23 July 2006, 16:05
Ik heb er over zitten nadenken dat als ik een ombouw voor iemand zou doen, hoe zou ik dat dan doen ?
Nou ja, als je dus gaat prutsen aan een K-jettronic systeem of je doet een inbouw op een carburatie-motor... En je doet alles heel netjes en mooi.. En vervolgens wordt je genekt door een valse lucht trekkende carburateur, K-jettronic klep die niet gangbaar is, een rommeltje van een ontstekingssysteem...
Ik denk dat ik mezelf (en de eigenaar van de auto...) veel ellende zou kunnen besparen door van de sloop een dergelijk spruitstuk te halen. brandstof-injectoren erop, DIS ontsteking erop en gegarandeerd netjes werken.
Dus inderdaad... Als ik jouw auto had... En in princiepe had ik jouw setup, dan zou ik het spruitstuk monteren van een sloper op L-H jettronic/motronic. Benzine en LPG zijn prima draaiend te krijgen op 1 computer. Er is maar 1 maar. Er komt niet veel lucht door dit spruitstuk. Reken op 130 PK bij 6000 toeren. Maar 130 ECHTE pk's zijn er nog best veel. Het koppel van zo'n spruitstuk is wel erg goed en de motor loopt erg soepel en netjes. Mijn DCOE boddy's zijn wel even wat heftiger. Die rommelen een beetje op deellast en de motor moet echt toeren draaien om koppel te ontwikkelen. Dat is het nadeel van dikke korte aanzuigkanalen. Maar ik heb dan weer dik 200pk.
Een krukassensor met triggerwheel MOET je gebruiken. Laat ik het zo zeggen, ik weiger te werken aan een systeem zonder. Gewoon te lastig. Dat zou genoeg moeten zeggen. Stel je bij het monteren van zo'n sensor niet al te veel voor. 2 stripjes lassen op de poelie, een steun maken en klaar. Ik kan je daarbij ook ondersteunen. De moeite van het inbouwen verdien je dubbel en dwars terug.
Ik denk dat ik weet waarom je een 940 aanhaalt. De laatste spruitstukken hebben een andere TPS sensor waardoor deze bruikbaar zijn als Alpha N mengselbereiding. De computer kijkt dan naar gasklepopening en toerental. Maar dit is redelijk gokwerk en enkel bruikbaar voor racemotoren die toch meestal vol gas rijden. De mengselbereiding lijkt dan op dat van een CIS injectie. Beter niet mee werken, is mij verteld. Een toetentalsensor is nog steeds nodig met dit systeem.
Wel kan je de verdeler (de hall-sensor van de verdeler) nemen als toerental gever. Ik kreeg bij de V6 nare spikes (spanningspieken) binnen over dit kanaal. Je zit immers naast het hoogspanningscircuit te werken. Bij een 4 cilinder zou dit goed kunnen gaan werken, bij een V6 heel lastig door de onregelmatige ontstekingspulsen. Maar nogmaals... Een sensorwiel is een veel mooiere oplossing. De computer weet veel nauwkeuriger waar de krukas is en je koppelt alle systemen los van je computer zodat je niet meer afhankelijk bent van de huidige kwaliteit van je sensoren en ontsteking.
Mocht je het sensorwiel gewoon niet mooi vinden of zo, er zijn ook andere vormen in de handel. Maar deze was gewoon goedkoop en makkelijk te verkrijgen, vandaar.
Ik kan je trouwens alle spullen (interessant) leveren. Stuur maar een PM, dan bellen we er een keer over.
Ow ja, starten op LPG ?
De auto heeft nog nooit zo mooi gestart. Naar de sleutel kijken en lopen. Dat was wel eens anders op benzine (carburateurs)... Pompen, starten, pompen, starten, starten starten, vol gas, pruttelpruttelpruttel....... En moeizaam lopen.
Dus inderdaad, starten op LPG gaat fantastisch als je de computer netjes hebt ingesteld.
Vraag:
Zijn alle spruitstukken van de B23/230 motor hetzelfde ? Ik heb een spruitstuk van een 740 met een 55mm gasklep. Ik ben heel benieuwd of er spruitstukken zijn met meer flow. Want met een custom computersysteem is het heel makkelijk om de motor wat extra lucht te geven en met de computer er ook een beetje meer brandstof bij te doen. Meer vermogen kost dan niets extra's.
Nou ja, als je dus gaat prutsen aan een K-jettronic systeem of je doet een inbouw op een carburatie-motor... En je doet alles heel netjes en mooi.. En vervolgens wordt je genekt door een valse lucht trekkende carburateur, K-jettronic klep die niet gangbaar is, een rommeltje van een ontstekingssysteem...
Ik denk dat ik mezelf (en de eigenaar van de auto...) veel ellende zou kunnen besparen door van de sloop een dergelijk spruitstuk te halen. brandstof-injectoren erop, DIS ontsteking erop en gegarandeerd netjes werken.
Dus inderdaad... Als ik jouw auto had... En in princiepe had ik jouw setup, dan zou ik het spruitstuk monteren van een sloper op L-H jettronic/motronic. Benzine en LPG zijn prima draaiend te krijgen op 1 computer. Er is maar 1 maar. Er komt niet veel lucht door dit spruitstuk. Reken op 130 PK bij 6000 toeren. Maar 130 ECHTE pk's zijn er nog best veel. Het koppel van zo'n spruitstuk is wel erg goed en de motor loopt erg soepel en netjes. Mijn DCOE boddy's zijn wel even wat heftiger. Die rommelen een beetje op deellast en de motor moet echt toeren draaien om koppel te ontwikkelen. Dat is het nadeel van dikke korte aanzuigkanalen. Maar ik heb dan weer dik 200pk.
Een krukassensor met triggerwheel MOET je gebruiken. Laat ik het zo zeggen, ik weiger te werken aan een systeem zonder. Gewoon te lastig. Dat zou genoeg moeten zeggen. Stel je bij het monteren van zo'n sensor niet al te veel voor. 2 stripjes lassen op de poelie, een steun maken en klaar. Ik kan je daarbij ook ondersteunen. De moeite van het inbouwen verdien je dubbel en dwars terug.
Ik denk dat ik weet waarom je een 940 aanhaalt. De laatste spruitstukken hebben een andere TPS sensor waardoor deze bruikbaar zijn als Alpha N mengselbereiding. De computer kijkt dan naar gasklepopening en toerental. Maar dit is redelijk gokwerk en enkel bruikbaar voor racemotoren die toch meestal vol gas rijden. De mengselbereiding lijkt dan op dat van een CIS injectie. Beter niet mee werken, is mij verteld. Een toetentalsensor is nog steeds nodig met dit systeem.
Wel kan je de verdeler (de hall-sensor van de verdeler) nemen als toerental gever. Ik kreeg bij de V6 nare spikes (spanningspieken) binnen over dit kanaal. Je zit immers naast het hoogspanningscircuit te werken. Bij een 4 cilinder zou dit goed kunnen gaan werken, bij een V6 heel lastig door de onregelmatige ontstekingspulsen. Maar nogmaals... Een sensorwiel is een veel mooiere oplossing. De computer weet veel nauwkeuriger waar de krukas is en je koppelt alle systemen los van je computer zodat je niet meer afhankelijk bent van de huidige kwaliteit van je sensoren en ontsteking.
Mocht je het sensorwiel gewoon niet mooi vinden of zo, er zijn ook andere vormen in de handel. Maar deze was gewoon goedkoop en makkelijk te verkrijgen, vandaar.
Ik kan je trouwens alle spullen (interessant) leveren. Stuur maar een PM, dan bellen we er een keer over.
Ow ja, starten op LPG ?
De auto heeft nog nooit zo mooi gestart. Naar de sleutel kijken en lopen. Dat was wel eens anders op benzine (carburateurs)... Pompen, starten, pompen, starten, starten starten, vol gas, pruttelpruttelpruttel....... En moeizaam lopen.
Dus inderdaad, starten op LPG gaat fantastisch als je de computer netjes hebt ingesteld.
Vraag:
Zijn alle spruitstukken van de B23/230 motor hetzelfde ? Ik heb een spruitstuk van een 740 met een 55mm gasklep. Ik ben heel benieuwd of er spruitstukken zijn met meer flow. Want met een custom computersysteem is het heel makkelijk om de motor wat extra lucht te geven en met de computer er ook een beetje meer brandstof bij te doen. Meer vermogen kost dan niets extra's.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl