28 August 2006, 16:04
Bozzma schreef:En wat heb je daaraan ?
Want van Methanol dien je meer in te spuiten. Veel meer. Je verbruik wordt dus aanzienlijk hoger.
De voordelen zijn dat je een hogere klopvastheid hebt maar daar heb je enkel baat bij als je enorm hoge drukken boven de zuiger hebt staan. Zeg 3 bar turbo-laaddruk of zo.
Ik zou niet zomaar op andere brandstoffen overgaan. Dat kan niet ongestraft. Je dient wel degelijk de afstelling te veranderen.
Ik zou trouwens niemand aanraden Methanol te tanken. De Methanol is zeer bijtend voor zo goed als alle materialen. In een E85 concentratie valt het wel mee, maar het is toch iets om rekening mee te houden. Ga er van uit dat de 15% maar voor 5-7% energie zal leveren. Je verbruik wordt hoger.
ik zou het zeker niet afschrijven als brandstof. Het meerverbruik is wel te overzien als de auto er goed is op afgesteld. Motor loopt soepeler. Met een turbo motor is die extra octaan ook erg fijn (105). Bij een t5 merk je al goed of je 95 of 100 oktaan getankt hebt.
veel volvo's hebben een systeem dat al tegen aanzienlijke ethanol concentraties kan. LH jetronic past zichzelf perfect aan op ethanol (hoeveelheid brandstof), zoals je al zei, en dan nog even de ontsteking wat vervroegen. Wel even de computer resetten.
Met MS moet het nog beter gaan, zeker met een brandstofsensor.
Hier staat alles uitgelegd door iemand die het in zijn getunede 940 heeft:
http://www.forums.turbobricks.com/showth...hp?t=73061
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni