7 December 2020, 22:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2020, 22:12 door Grey240Polar.)
Een aantal dingen die je beschrijft ken ik nog van mijn Amazon met B20A (maar met K-nokkenas) op LPG die ik lang geleden had.
Deze moest ik op LPG starten, ook als het erg koud was. En dat ging prima, zeker als ik het systeem een paar keer op contact zette vóór de koude start.
Op benzine starten was vragen om problemen. Niet willen aanslaan, accu leegstarten, dat soort dingen, maar eenmaal warm liep de motor prima op benzine. Maar een warme herstart (vooral in de bergen) ging ook niet vlekkeloos op benzine.
Omschakelen van LPG naar benzine ging gepaard met even inhouden totdat de vlotterkamer was gevuld en de benzine de motor in gezogen werd. Dit duurde een paar seconden, maar daarna pakte de motor meteen goed op.
Andersom deed ik precies zoals Mark244 beschrijft en dat ging ook altijd goed.
Deze B20A had een Zenith Stromberg 175 CD-2SE, die volgens hetzelfde principe werkt als jouw SU. Die hebben een zuiger die een conische sproeiernaald in de sproeierbuis beweegt afhankelijk van wat de motor vraagt (geregeld door de hoeveelheid vacuüm in inlaatspruitstuk). Op LPG betekent dat dus dat de naald droog door die buis beweegt waardoor beiden snel slijten. Het gevolg is te rijk lopen op benzine en kan eigenlijk alleen worden opgelost door revisie. Overmatige slijtage kan voorkomen worden door de zuiger in de hoogste stand vast te zetten, maar dan kan er uitsluitend op LPG worden gereden.
Ik kan niet verklaren waarom rijden op LPG of benzine invloed op elkaar zou hebben. Je kunt nl. alleen op de een of de ander rijden.
Benzine is overigens wel een bederfelijk goedje, dus af en toe verversen is niet verkeerd.
Een automaat in D belast de motor enigszins door de slip in de koppelomvormer. Als je het rempedaal loslaat kruipt de auto, en dat is de belasting die je in N niet hebt. Auto's met LH Jetronic houden zelfs rekening hiermee, als een autmaat in D (of R) wordt gezet compenseert de ECU voor de extra belasting op het stationair toerental.
Deze moest ik op LPG starten, ook als het erg koud was. En dat ging prima, zeker als ik het systeem een paar keer op contact zette vóór de koude start.
Op benzine starten was vragen om problemen. Niet willen aanslaan, accu leegstarten, dat soort dingen, maar eenmaal warm liep de motor prima op benzine. Maar een warme herstart (vooral in de bergen) ging ook niet vlekkeloos op benzine.
Omschakelen van LPG naar benzine ging gepaard met even inhouden totdat de vlotterkamer was gevuld en de benzine de motor in gezogen werd. Dit duurde een paar seconden, maar daarna pakte de motor meteen goed op.
Andersom deed ik precies zoals Mark244 beschrijft en dat ging ook altijd goed.
Deze B20A had een Zenith Stromberg 175 CD-2SE, die volgens hetzelfde principe werkt als jouw SU. Die hebben een zuiger die een conische sproeiernaald in de sproeierbuis beweegt afhankelijk van wat de motor vraagt (geregeld door de hoeveelheid vacuüm in inlaatspruitstuk). Op LPG betekent dat dus dat de naald droog door die buis beweegt waardoor beiden snel slijten. Het gevolg is te rijk lopen op benzine en kan eigenlijk alleen worden opgelost door revisie. Overmatige slijtage kan voorkomen worden door de zuiger in de hoogste stand vast te zetten, maar dan kan er uitsluitend op LPG worden gereden.
Ik kan niet verklaren waarom rijden op LPG of benzine invloed op elkaar zou hebben. Je kunt nl. alleen op de een of de ander rijden.
Benzine is overigens wel een bederfelijk goedje, dus af en toe verversen is niet verkeerd.
Een automaat in D belast de motor enigszins door de slip in de koppelomvormer. Als je het rempedaal loslaat kruipt de auto, en dat is de belasting die je in N niet hebt. Auto's met LH Jetronic houden zelfs rekening hiermee, als een autmaat in D (of R) wordt gezet compenseert de ECU voor de extra belasting op het stationair toerental.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47