25 March 2021, 22:51
Oke, we zijn weer een stap verder!
Ik heb de bougies nogmaals getest en de vonk lijkt me goed als ik dit vergelijk met wat ik op internet zie. Ik heb meerdere keren op de startmotor laten starten en daarna de bougies weer gemonteerd. Toen weer proberen te starten en dit klonk al een stuk beter dan gister! Wat nu het geval is is het volgende: Op het moment dat ik de sleutel omdraai in de start positie en ik begin wat gas bij te geven dan hoor je dat hij steeds beter aan slaat. Op een gegeven moment beginnen de toeren te klimmen en draait de motor voor m'n gevoel zo'n 2000 toeren. Op dat moment laat ik normaal de sleutel terugveren in de contact positie en houd ik wat toeren zodat hij niet afslaat. Maar op dit moment slaat de auto gelijk af op het moment dat ik de contactsleutel loslaat ook al draait de motor op dat moment niet meer op de startmotor maar op de verbranding. Ook als ik tijdens het loslaten van de sleutel gas blijf houden slaat de motor alsnog direct af. Omdat de motor wel gewoon toeren maakt vermoed ik dat het probleem nu niet meer ligt bij de spark, timing en brandstofmengsel maar eerder bij een of ander elektrisch probleem die ervoor zorgt dat er vermoedelijk geen spark meer komt bij het loslaten van de sleutel. Dit andere probleem heeft er maandag en dinsdag voor gezorgd dat ik de motor heb laten 'verzuipen' waardoor het daadwerkelijk probleem nog moeilijker te vinden was.
Dus even samenvattend: sleutel los van de startpositie is direct motor uit ook als deze wel draaide op verbranding. Het lijkt me een elektronisch probleem dat er op de een of andere manier geen signaal meer komt voor spark of dat er geen brandstof meer wordt ingespoten (dit tweede lijkt me onwaarschijnlijker). Klopt mijn redenatie een beetje en wat voor stappen zou ik kunnen nemen om het probleem te achterhalen?
Omdat een video veel meer zegt dan 1000 woorden:
En ook nog een video van de bedrading en de motorruimte, wellicht dat een van jullie experts hier visueel het probleem al kunnen zien. Video motorruimte
Het rode draadje is verbind een potje dat een luchtkanaal in het spruitstuk open zet met de bobine. Deze was niet verbonden op het moment dat ik er voor het eerst achter kwam dat de motor niet startte. Nu met de plus van de bobine verbonden, maar helaas nog zonder resultaat.
Fijne avond!
Groeten,
Casper
Ik heb de bougies nogmaals getest en de vonk lijkt me goed als ik dit vergelijk met wat ik op internet zie. Ik heb meerdere keren op de startmotor laten starten en daarna de bougies weer gemonteerd. Toen weer proberen te starten en dit klonk al een stuk beter dan gister! Wat nu het geval is is het volgende: Op het moment dat ik de sleutel omdraai in de start positie en ik begin wat gas bij te geven dan hoor je dat hij steeds beter aan slaat. Op een gegeven moment beginnen de toeren te klimmen en draait de motor voor m'n gevoel zo'n 2000 toeren. Op dat moment laat ik normaal de sleutel terugveren in de contact positie en houd ik wat toeren zodat hij niet afslaat. Maar op dit moment slaat de auto gelijk af op het moment dat ik de contactsleutel loslaat ook al draait de motor op dat moment niet meer op de startmotor maar op de verbranding. Ook als ik tijdens het loslaten van de sleutel gas blijf houden slaat de motor alsnog direct af. Omdat de motor wel gewoon toeren maakt vermoed ik dat het probleem nu niet meer ligt bij de spark, timing en brandstofmengsel maar eerder bij een of ander elektrisch probleem die ervoor zorgt dat er vermoedelijk geen spark meer komt bij het loslaten van de sleutel. Dit andere probleem heeft er maandag en dinsdag voor gezorgd dat ik de motor heb laten 'verzuipen' waardoor het daadwerkelijk probleem nog moeilijker te vinden was.
Dus even samenvattend: sleutel los van de startpositie is direct motor uit ook als deze wel draaide op verbranding. Het lijkt me een elektronisch probleem dat er op de een of andere manier geen signaal meer komt voor spark of dat er geen brandstof meer wordt ingespoten (dit tweede lijkt me onwaarschijnlijker). Klopt mijn redenatie een beetje en wat voor stappen zou ik kunnen nemen om het probleem te achterhalen?
Omdat een video veel meer zegt dan 1000 woorden:
En ook nog een video van de bedrading en de motorruimte, wellicht dat een van jullie experts hier visueel het probleem al kunnen zien. Video motorruimte
Het rode draadje is verbind een potje dat een luchtkanaal in het spruitstuk open zet met de bobine. Deze was niet verbonden op het moment dat ik er voor het eerst achter kwam dat de motor niet startte. Nu met de plus van de bobine verbonden, maar helaas nog zonder resultaat.
Fijne avond!
Groeten,
Casper