Mooie kleur! En lekker stevig laswerk op de bodem. De carburateur is van een B23(0)A, dat kan een beetje rijk/arm lopen bij bepaalde toeren maar moet lukken. Kan natuurlijk ook dat de hele motor een B23 is, dat staat ergens op het gietijzer, boven de verdeler.
Het contactslot heeft Romeinse cijfers, III is startmotor, II is contact. OP stand II moet er constant 10V bij pin 15 op de bobine zijn, op stand III 12V. Bij deze motor loopt dat via het keramieken buisje (een voorschakelweerstand) bij de rechterscharnier, op stand II gaat 12V door de weerstand en komt er 10V bij de bobine. Tijdens het starten komt er 12V vanaf de startmotor. Check al deze draadjes aan alle kanten met een multimeter. Of een testlampje, ook heel nuttig om stroom te kunnen 'zien'.
Als je twijfelt aan al deze doedahs zet je een draadje van de accu rechtstreeks op pin 15 vd bobine, de auto is nu 'aan' en gebruikt de sleutel alleen om de startmotor te bedienen. Draadje wel weer loshalen na de pret anders kook je de bobine langzaam maar zeker (deze bobine is voor 10V en kan niet heel lang op 12V dus ook geen uren mee gaan rijden).
Het potje is een anti nadiesel klepje, het sluit het stationair regelkanaal af (hetzelfde kanaal waarin ook de stat. regelschroef zit) zodra de motor uit gaat (vandaar dat ie verbonden is met de plus van de bobine). Staat op blz 80 van TP11740. Het is een soort luxe klepje om te voorkomen dat een warme motor nareutelt op een hete zomerdag, als je eraan twijfelt haal je m eruit en stopt een kurk in het gat.
Wat je voet met het gaspedaal doet is niet zo behulpzaam, een koude motor is nog niet erg gevoelig voor kort en snel indrukken van gaspedaal. Eerder krijg je daardoor allerlei rare onder- en overdruk in de carburateur waar het ding niks mee kan. Druk m een kwart in als de motor aanslaat en laat de motor lekker razen, als het toerental echt te gek wordt laat je het pedaal langzaam terug komen.
Op het schutbord links zit de warmestartklep, ook een luxe gevalletje wat je in geval van twijfel helemaal af kan doppen. P. 86 van het boek.
EN die slangen voorlangs de motor is Pulsair, een antieke emissiereductie luchtpijp doedah waar niet veel mee mis kan gaan en anders hoor je het wel knetteren.
ALs die anti-nadiesel klep niet werkte (dan staat ie in de 'dicht' stand), werkte de stat. regelklep ook niet. Misschien is het stationair dan afgesteld geweest met de gasklep of zelfs met de gaskabel, nog erger. Staat allemaal in het boek hoe het wel hoort.
Het contactslot heeft Romeinse cijfers, III is startmotor, II is contact. OP stand II moet er constant 10V bij pin 15 op de bobine zijn, op stand III 12V. Bij deze motor loopt dat via het keramieken buisje (een voorschakelweerstand) bij de rechterscharnier, op stand II gaat 12V door de weerstand en komt er 10V bij de bobine. Tijdens het starten komt er 12V vanaf de startmotor. Check al deze draadjes aan alle kanten met een multimeter. Of een testlampje, ook heel nuttig om stroom te kunnen 'zien'.
Als je twijfelt aan al deze doedahs zet je een draadje van de accu rechtstreeks op pin 15 vd bobine, de auto is nu 'aan' en gebruikt de sleutel alleen om de startmotor te bedienen. Draadje wel weer loshalen na de pret anders kook je de bobine langzaam maar zeker (deze bobine is voor 10V en kan niet heel lang op 12V dus ook geen uren mee gaan rijden).
Het potje is een anti nadiesel klepje, het sluit het stationair regelkanaal af (hetzelfde kanaal waarin ook de stat. regelschroef zit) zodra de motor uit gaat (vandaar dat ie verbonden is met de plus van de bobine). Staat op blz 80 van TP11740. Het is een soort luxe klepje om te voorkomen dat een warme motor nareutelt op een hete zomerdag, als je eraan twijfelt haal je m eruit en stopt een kurk in het gat.
Wat je voet met het gaspedaal doet is niet zo behulpzaam, een koude motor is nog niet erg gevoelig voor kort en snel indrukken van gaspedaal. Eerder krijg je daardoor allerlei rare onder- en overdruk in de carburateur waar het ding niks mee kan. Druk m een kwart in als de motor aanslaat en laat de motor lekker razen, als het toerental echt te gek wordt laat je het pedaal langzaam terug komen.
Op het schutbord links zit de warmestartklep, ook een luxe gevalletje wat je in geval van twijfel helemaal af kan doppen. P. 86 van het boek.
EN die slangen voorlangs de motor is Pulsair, een antieke emissiereductie luchtpijp doedah waar niet veel mee mis kan gaan en anders hoor je het wel knetteren.
ALs die anti-nadiesel klep niet werkte (dan staat ie in de 'dicht' stand), werkte de stat. regelklep ook niet. Misschien is het stationair dan afgesteld geweest met de gasklep of zelfs met de gaskabel, nog erger. Staat allemaal in het boek hoe het wel hoort.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969