3 September 2006, 22:15
In dat geval bouwen we er 6 COP's op. Ook geen probleem. Al is het Odd-fire programmatje nog wel experimenteel. Ik laat de ontsteking nu maar voor wat het is. Want het Volvo Hallgestuurde ontstekingssysteem werkt zo mooi, het lijkt wel 123 !
Zonder grollen. Vandaag weer tegen mijn eigen princiepes ingegaan en.... Kop gestoten.
Voortaan: kabels worden van en naar de accukabels getrokken. Beide. Ieder andere manier is de goden verzoeken.
Zo ging ik het spanningsverschil in de verdeeldoos meten met alles ingeschakeld wat ik kon vinden: 0,3 volt. Maar... Dan moet de boel ook warm worden..... Vinger erop. AUW ! Loeiheet. Mijn voedingslijnen komen voortaan dus bij de accu vandaan.
Vandaag de V6 op LPG laten lopen en ik moet zeggen, liep als een zonnetje ! Heel mooi rustig. Alleen deed de Lamda-sensor gek. Stond op een AFR van 10 en leek weinig te doen. Armer, armer, armer, motor uit (zonder backfire !). Contact uit, lambdameter op de laptop, kijken, lijkt ok. Vervolgens starten, mooie lambdawaarde. Overschakelen op LPG, lambdameter uit. HÃÂ ? Alles nagekeken, alles gechecked. Nada. Blijft maar een ding over. Als de injectoren aangestuurd worden gaat de stroom van die dingen naar de carrosserie. Op het punt waar ook de lambdasensor op de carrosserie zit. Daar gaan zoveel electronen doorheen en kennelijk is er toch een weerstand. En daardoor valt de lambdameter uit. Mijn massalijnen gaan voortaan dus altijd terug naar de accu. Principieel wou ik dat al, maar bij deze auto had ik het al eerder net even anders uitgedacht.
Waarom hebben moderne auto's deze problemen niet ?
Nou... Die hebben ze wel. Want soms fikt een computer spontaan uit. Sorry, m'neer. Puter kapot..... Hoe kan dat ? Een reden kan zijn dat de massa verbinding van de computer een overgangsweerstand heeft. Er staat 12volt op de injectoren en deze worden door de computer aan massa gelegd. Je kan je voorstellen dat als deze massa ondebroken raakt, maar de computer wel schakelt dat deze op andere manieren door de computer zal wandelen om de electronen door te laten. En dan gaat zo'n ding in rook op.
Zonder grollen. Vandaag weer tegen mijn eigen princiepes ingegaan en.... Kop gestoten.
Voortaan: kabels worden van en naar de accukabels getrokken. Beide. Ieder andere manier is de goden verzoeken.
Zo ging ik het spanningsverschil in de verdeeldoos meten met alles ingeschakeld wat ik kon vinden: 0,3 volt. Maar... Dan moet de boel ook warm worden..... Vinger erop. AUW ! Loeiheet. Mijn voedingslijnen komen voortaan dus bij de accu vandaan.
Vandaag de V6 op LPG laten lopen en ik moet zeggen, liep als een zonnetje ! Heel mooi rustig. Alleen deed de Lamda-sensor gek. Stond op een AFR van 10 en leek weinig te doen. Armer, armer, armer, motor uit (zonder backfire !). Contact uit, lambdameter op de laptop, kijken, lijkt ok. Vervolgens starten, mooie lambdawaarde. Overschakelen op LPG, lambdameter uit. HÃÂ ? Alles nagekeken, alles gechecked. Nada. Blijft maar een ding over. Als de injectoren aangestuurd worden gaat de stroom van die dingen naar de carrosserie. Op het punt waar ook de lambdasensor op de carrosserie zit. Daar gaan zoveel electronen doorheen en kennelijk is er toch een weerstand. En daardoor valt de lambdameter uit. Mijn massalijnen gaan voortaan dus altijd terug naar de accu. Principieel wou ik dat al, maar bij deze auto had ik het al eerder net even anders uitgedacht.
Waarom hebben moderne auto's deze problemen niet ?
Nou... Die hebben ze wel. Want soms fikt een computer spontaan uit. Sorry, m'neer. Puter kapot..... Hoe kan dat ? Een reden kan zijn dat de massa verbinding van de computer een overgangsweerstand heeft. Er staat 12volt op de injectoren en deze worden door de computer aan massa gelegd. Je kan je voorstellen dat als deze massa ondebroken raakt, maar de computer wel schakelt dat deze op andere manieren door de computer zal wandelen om de electronen door te laten. En dan gaat zo'n ding in rook op.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl