ZO te horen doet ie wel wat maar niet genoeg. Probeer s met geen choke en het gaspedaal op de vloer en dan doorstarten, dan zal ie wel aanslaan met een paar gezellige knallen.
Voorlopig denk ik dat ie veel te rijk gelopen heeft door het rijden met de choke erop (bij deze carbuteur is dat een simpele kortsluiting richting de benzine in de vlotterkamer). Draai de eerste bougie er s uit, ik gok dat deze compleet onder de zwarte roet zit.
Koude motor zou je bij deze temperaturen ook wel met een halve choke moeten kunnen starten. Is dit een Pierburg CDUS 175? Onder een plastic dopje onderop zit de CO schroef, deze kan je een kwart of een halve slag naar beneden draaien (= rijker, meer CO) om de motor zonder choke normaler te laten draaien.
Daarna moet je de motor maar s warm draaien en de ontsteking op tijd zetten, maak de klembout vd verdeler iets los en verdraai langzaam de hele verdeler ietsjes terwijl de motor loopt. Onthoudt de beginstand. Weerskanten op gaat het toerental vertragen, pruttelen en haperen, ergens in de midden draait ie vlot en soepel en reageert netjes op gasgeven. ALs ie dan stationair te snel draait zit er bovenin het inlaatspruitstuk een schroef om dat bij te stellen.
Beetje rustig rijden tot je de brandstof en vonk officieel hebt laten afstellen.
EN dan ga je alles nalopen op valse lucht, en als dat allemaal niet helpt, is er van alles mis en versleten en ga je op zoek naar een garage die je hele motor kan nakijken.
TP11740 is het officiele Volvo handboek voor carburateurs, staat wel ergens op www.
Voorlopig denk ik dat ie veel te rijk gelopen heeft door het rijden met de choke erop (bij deze carbuteur is dat een simpele kortsluiting richting de benzine in de vlotterkamer). Draai de eerste bougie er s uit, ik gok dat deze compleet onder de zwarte roet zit.
Koude motor zou je bij deze temperaturen ook wel met een halve choke moeten kunnen starten. Is dit een Pierburg CDUS 175? Onder een plastic dopje onderop zit de CO schroef, deze kan je een kwart of een halve slag naar beneden draaien (= rijker, meer CO) om de motor zonder choke normaler te laten draaien.
Daarna moet je de motor maar s warm draaien en de ontsteking op tijd zetten, maak de klembout vd verdeler iets los en verdraai langzaam de hele verdeler ietsjes terwijl de motor loopt. Onthoudt de beginstand. Weerskanten op gaat het toerental vertragen, pruttelen en haperen, ergens in de midden draait ie vlot en soepel en reageert netjes op gasgeven. ALs ie dan stationair te snel draait zit er bovenin het inlaatspruitstuk een schroef om dat bij te stellen.
Beetje rustig rijden tot je de brandstof en vonk officieel hebt laten afstellen.
EN dan ga je alles nalopen op valse lucht, en als dat allemaal niet helpt, is er van alles mis en versleten en ga je op zoek naar een garage die je hele motor kan nakijken.
TP11740 is het officiele Volvo handboek voor carburateurs, staat wel ergens op www.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969