15 January 2020, 17:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 January 2020, 17:52 door BartJu.
Edit Reason: typos + optie 4 bijgevoegd
)
Vandaag maar weer wat experimenten gedaan.
Ten eerste de afwijking tov GPS (op GSM, Google Maps) nogmaals vast gesteld. Het is inderdaad nog steeds 10%:
100 op GPS is 110 op de teller. Dit is redelijk lineair door het hele gebeied, 30 op GPS is op de teller op 1/3 tussn 30 en 40. 80 op teller is 72 op GPS. Afijn, you get the picture.
Ten tweede de auto maar eens op de bokjes gereden en de kabel losgemaakt en het deel met tandwiel eruit gehaald. Was nog even wat lastig, niet zozeer technisch, maar vooral qua arbo en werkhouding. Liggend werk is zeg maar niet mijn ding, zeker niet met dit weer buiten, al was het onder de carport. Al met al lukte het en kon ik constateren dat het tandwiel nummer 380980 is en 19 tandjes heeft. Het tandwiel hoort dus bij een 3.73:1 achteras zoals die, volgens de ingewijden hier, veelvuldig is geleverd.
Maar ik heb dus de 3.91:1 as, waar 20 tands bijhoort. Hierdoor geeft de teller dus structureel 20/19 van de bedoelde snelheid (en afstand) aan, 5.2% te veel dus. Blijft nog een 4-5% afwijking over, waarschijnlijk de afrondingsfactor zoals in nagenoeg alle auto's standaard was.
Nu rest nog de vraag wat ga ik doen? Er zijn nu 3 opties:
1) niets, het gaat al 13 jaar goed zo, dus ach, waarom niet zo verder? Nou, bv omdat de de teller 10% te veel aangeeft, op snelheid EN gereden kms.
2) het origineel bedoelde wieltje erin, met 20 tandjes. Hierdoor zal de afwijking met 1/19, dus ca 5,24% afnemen. Maar het is dan nog steeds niet accuraat, en rekent minder makkelijk.
3) gaan voor het 21 tands wieltje (eigenlijk voor 4.10:1 as). Dan scheelt het 2/19, dus net geen 10.5%. Dus komt goed overeen met de tellerafwijking, die zou dan dus minder dan 1% moeten worden (zij het net 0.5% aan de lage kant). Eventueel kan ik dan ook weer de 2.45% kleinere 175/80/R14 eronder leggen (meer keuze!).
4) een andere as, bv de 3.73 of zelfs 3.54. Dan daalt ook het toerental. Maar het is wel een flinke bak extra werk, en ik heb niet alle middelen en tijd om dat zelf te doen. Valt dus al bij voorbaat af (of in ieder geval onwaarschijnlijk).
Tja, wat is wijsheid?
Verder nog plaatje bij dit praatje:
Het ensemble zoals het gedemonteerd is:
![[Afbeelding: 20200115_speedogear1.jpg]](https://jungerius.net/sharedmedia/volvo/volvolvo/20200115_speedogear1.jpg)
Het tandwieltje, 19 tanden, Volvo part nr 380980:
Ten eerste de afwijking tov GPS (op GSM, Google Maps) nogmaals vast gesteld. Het is inderdaad nog steeds 10%:
100 op GPS is 110 op de teller. Dit is redelijk lineair door het hele gebeied, 30 op GPS is op de teller op 1/3 tussn 30 en 40. 80 op teller is 72 op GPS. Afijn, you get the picture.
Ten tweede de auto maar eens op de bokjes gereden en de kabel losgemaakt en het deel met tandwiel eruit gehaald. Was nog even wat lastig, niet zozeer technisch, maar vooral qua arbo en werkhouding. Liggend werk is zeg maar niet mijn ding, zeker niet met dit weer buiten, al was het onder de carport. Al met al lukte het en kon ik constateren dat het tandwiel nummer 380980 is en 19 tandjes heeft. Het tandwiel hoort dus bij een 3.73:1 achteras zoals die, volgens de ingewijden hier, veelvuldig is geleverd.
Maar ik heb dus de 3.91:1 as, waar 20 tands bijhoort. Hierdoor geeft de teller dus structureel 20/19 van de bedoelde snelheid (en afstand) aan, 5.2% te veel dus. Blijft nog een 4-5% afwijking over, waarschijnlijk de afrondingsfactor zoals in nagenoeg alle auto's standaard was.
Nu rest nog de vraag wat ga ik doen? Er zijn nu 3 opties:
1) niets, het gaat al 13 jaar goed zo, dus ach, waarom niet zo verder? Nou, bv omdat de de teller 10% te veel aangeeft, op snelheid EN gereden kms.
2) het origineel bedoelde wieltje erin, met 20 tandjes. Hierdoor zal de afwijking met 1/19, dus ca 5,24% afnemen. Maar het is dan nog steeds niet accuraat, en rekent minder makkelijk.
3) gaan voor het 21 tands wieltje (eigenlijk voor 4.10:1 as). Dan scheelt het 2/19, dus net geen 10.5%. Dus komt goed overeen met de tellerafwijking, die zou dan dus minder dan 1% moeten worden (zij het net 0.5% aan de lage kant). Eventueel kan ik dan ook weer de 2.45% kleinere 175/80/R14 eronder leggen (meer keuze!).
4) een andere as, bv de 3.73 of zelfs 3.54. Dan daalt ook het toerental. Maar het is wel een flinke bak extra werk, en ik heb niet alle middelen en tijd om dat zelf te doen. Valt dus al bij voorbaat af (of in ieder geval onwaarschijnlijk).
Tja, wat is wijsheid?
Verder nog plaatje bij dit praatje:
Het ensemble zoals het gedemonteerd is:
![[Afbeelding: 20200115_speedogear1.jpg]](https://jungerius.net/sharedmedia/volvo/volvolvo/20200115_speedogear1.jpg)
Het tandwieltje, 19 tanden, Volvo part nr 380980:
![[Afbeelding: 20200115_380980.jpg]](https://jungerius.net/sharedmedia/volvo/volvolvo/20200115_380980.jpg)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005