18 August 2006, 00:13
Nou ja. Het valt allemaal wel mee als je eenmaal overzicht hebt kunnen krijgen. Ik kan ze vrij makkelijk opsomen:
1. Zorg voor een triggerwheel met VR sensor en afgeschermde kabel die je bij de MS aan de massa knoopt (niet aan de andere kant). Dan ben je vrij van spikes en rommel in je computer. Bovendien is dit de makkelijkste manier van bouwen en laat het je de meeste keuzes voor ontsteking.
2. Zorg voor nette en goede bedrading en sluit alle sensoren aan en laat de massa van de injectoren teruglopen de MS in zonder tussenkomst van de carrosserie.
3. Stel bij 4 of meer injectoren PWM tijdig in als je met laag impedantie injectoren werkt. PWM wil zeggen dat de injectoren met korte pulsjes open gehouden worden. Daarmee bescherm je zowel je injectoren als je computer tegen doorbranden. Ik ben nog even aan het experimenteren wat de BiGas injectoren nou precies doen.
4. Zorg dat als je de ontsteking geregeld wordt door de MS de dwell niet veel te hoog staat. Zodra deze boven de 7 ampere komt staat de MS hitte weg te pompen en dat gaat niet lang goed. Wil je dit goed doen moet je eigenlijk een scope aansluiten. Pas ook op met de "inverted of niet inverted instelling. Als je direct een bobine aandrijft dien je "inverted" te gebruiken anders gaat het spul heel snel roken.
5. bouw rustig op. Doe bijvoorbeeld eerst de LPG, dan de ontsteking en als laatste benzine.
6. Zorg dat alles mechanisch goed in orde is. Als je een slechte bougiekabel hebt zal je je mengsel nooit goed kunnen krijgen omdat er steeds een scheut lucht voorbij komt als de bougie niet wil vonken.
7. Werk netjes en zorg ervoor dat je geen draden verkeerd aansluit. Het is mij 3x gelukt de computer op te blazen en allen door bovenstaande zaken te negeren. Maar, aan de andere kant, iedere keer wist ik de computer voor een paar euro weer te reanimeren.
Ik ben vast nog wat vergeten, maar als je je aan de 10 MS geboden houdt, dan komt het vast voor elkaar !
1. Zorg voor een triggerwheel met VR sensor en afgeschermde kabel die je bij de MS aan de massa knoopt (niet aan de andere kant). Dan ben je vrij van spikes en rommel in je computer. Bovendien is dit de makkelijkste manier van bouwen en laat het je de meeste keuzes voor ontsteking.
2. Zorg voor nette en goede bedrading en sluit alle sensoren aan en laat de massa van de injectoren teruglopen de MS in zonder tussenkomst van de carrosserie.
3. Stel bij 4 of meer injectoren PWM tijdig in als je met laag impedantie injectoren werkt. PWM wil zeggen dat de injectoren met korte pulsjes open gehouden worden. Daarmee bescherm je zowel je injectoren als je computer tegen doorbranden. Ik ben nog even aan het experimenteren wat de BiGas injectoren nou precies doen.
4. Zorg dat als je de ontsteking geregeld wordt door de MS de dwell niet veel te hoog staat. Zodra deze boven de 7 ampere komt staat de MS hitte weg te pompen en dat gaat niet lang goed. Wil je dit goed doen moet je eigenlijk een scope aansluiten. Pas ook op met de "inverted of niet inverted instelling. Als je direct een bobine aandrijft dien je "inverted" te gebruiken anders gaat het spul heel snel roken.
5. bouw rustig op. Doe bijvoorbeeld eerst de LPG, dan de ontsteking en als laatste benzine.
6. Zorg dat alles mechanisch goed in orde is. Als je een slechte bougiekabel hebt zal je je mengsel nooit goed kunnen krijgen omdat er steeds een scheut lucht voorbij komt als de bougie niet wil vonken.
7. Werk netjes en zorg ervoor dat je geen draden verkeerd aansluit. Het is mij 3x gelukt de computer op te blazen en allen door bovenstaande zaken te negeren. Maar, aan de andere kant, iedere keer wist ik de computer voor een paar euro weer te reanimeren.
Ik ben vast nog wat vergeten, maar als je je aan de 10 MS geboden houdt, dan komt het vast voor elkaar !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl