1 February 2021, 10:23
Dit klinkt als een mooi project, ik wil zelf ook iets soortgelijks gaan doen in de toekomst. Erg leuk dat je de oude auto van je opa en vader weer hebt teruggevonden.
Je hebt de ECU en EZK van een B230FK of B230FT nodig.
Als er een B21A in de auto zit zal er een mechanisch brandstofpompje op de motor zitten. Dat pompje zit aan de linkerkant van de motor, onder het inlaatspruitstuk. Met een injectiemotor is een aanvoerleiding en een retourleiding voor de brandstof nodig. Er zal nu waarschijnlijk alleen een aanvoerleiding onder de auto zitten. Een 240 met injectie heeft 2 brandstofpompen, eentje zit in de tank aan de tankvlotter, de andere zit onder de auto aan een frame, bij het brandstoffilter.
Voor de uitlaat moet je zelf iets knutselen, maar er zijn mensen die de voorpijp van een 940 turbo al eens hebben aangepast.
Als je een M90 wilt gebruiken kun je het 2-massavliegwiel van de 940 gebruiken. Dit is wel een vrij zwaar vliegwiel. Het vaste vliegwiel voor LH2.4 (dat zit in zo'n beetje iedere handgeschakelde 240, 740 en 940 vanaf +-1988 t/m +-1994) heb je nodig als je een M46 wilt gebruiken, maar kan ook voor een M90 gebruikt worden.
Ik weet niet of je al wat onderdelen gekocht hebt en er de ruimte voor hebt, maar je kunt overwegen om een goedkope 940 als donor te kopen, zeker als je ook een M90 wilt inbouwen. Dan heb je al ruim de helft van wat je nodig hebt en ben je mogelijk goedkoper uit.
Je hebt de ECU en EZK van een B230FK of B230FT nodig.
Als er een B21A in de auto zit zal er een mechanisch brandstofpompje op de motor zitten. Dat pompje zit aan de linkerkant van de motor, onder het inlaatspruitstuk. Met een injectiemotor is een aanvoerleiding en een retourleiding voor de brandstof nodig. Er zal nu waarschijnlijk alleen een aanvoerleiding onder de auto zitten. Een 240 met injectie heeft 2 brandstofpompen, eentje zit in de tank aan de tankvlotter, de andere zit onder de auto aan een frame, bij het brandstoffilter.
Voor de uitlaat moet je zelf iets knutselen, maar er zijn mensen die de voorpijp van een 940 turbo al eens hebben aangepast.
Als je een M90 wilt gebruiken kun je het 2-massavliegwiel van de 940 gebruiken. Dit is wel een vrij zwaar vliegwiel. Het vaste vliegwiel voor LH2.4 (dat zit in zo'n beetje iedere handgeschakelde 240, 740 en 940 vanaf +-1988 t/m +-1994) heb je nodig als je een M46 wilt gebruiken, maar kan ook voor een M90 gebruikt worden.
Ik weet niet of je al wat onderdelen gekocht hebt en er de ruimte voor hebt, maar je kunt overwegen om een goedkope 940 als donor te kopen, zeker als je ook een M90 wilt inbouwen. Dan heb je al ruim de helft van wat je nodig hebt en ben je mogelijk goedkoper uit.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997