23 July 2006, 02:16
Zo !
Vandaag was het zover. EINDELIJK testrijden met de GT. De injectoren in serie waren geen succes. De injectoren werden niet opengetrokken dus ik heb ze maar weer parallel gezet. De motor liep na drie startpogingen en na wat afstellen en nalopen, wat montagewerk (gaskabel...) tijd voor avondeten om aan te sterken voor een tuningssessie met Niels.
De motor liep wat rommelig en moeizaam. Had moeite met oppakken bij gasgeven en pendelde nogal. Amper de straat uit en de deellast settings zaten er al in. We hadden het vermoeden dat het EDIS kastje niet goed zijn werk deed en zo werden op de snelweg onder wisselende belastingen de rest van de kenvelden ingeregeld.
Het nieuwe EDIS kastje werd gemonteerd en deze leek beter in de stekker te "klikken". De motor leek ook minder rommelig te lopen en langzaamaan werd het steeds beter. De map voor de brandstof was snel compleet.Het vermogen viel ronduit tegen.
De motor begon na wat aanpassingen in de ontsteking vermogen te winnen. Vanaf 2500 toeren al redelijk oppakken. Bij 3500 toeren een aardige duw in de rug, bij 5500 toeren een trap in de rug en bij 6500 toeren heel veel power... Bij 7800 toeren SCHAKELEN ! De auto schreeuwt dan als een DTM wagen. De toerenteller klimt zo snel dat je het niet bij kan houden. De volgende aanpassing is dan ook een shift-light. Ik heb het LED clusterlampje al liggen. Lastig te begrijpen, maar dit lampje is geen luxe of gadged.
Maar ook veel last van turbulentie in de inlaatkanalen. De wideband lamda meter gaat als een ruitenwisser op stand 3 tekeer en vooral in de derde en vierde versnelling voelt het niet goed. De lucht wil niet mooi de kelken in en vermoedelijk komt het zelfs de kelken weer uit door pulsdrukvulling en wordt het gas weggeblazen door de rijwind. Luchtfilters en iets langere inlaatkelken moeten dat gaan voorkomen en de powerband naar beneden halen.
Een waanzinnige ervaring om de auto weer eens te voelen. De wegligging is werkelijk ongekend. Ik heb nog nooit een auto gehad die zo vast op de weg lag. Mag ook wel.. Volvo Heavy duty veren en Koni-geel en 195/55/15 Michelin Excalto. Het voelt knetterhard maar toch zeer comfotabel. De auto geeft 1 op 1 door wat er gebeurd maar filtert alle vervelende richeltjes en hobbeltjes weg. Het nadeel is dat de snelheidsbeleving in de auto minimaal is.
Vandaag was het zover. EINDELIJK testrijden met de GT. De injectoren in serie waren geen succes. De injectoren werden niet opengetrokken dus ik heb ze maar weer parallel gezet. De motor liep na drie startpogingen en na wat afstellen en nalopen, wat montagewerk (gaskabel...) tijd voor avondeten om aan te sterken voor een tuningssessie met Niels.
De motor liep wat rommelig en moeizaam. Had moeite met oppakken bij gasgeven en pendelde nogal. Amper de straat uit en de deellast settings zaten er al in. We hadden het vermoeden dat het EDIS kastje niet goed zijn werk deed en zo werden op de snelweg onder wisselende belastingen de rest van de kenvelden ingeregeld.
Het nieuwe EDIS kastje werd gemonteerd en deze leek beter in de stekker te "klikken". De motor leek ook minder rommelig te lopen en langzaamaan werd het steeds beter. De map voor de brandstof was snel compleet.Het vermogen viel ronduit tegen.
De motor begon na wat aanpassingen in de ontsteking vermogen te winnen. Vanaf 2500 toeren al redelijk oppakken. Bij 3500 toeren een aardige duw in de rug, bij 5500 toeren een trap in de rug en bij 6500 toeren heel veel power... Bij 7800 toeren SCHAKELEN ! De auto schreeuwt dan als een DTM wagen. De toerenteller klimt zo snel dat je het niet bij kan houden. De volgende aanpassing is dan ook een shift-light. Ik heb het LED clusterlampje al liggen. Lastig te begrijpen, maar dit lampje is geen luxe of gadged.
Maar ook veel last van turbulentie in de inlaatkanalen. De wideband lamda meter gaat als een ruitenwisser op stand 3 tekeer en vooral in de derde en vierde versnelling voelt het niet goed. De lucht wil niet mooi de kelken in en vermoedelijk komt het zelfs de kelken weer uit door pulsdrukvulling en wordt het gas weggeblazen door de rijwind. Luchtfilters en iets langere inlaatkelken moeten dat gaan voorkomen en de powerband naar beneden halen.
Een waanzinnige ervaring om de auto weer eens te voelen. De wegligging is werkelijk ongekend. Ik heb nog nooit een auto gehad die zo vast op de weg lag. Mag ook wel.. Volvo Heavy duty veren en Koni-geel en 195/55/15 Michelin Excalto. Het voelt knetterhard maar toch zeer comfotabel. De auto geeft 1 op 1 door wat er gebeurd maar filtert alle vervelende richeltjes en hobbeltjes weg. Het nadeel is dat de snelheidsbeleving in de auto minimaal is.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl