1 September 2006, 22:38
Erik265 schreef:Jw240 schreef:ik weet niet of er al voor gewaarschuwd is (ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten...),hock:
hock: Nee, dus.
Jw240 schreef:maar let op met de carterventilatie bij een diesel. Bij te veel lekkage van gassen langs de zuigers het carter in is er grote kans op het op hol slaan van de motor. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie. Totdat het toerental zo hoog is opgelopen dat een drijfstang breekt oid...
(deze motoren zijn wel behoorlijk bestand tegen hoge toeren, ik heb gelezen van mensen die er tot de 6000 rpm mee halen...)
Ik zal eens goed informeren bij de garage. In ieder geval bedankt voor de waarschuwing.
'grote' kans kan overdreven zijn hoor, afhankelijk van de toestand van de motor en de rijstijl. Let er wel een beetje op. Warme motor (dunnere olie), zware belasting (hoge verbrandingsdruk), versleten motor (meer lekkage gassen naar het carter), verstopt luchtfilter (de motor trekt dan meer vacuum), te veel olie in het carter.... enkele dingen die het op hol slaan in de hand kunnen werken.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe de carterventilatie bij een 240 diesel zit... Maar ik denk niet dat ie alle rotzooi zo op straat dumpt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni