2 July 2006, 22:55
Erik265 schreef:Als de carterventilatie in een grote pot hangt, wat is dan de volgende stap?
Ik kom van de week weer bij de sloop, ik zal eens kijken voor je. Het lijkt een laat model met plastic strips op de deuren. Ik weet niet of het blok nog goed is. Hij ligt er al een poosje.
Er is geen volgende stap. De Golfjes diesel die wat versleten waten liepen op deze manier nog een paar ton erbij. Maar als je het niet deed sloeg de motor een keer op hol en draaide in de soep.
Reviseren is kostbaar. De arbeid (blok uitbouwen en inbouwen, blok de-en monteren) maar ook de onderdelen. Uitboren, nieuwe zuigers, nieuwe lagers, nieuwe pakkingen. De cilinderkop dient gecontroleerd te worden en eventueel moeten er nieuwe klepzetels en of kleppen in. En dan is het een Diesel dus dan moet je ook de verstuivers testen of ze niet nadruppelen, of het inspuitbeeld nog goed is en of ze evenveel opbrengst hebben. Idem voor de brandstofpomp.
Als je (diesel) verbruik nog redelijk is en de motor walmt (na loskoppeling van de carterventilatie) niet en komt de roetmeting nog door, dan zou ik wat dikkere olie gaan gebruiken. Eventueel met TSL. ( http://www.lare.nl ) en lekker doorrijden.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl