17 August 2006, 16:47
Wow, wat 'n geweldig systeem, dat MegaSquirt! En fantastisch dat de inbouw zo uitvoerig beschreven wordt! Na het lezen van dit, zeer uitgebreide en informatieve, topic, ben ik er zÃÂÃÂr enthousiast over geworden! Volgens mij kan MegaSquirt in al mijn behoeften voorzien (en mÃÂÃÂr)!
Ik heb namelijk een Volvo 760 GLE van modeljaar 1987, dus met de "oude" neus, maar wÃÂl het nieuwe type V6 (de B280E met LH-Jetronic 2.2 en EZ115K). Hij staat sinds januari 2003 (droog en vorstvrij, maar wel zeer stoffig...) gestald in 'n voormalige boerenschuur in Friesland. 't Is in principe 'n goed exemplaar, met een originele kilometerstand van slechts 145.000 km, vrijwel roestvrij en met een zeer net interieur, maar er zijn enkele zaken die aandacht behoeven.
Nu ben ik voornemens om over ongeveer een maand de auto weer op te halen, de noodzakelijke reparaties en onderhoud uit te voeren (dit betreft onder andere zaken als schokbrekers, rubbers in de wielophanging, stuurhuis en een lekkende krukaskeerring, evenals uiteraard het vervangen van alle vloeistoffen en het volledig nakijken van dingen die eventueel door het lange stilstaan aan vervanging toe zijn geraakt), en er dan direct een car-PC en een LPG-systeem in in te bouwen.
Nu zát ik al te denken aan een dampgas-injectie-installatie, want ik heb geen behoefte aan backfires, en het levert t.o.v. een conventioneel systeem natuurlijk een behoorlijk winst op m.b.t. vermogen en / of verbruik.
Maar mijn probleem in dezen was dat ik door schade en schande wijs ben geworden, en liever geen garage of dealer aan mijn auto laat sleutelen; ik doe álles zelf of met vrienden. Dus ook de inbouw van een LPG-installatie zou ik zelf willen doen. Met een conventionele installatie zou er dan niet zo'n groot probleem zijn, maar ik was nog wat huiverig m.b.t. injectie en het inregelen van een LPG-motormanagementsysteem. Maar met MegaSquirt kan ik dus motormanagement-software op mijn CarPC draaien, zodat ik, zónder dat ik een laptop moet meenemen, die dan maar op de bijrijdersstoel rondslingert, te allen tijde de info zou kunnen aflezen en eventueel wijzigingen zou kunnen uitvoeren m.b.v. het touchscreen dat zich (op de plaats van de radio) in de middenconsole zal gaan bevinden!
Nu heb ik her en der al tamelijk veel info gelezen over MegaSquirt, maar zit tóch nog met enkele vragen.
Ik zal trouwens eerst uit de doeken doen hoe ik 't in gedachten heb:
Het lijkt me het handigst om in den beginne het systeem compleet gescheiden van de benzine-inspuiting te houden, zodat de wagen in ieder geval áltijd nog normaal op benzine rijdt, óók als er een fout in het LPG-systeem zou sluipen. Dan ben ik voornemens om later, als alles zich een tijdje in de dagelijkse praktijk bewezen heeft, de ontsteking via een DIS-systeem te laten werken, en de benzine-inspuiting ook via MegaSquirt te gaan regelen. Hierdoor zou ik dan kunnen profiteren van een accuratere en stevigere vonk, en daarnaast kunnen experimenteren met het vervroegen van de ontsteking op LPG, separaat van het ontstekingstijdstip op benzine.
Want dat kan toch, ook met 'n V6, m.b.v. de MS1: separate settings voor LPG en benzine?
Is het sowieso verstandig om het op deze stapsgewijze manier op te lossen, of kan ik wellicht tóch beter alles, inclusief ontsteking en benzine-inspuiting, in ÃÂÃÂn keer inbouwen?
Heeft de B280E alle benodigde sensoren reeds? En heeft m'n auto nou wÃÂl al 'n lambdasonde, ondanks dat 'ie geen katalysator heeft (ik heb de auto nog niet hier, en volgens mij steekt m'n Haynes-manual achterin die voorstoel, dus ik kan 't (nog) niet nakijken; ben wÃÂl benieuwd!)?
Oh, waar ik óók nog niet helemaal achter ben: is die EZ115K-ontsteking soms toevallig al goed genoeg? Of is de investering in een DIS-systeem nog steeds gerechtvaardigd?
Veel succes met het inbouwen en verfijnen van jullie MegaSquirt-systemen, en alvast bedankt voor het opzetten van dit uitgebreide topic en voor het beantwoorden van m'n vragen!
Ik heb namelijk een Volvo 760 GLE van modeljaar 1987, dus met de "oude" neus, maar wÃÂl het nieuwe type V6 (de B280E met LH-Jetronic 2.2 en EZ115K). Hij staat sinds januari 2003 (droog en vorstvrij, maar wel zeer stoffig...) gestald in 'n voormalige boerenschuur in Friesland. 't Is in principe 'n goed exemplaar, met een originele kilometerstand van slechts 145.000 km, vrijwel roestvrij en met een zeer net interieur, maar er zijn enkele zaken die aandacht behoeven.
Nu ben ik voornemens om over ongeveer een maand de auto weer op te halen, de noodzakelijke reparaties en onderhoud uit te voeren (dit betreft onder andere zaken als schokbrekers, rubbers in de wielophanging, stuurhuis en een lekkende krukaskeerring, evenals uiteraard het vervangen van alle vloeistoffen en het volledig nakijken van dingen die eventueel door het lange stilstaan aan vervanging toe zijn geraakt), en er dan direct een car-PC en een LPG-systeem in in te bouwen.
Nu zát ik al te denken aan een dampgas-injectie-installatie, want ik heb geen behoefte aan backfires, en het levert t.o.v. een conventioneel systeem natuurlijk een behoorlijk winst op m.b.t. vermogen en / of verbruik.
Maar mijn probleem in dezen was dat ik door schade en schande wijs ben geworden, en liever geen garage of dealer aan mijn auto laat sleutelen; ik doe álles zelf of met vrienden. Dus ook de inbouw van een LPG-installatie zou ik zelf willen doen. Met een conventionele installatie zou er dan niet zo'n groot probleem zijn, maar ik was nog wat huiverig m.b.t. injectie en het inregelen van een LPG-motormanagementsysteem. Maar met MegaSquirt kan ik dus motormanagement-software op mijn CarPC draaien, zodat ik, zónder dat ik een laptop moet meenemen, die dan maar op de bijrijdersstoel rondslingert, te allen tijde de info zou kunnen aflezen en eventueel wijzigingen zou kunnen uitvoeren m.b.v. het touchscreen dat zich (op de plaats van de radio) in de middenconsole zal gaan bevinden!
Nu heb ik her en der al tamelijk veel info gelezen over MegaSquirt, maar zit tóch nog met enkele vragen.
Ik zal trouwens eerst uit de doeken doen hoe ik 't in gedachten heb:
Het lijkt me het handigst om in den beginne het systeem compleet gescheiden van de benzine-inspuiting te houden, zodat de wagen in ieder geval áltijd nog normaal op benzine rijdt, óók als er een fout in het LPG-systeem zou sluipen. Dan ben ik voornemens om later, als alles zich een tijdje in de dagelijkse praktijk bewezen heeft, de ontsteking via een DIS-systeem te laten werken, en de benzine-inspuiting ook via MegaSquirt te gaan regelen. Hierdoor zou ik dan kunnen profiteren van een accuratere en stevigere vonk, en daarnaast kunnen experimenteren met het vervroegen van de ontsteking op LPG, separaat van het ontstekingstijdstip op benzine.
Want dat kan toch, ook met 'n V6, m.b.v. de MS1: separate settings voor LPG en benzine?
Is het sowieso verstandig om het op deze stapsgewijze manier op te lossen, of kan ik wellicht tóch beter alles, inclusief ontsteking en benzine-inspuiting, in ÃÂÃÂn keer inbouwen?
Heeft de B280E alle benodigde sensoren reeds? En heeft m'n auto nou wÃÂl al 'n lambdasonde, ondanks dat 'ie geen katalysator heeft (ik heb de auto nog niet hier, en volgens mij steekt m'n Haynes-manual achterin die voorstoel, dus ik kan 't (nog) niet nakijken; ben wÃÂl benieuwd!)?
Oh, waar ik óók nog niet helemaal achter ben: is die EZ115K-ontsteking soms toevallig al goed genoeg? Of is de investering in een DIS-systeem nog steeds gerechtvaardigd?
Veel succes met het inbouwen en verfijnen van jullie MegaSquirt-systemen, en alvast bedankt voor het opzetten van dit uitgebreide topic en voor het beantwoorden van m'n vragen!
It's a little known fact that the Dark Ages were caused by unresolved Y1K issues.