Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71)
#10
Vandaag maar weer wat experimenten gedaan.

Ten eerste de afwijking tov GPS (op GSM, Google Maps) nogmaals vast gesteld. Het is inderdaad nog steeds 10%:
100 op GPS is 110 op de teller. Dit is redelijk lineair door het hele gebeied, 30 op GPS is op de teller op 1/3 tussn 30 en 40. 80 op teller is 72 op GPS. Afijn, you get the picture.

Ten tweede de auto maar eens op de bokjes gereden en de kabel losgemaakt en het deel met tandwiel eruit gehaald. Was nog even wat lastig, niet zozeer technisch, maar vooral qua arbo en werkhouding. Liggend werk is zeg maar niet mijn ding, zeker niet met dit weer buiten, al was het onder de carport. Al met al lukte het en kon ik constateren dat het tandwiel nummer 380980 is en 19 tandjes heeft. Het tandwiel hoort dus bij een 3.73:1 achteras zoals die, volgens de ingewijden hier, veelvuldig is geleverd.
Maar ik heb dus de 3.91:1 as, waar 20 tands bijhoort. Hierdoor geeft de teller dus structureel 20/19 van de bedoelde snelheid (en afstand) aan, 5.2% te veel dus. Blijft nog een 4-5% afwijking over, waarschijnlijk de afrondingsfactor zoals in nagenoeg alle auto's standaard was.

Nu rest nog de vraag wat ga ik doen? Er zijn nu 3 opties:

1) niets, het gaat al 13 jaar goed zo, dus ach, waarom niet zo verder? Nou, bv omdat de de teller 10% te veel aangeeft, op snelheid EN gereden kms.

2) het origineel bedoelde wieltje erin, met 20 tandjes. Hierdoor zal de afwijking met 1/19, dus ca 5,24% afnemen. Maar het is dan nog steeds niet accuraat, en rekent minder makkelijk.

3) gaan voor het 21 tands wieltje (eigenlijk voor 4.10:1 as). Dan scheelt het 2/19, dus net geen 10.5%. Dus komt goed overeen met de tellerafwijking, die zou dan dus minder dan 1% moeten worden (zij het net 0.5% aan de lage kant). Eventueel kan ik dan ook weer de 2.45% kleinere 175/80/R14 eronder leggen (meer keuze!).

4) een andere as, bv de 3.73 of zelfs 3.54. Dan daalt ook het toerental. Maar het is wel een flinke bak extra werk, en ik heb niet alle middelen en tijd om dat zelf te doen. Valt dus al bij voorbaat af (of in ieder geval onwaarschijnlijk).

Tja, wat is wijsheid?


Verder nog plaatje bij dit praatje:

Het ensemble zoals het gedemonteerd is:
[Afbeelding: 20200115_speedogear1.jpg]


Het tandwieltje, 19 tanden, Volvo part nr 380980:
[Afbeelding: 20200115_380980.jpg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Berichten in dit topic
tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) - door BartJu - 11 January 2020, 12:19
RE: tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) - door Rob - 13 January 2020, 15:03
RE: tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) - door BartJu - 15 January 2020, 17:16

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.984 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.764 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.169 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  AW71 zonder aandrijving Drk 9 7.817 2 July 2018, 20:15
Laatste bericht: Marc1970
  D24tic Aw71 wesleyscheggetman 10 9.601 11 February 2018, 00:56
Laatste bericht: Jerry
  Bedrading AW71 wat is wat? petervanriemsdijk 6 6.182 1 February 2018, 18:26
Laatste bericht: skidje
  wat is dit voor onderdeel op de AW71 Goedkoetje 2 4.050 1 March 2016, 17:40
Laatste bericht: v700r
  AW71 slaat af Volvo 1800E Niels178 3 4.241 24 September 2015, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Heftig vibreren bij aandrijving: benoem het kapotte onderdeel rene_ehv 12 11.309 16 June 2015, 14:34
Laatste bericht: rene_ehv
  overdrive selenoid AW71 jero 6 6.040 2 January 2015, 23:28
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)