb weten te behalen wil de motor erboven niet meer vermogen gaan losmaken. Bij 6500 toeren is het feest echt afgelopen. Het horen en zien vergaat je dan trouwens ook al. De auto klinkt als een heuse DTM bak. Een heel diep en zwaar motorgeluid door de inlaten.
Maar waarom ? Ik denk dat mijn cilindervulling boven de 6000 toeren niet meer toeneemt. En dat is op zich wel raar voor zo'n grote motor. Ik denk dat het te maken heeft met de richels in het inlaattraject op de cilinderkop.
Nu dus de rijdbaarheid onder de 2000 toeren verbeteren en uitzoeken wat er nou precies gebeurd met de injectoren op 6000 toeren. Want mijn duty-cycle staat op 150%. En dat zou eigenlijk betekenen dat de injectoren niet meer sluiten. Maar mijn AFR blijft nu wel binnen de perken. Ik begrijp nog niet hoe dat kan.
In het ergste geval moet ik injectoren gaan bijplaatsen. Maar op welke manier ga ik deze dan aansturen ? Alternating (afwisselend) met de andere 4 ? Staging ? Maar kan ik dan de eerste injectorrij nog steeds vol laten inspuiten ? Of vervang ik ze door nog dikkere Keihin's ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl