7 July 2006, 11:01
Zo is dat, het bouwen is zo enorm leuk en het rijden komt later wel.
Inderdaad, het is wel een heel schematische weergave, maar veel moeilijker dan dat is het niet. In de computer moet je 2 x 2 pootjes met elkaar verbinden en dan is deze geschikt voor EDIS. De software voorziet er al in.
Je zou eventueel ook zonder EDIS kunnen werken, er zit een IGBT driver in de computer en je zou de computer 1 bobine kunnen laten aansturen en middels een verdeler de vonk laten distribueren. En er is een Engelsman die de computer zo ombouwt dat er 4 bobine's mee aangestuurd kunnen worden. Maar de grote voordelen van EDIS:
Geen enorm hoge spanningen en stromen door de computer
Het signaal van de krukassensor wordt digitaal gemaakt en versterkt
De noodloop-functie: Als alles uitvalt blijft de ontsteking werken op 10 graden voorontsteking
Toepassen van DIS (20Kv) ontsteking zonder enorme ingrepen in de MS computer
En de voordelen van EDIS t.o.v. het conventionele systeem:
Veel krachtigere vonk (van 12Kv naar 20Kv)
Geen bewegende delen zoals uitslijtende verdelerassen
Geen slijtende delen zoals rotor en verdelerkap
Volledig zelf in te stellen ontstekingstijdstip
En het is dus vrij eenvoudig te plaatsen.
Kosten:
30 euro aan onderdelen op de sloop
350 euro voor een megaSquirt computer of een MegaJolt (Spark only), 100 euro
Een sensor en een triggerwheel bij de ford: 75 euro
Wat snoertjes en kleinmateriaal 25 euro
Totaal (ruim genomen)
MegaSquirt: 500 euro
Spark only: 250 euro
Inderdaad, het is wel een heel schematische weergave, maar veel moeilijker dan dat is het niet. In de computer moet je 2 x 2 pootjes met elkaar verbinden en dan is deze geschikt voor EDIS. De software voorziet er al in.
Je zou eventueel ook zonder EDIS kunnen werken, er zit een IGBT driver in de computer en je zou de computer 1 bobine kunnen laten aansturen en middels een verdeler de vonk laten distribueren. En er is een Engelsman die de computer zo ombouwt dat er 4 bobine's mee aangestuurd kunnen worden. Maar de grote voordelen van EDIS:
Geen enorm hoge spanningen en stromen door de computer
Het signaal van de krukassensor wordt digitaal gemaakt en versterkt
De noodloop-functie: Als alles uitvalt blijft de ontsteking werken op 10 graden voorontsteking
Toepassen van DIS (20Kv) ontsteking zonder enorme ingrepen in de MS computer
En de voordelen van EDIS t.o.v. het conventionele systeem:
Veel krachtigere vonk (van 12Kv naar 20Kv)
Geen bewegende delen zoals uitslijtende verdelerassen
Geen slijtende delen zoals rotor en verdelerkap
Volledig zelf in te stellen ontstekingstijdstip
En het is dus vrij eenvoudig te plaatsen.
Kosten:
30 euro aan onderdelen op de sloop
350 euro voor een megaSquirt computer of een MegaJolt (Spark only), 100 euro
Een sensor en een triggerwheel bij de ford: 75 euro
Wat snoertjes en kleinmateriaal 25 euro
Totaal (ruim genomen)
MegaSquirt: 500 euro
Spark only: 250 euro
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl