6 August 2006, 12:51
Ja, zij hebben begrepen hou je luchtwervelingen rond je inlaat tegengaat en maximaal gebruik maakt van pulsatiedrukvulling. Motorruimte ziet er zowieso wel heel erg mooi en clean uit.
Okee... Bijna iedere motor met een lambdaregeling en brandstofcorrectie kan rijden op E85. E85 is een mengsel van 85% benzine en 15% ethanol. De Ethanol is zeer agresief tegen leidingen en injectoren dus echt aanbevelenswaardig is het niet. Al zou het kunnen zijn dat al het vuil ook loskomt.
Waarom is het rijden op Ehanol anders ? De verbrandingswaarde is bijna 3x lager dan benzine. Als je op E85 rijdt zal het motormanagement systeem dus iets meer moeten inspuiten. Dit kan simpelweg door de constatering van de lambdasensor dat het mengsel te arm is en dat er dus een x percentage gecompenseerd moet worden.
Waarom wordt Ethanol gebruikt voor dragracers en de turbo-bifuel auto's van Saab en Volvo ? Ethanol is enorm klopvast. Je moet er welliswaar enorm veel van inspuiten, maar je kan de turbodruk en/of de compressie enorm opvoeren met enorme vermogens als gevolg.
Wat doet MegaSquirt anders ?
In Amerika zitten ze in de buurt van Brazilie. En in Amerika zijn ze woedend over de belachelijk hoge benzineprijzen (drie dollar/gallon....) Dus schakelen ze daar over op geimporteerde of eigen gebrouwen Ethanol. Daarvoor stoppen ze een sensor in de tank, die meet een frequentie die uitgezonden wordt in de tank om het mengsel te bepalen en de MS stelt daar de inspuiting op af. Zo werken diverse GM's, Volvo's en Saab's ook. MS noemt dit "flex-feul" en er zit support voor in voor de MS2.
Voor ons nog niet echt handig. Of je moet een stoker zijn van de giftige soort Vodka, die waar je blind van wordt.. Wij hebben geen grote import van niet drinkbare alcohol, wij hebben LPG. LPG kost in Brazilie 30 dollarcent de gallon heb ik ergens gelezen. Maar voor het hier is.. En nadat de blauwe boevenbende hun deel ervan opgeist heeft...
Het gaat wel om een vernieuwbare brandstof en er is minimaal uitstoot van schadelijke gassen. Zowel E85 als Methanol mag worden gezien als een minder milleubelastende brandstof. Daarom hangen er in Zweden diverse voordelen aan auto's die op deze brandstof rijden.
Okee... Bijna iedere motor met een lambdaregeling en brandstofcorrectie kan rijden op E85. E85 is een mengsel van 85% benzine en 15% ethanol. De Ethanol is zeer agresief tegen leidingen en injectoren dus echt aanbevelenswaardig is het niet. Al zou het kunnen zijn dat al het vuil ook loskomt.
Waarom is het rijden op Ehanol anders ? De verbrandingswaarde is bijna 3x lager dan benzine. Als je op E85 rijdt zal het motormanagement systeem dus iets meer moeten inspuiten. Dit kan simpelweg door de constatering van de lambdasensor dat het mengsel te arm is en dat er dus een x percentage gecompenseerd moet worden.
Waarom wordt Ethanol gebruikt voor dragracers en de turbo-bifuel auto's van Saab en Volvo ? Ethanol is enorm klopvast. Je moet er welliswaar enorm veel van inspuiten, maar je kan de turbodruk en/of de compressie enorm opvoeren met enorme vermogens als gevolg.
Wat doet MegaSquirt anders ?
In Amerika zitten ze in de buurt van Brazilie. En in Amerika zijn ze woedend over de belachelijk hoge benzineprijzen (drie dollar/gallon....) Dus schakelen ze daar over op geimporteerde of eigen gebrouwen Ethanol. Daarvoor stoppen ze een sensor in de tank, die meet een frequentie die uitgezonden wordt in de tank om het mengsel te bepalen en de MS stelt daar de inspuiting op af. Zo werken diverse GM's, Volvo's en Saab's ook. MS noemt dit "flex-feul" en er zit support voor in voor de MS2.
Voor ons nog niet echt handig. Of je moet een stoker zijn van de giftige soort Vodka, die waar je blind van wordt.. Wij hebben geen grote import van niet drinkbare alcohol, wij hebben LPG. LPG kost in Brazilie 30 dollarcent de gallon heb ik ergens gelezen. Maar voor het hier is.. En nadat de blauwe boevenbende hun deel ervan opgeist heeft...
Het gaat wel om een vernieuwbare brandstof en er is minimaal uitstoot van schadelijke gassen. Zowel E85 als Methanol mag worden gezien als een minder milleubelastende brandstof. Daarom hangen er in Zweden diverse voordelen aan auto's die op deze brandstof rijden.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl