De DAF/Volvo 66 had ook een Renault motor met 'natte koppakking' en cilinderbussen, het karton van de koppakking lost van onderaf gewoon een keer op en dan wordt het een losvast geheel. Witte rook, missende koelvloeistof, sludge in dikke klonters. Na een tijdje blies ie koelvloeistof beide kanten op, met warme motor via de radiator naar buiten, en bij het afkoelen liep de KVS de cilinder in en s ochtends bij de koude start in grote witte wolken de uitlaat weer uit.
Omdat dat een motor was van drie kwartjes heb ik m gewoon laten verkommeren tot ie zo vol KVS stond dat ie niet meer rondging op de startmotor. De koppakking vervangen, de her en der uitgevreten aluminium gaten in de kop vervangen door vloeibare pakking en hop, draaien alsof er niks gebeurd was.
Oftewel, het ontwerp met bussen en voetpakkingen kan best wat hebben. Het kwaliteitsverschil met de PRV is waarschijnlijk dat de motor in de 66 bij ongeveer 50.000 oudevrouwtjeskilometers door z'n koppakking is.
Het zal wel wat meer werk zijn in de PRV met de nokkenas boven en al die injectie toestanden erop en eraan.
Omdat dat een motor was van drie kwartjes heb ik m gewoon laten verkommeren tot ie zo vol KVS stond dat ie niet meer rondging op de startmotor. De koppakking vervangen, de her en der uitgevreten aluminium gaten in de kop vervangen door vloeibare pakking en hop, draaien alsof er niks gebeurd was.
Oftewel, het ontwerp met bussen en voetpakkingen kan best wat hebben. Het kwaliteitsverschil met de PRV is waarschijnlijk dat de motor in de 66 bij ongeveer 50.000 oudevrouwtjeskilometers door z'n koppakking is.
Het zal wel wat meer werk zijn in de PRV met de nokkenas boven en al die injectie toestanden erop en eraan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969