13 January 2020, 20:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 January 2020, 12:25 door BartJu.
Edit Reason: teller code gecorrigeerd, .585 en .605 waren verwisseld
)
(13 January 2020, 12:48)Arjan. schreef: Even een opmerking van de afdeling klok en klepel: Voor de tellerbakken zijn toch ook tandwieltjes met verschillende aantallen tanden te krijgen? Is het niet makkelijker om het tandwieltje in de tellerbak te wisselen?
Terechte opmerking. Of het makkelijker is weet ik trowuens niet zeker. Toen mijn teller stopte en ik dus concluderrde dat ik een nieuw tandwiletje nodg heb, was ook mijn gedachte: maar dan met 10% meer pinnetjes! Al snel realiseerde ik me dat dat defecte tandwieltje alleen de teller aandrijft, want de snelheid doet het nog als vanouds (zij het iets zenuwachtiger, lijkt het).
Iest verder gravend kwam ik dus op dit spoor uit: ik heb waarschijnlijk altijd met een bak met een tandwiel voor kortere as rondgereden. Ik hoop binnenkort even te kunnen spieken wat er in zit, dan zal ik het hier ook laten weten. Evnetueel kan ik dan nog de tellerweiltje-opties bekijken.
Maar in concept hoort de bak met tandwieltje dus bij de as-ratio. Tellers zijn er (voor de vroege jaargangen in 2 smaken: 0.605 en 0.585. De eerste is voor de sedans met standaard 175/80R14 banden, de tweede bij de 245 met standaard 185/80R14.
Ik heb dus al de juiste teller (0.585) voor de185 banden met een inmiddels matig aanbod (Hankook en nog wat Chinezen, of kapitale Vredesteins; de bestelbus banden met 100+ loadindex daargelaten). Vandaar dat ik hoopte op een correcte van die 10%, en zo wellicht ook de 175/80R14 in de range komt. Hierin is meer keus, met zelfs winter- en 4seizoenenbanden.
(13 January 2020, 15:03)Rob schreef:Citaat:Door iets ruimer te zoeken nog een wat uitgebreidere beschrijving gevonden van het proces.
Was wel benieuwd naar de url, maar die doetutnie...
In mijn originele post is het bijgewerkt, in mijn citaat van jouw citaat van mij in deze postvan mij nu ook, maar in jouw post kan ik dat (uiteraard) niet. Kennlijk iets fout gegaan met url invoegen, want die was leeg.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005