17 January 2020, 19:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2020, 20:05 door BartJu.)
Die afwijking naar beneden is er wegens een wettelijke eis: de snelheidsmeter mag alleen te veel aangeven tov werkelijke snelheid, nooit te weinig. (meer info).
Wel is al ruim 6 jaar geleden geconstateerd dat door de (model)jaren heen de de afwijking steeds kleiner wordt. Dus inderdaad wel belangrijk om te beseffen dat de 10% niet per se meer de base-line is. Als je hier zelf voor de overdrijving compenseert is het idee van de bescherming tegen jezelf natuurlijk ook weer weg.
Overigens had ik dus een 19 tands wieltje van een 3.73 as, terwijl de as 3.91 is. Hierdoor gaf het dus 20/19 aan. Dat is iets meer dan 5% Rest is dus de zelfbeschermingsfactor.
Ik zal het hier laten weten als ik ervaringen heb met het 21 tands wieltje, het is momenteel nog in backorder (de 24uur op de site bleek dus niet correct, jammer maar geduldig wachten we 1-2 weken af).
Een ander aspect nog: de snelheidsmeter wijkt dus af met, zeg 10% (zoals de mijne). Beteknt dit bij onze volvo's ook de afstandsmeting (kilometerteller) hetzelfde afwijkt?
De snelheidsoverschatting by design kan namelijk het resultaat zijn van een overschatting van de afgelegde afstand in een bepaalde tijd (te hoge afrolafstand ingesteld), of door de tijd die nodig is voor de afstand te laag in te schatten (afstand klopt, maar je tijdmeting iste langzaam). Simpelste is natuurlijk om de eenheden op de wijzerplaat gewoon wat te dicht bijeen te zetten, dan geeft hij ook te veel aan, maar telt nog correct.
Iemand een idee of de afwijking van een (vroege, mechanische) 240 teller tov GPS alleen voor snelheid geldt, of ook voor afstand?
Ik heb eigenlijk geen idee of mijn teller ook de 10% afwijking heeft zoals de snelheid laat zen. Ik kan het niet testen nu, want de teller telt nu nog 100% te weining.
Wet iemand hier hoe het zit?
Wel is al ruim 6 jaar geleden geconstateerd dat door de (model)jaren heen de de afwijking steeds kleiner wordt. Dus inderdaad wel belangrijk om te beseffen dat de 10% niet per se meer de base-line is. Als je hier zelf voor de overdrijving compenseert is het idee van de bescherming tegen jezelf natuurlijk ook weer weg.
Overigens had ik dus een 19 tands wieltje van een 3.73 as, terwijl de as 3.91 is. Hierdoor gaf het dus 20/19 aan. Dat is iets meer dan 5% Rest is dus de zelfbeschermingsfactor.
Ik zal het hier laten weten als ik ervaringen heb met het 21 tands wieltje, het is momenteel nog in backorder (de 24uur op de site bleek dus niet correct, jammer maar geduldig wachten we 1-2 weken af).
Een ander aspect nog: de snelheidsmeter wijkt dus af met, zeg 10% (zoals de mijne). Beteknt dit bij onze volvo's ook de afstandsmeting (kilometerteller) hetzelfde afwijkt?
De snelheidsoverschatting by design kan namelijk het resultaat zijn van een overschatting van de afgelegde afstand in een bepaalde tijd (te hoge afrolafstand ingesteld), of door de tijd die nodig is voor de afstand te laag in te schatten (afstand klopt, maar je tijdmeting iste langzaam). Simpelste is natuurlijk om de eenheden op de wijzerplaat gewoon wat te dicht bijeen te zetten, dan geeft hij ook te veel aan, maar telt nog correct.
Iemand een idee of de afwijking van een (vroege, mechanische) 240 teller tov GPS alleen voor snelheid geldt, of ook voor afstand?
Ik heb eigenlijk geen idee of mijn teller ook de 10% afwijking heeft zoals de snelheid laat zen. Ik kan het niet testen nu, want de teller telt nu nog 100% te weining.
Wet iemand hier hoe het zit?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005