17 June 2006, 23:49
Ombouwen heeft eigenlijk alleen zin als je modificaties aan de auto pleegt waardoor de lucht aanvoer veranderd. Of als je LPG op een back-fire gevoelige auto wilt instaleren.
Al moet ik zeggen dat de DIS ontsteking ook zo zijn voordelen heeft. Maar als je bestaande ontstekingssysteem in goede conditie is.. dan heb ik weinig argumenten.
Maar.. Als je gebruik maakt van LPG dan kan je het energiepotentieel pas echt benutten als je de compressie flink opvoert (ofwel hogere turbodruk) en de ontsteking een aardig stukje vroeger zet. En dan kan je niet om ombouwen heen.
Vandaag heb ik een Motronic inlaatspruitstuk gemonteerd. Dan valt meteen op dat de inlaatpoorten (die trouwens supermooi geflowed zijn !) een stuk groter zijn dan de doorgang van het spruitstuk. Ik voorzie ademnood. Maar goed. Als alles op dit spruitstuk wil draaien dan is het omzetten naar een throttlebody per cilinder ook nog maar een straight swap (met wat software aanpassingen). We hebben een brandstofretourleiding moeten leggen, deze was afwezig. Ik heb een mooie draadboom gelegd, TIP: tape deze nooit meteen dicht. Je vergeet altijd nog wel een draadje. De injectoren zijn aangesloten, ik heb van een B230 de Motronic temperatuursensor afgeschroefd en die ging er bij mij zo in. Verder een knock-sensor geplaatst maar het wordt nog een hele toer om die aan de praat te krijgen.
Morgen zijn de TPS sensor en de algehele aansluitingen aan de beurt. Dat zou een uurtje werk moeten zijn. En dan.... In de auto zitten met de laptop. Altijd kicken als je met drukken op de knoppen de motor hoorbaar beter doet lopen.
Het echte afstellen zal nog niet meevallen. Daarvoor moet je werken met een wide-band O2 sensor. Deze zijn vrij prijzig. En de mijne is opgeblazen en ik heb nog niets vernomen hoe het zit met de reparatie. Maar gelukkig kan ik er altijd nog even een lenen.
Al moet ik zeggen dat de DIS ontsteking ook zo zijn voordelen heeft. Maar als je bestaande ontstekingssysteem in goede conditie is.. dan heb ik weinig argumenten.
Maar.. Als je gebruik maakt van LPG dan kan je het energiepotentieel pas echt benutten als je de compressie flink opvoert (ofwel hogere turbodruk) en de ontsteking een aardig stukje vroeger zet. En dan kan je niet om ombouwen heen.
Vandaag heb ik een Motronic inlaatspruitstuk gemonteerd. Dan valt meteen op dat de inlaatpoorten (die trouwens supermooi geflowed zijn !) een stuk groter zijn dan de doorgang van het spruitstuk. Ik voorzie ademnood. Maar goed. Als alles op dit spruitstuk wil draaien dan is het omzetten naar een throttlebody per cilinder ook nog maar een straight swap (met wat software aanpassingen). We hebben een brandstofretourleiding moeten leggen, deze was afwezig. Ik heb een mooie draadboom gelegd, TIP: tape deze nooit meteen dicht. Je vergeet altijd nog wel een draadje. De injectoren zijn aangesloten, ik heb van een B230 de Motronic temperatuursensor afgeschroefd en die ging er bij mij zo in. Verder een knock-sensor geplaatst maar het wordt nog een hele toer om die aan de praat te krijgen.
Morgen zijn de TPS sensor en de algehele aansluitingen aan de beurt. Dat zou een uurtje werk moeten zijn. En dan.... In de auto zitten met de laptop. Altijd kicken als je met drukken op de knoppen de motor hoorbaar beter doet lopen.
Het echte afstellen zal nog niet meevallen. Daarvoor moet je werken met een wide-band O2 sensor. Deze zijn vrij prijzig. En de mijne is opgeblazen en ik heb nog niets vernomen hoe het zit met de reparatie. Maar gelukkig kan ik er altijd nog even een lenen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl