17 July 2017, 11:24
Hoi mede volvo liefhebbers,
Nu ik na 10 jaar mijn oude volvo hobby hervat kom ik dus iets tegen wat ik nog niet eerder heb mogen doen, ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen :-D.
Ik heb dus pas een volvo 144 uit 1972 aangeschaft, hier zat een waslijstje bij voor dingen die gedaan moeten worden voor de APK, beide motorsteunen waren redelijk eenvoudig te vervangen, maar de fuseekogel hoesjes zijn dus gescheurd en onder is er alleen rubber prut nog over, dit is dus wel iets lastiger.
Wat ik al heb gedaan is de krik onder de onderste draagarm gezet, wiel verwijderd en de moeren losgemaakt van de fuseekogels. Ook de moeren van de bovenste draagarm lossergemaakt zodat de rubbers daarvan niet last hebben van het bewegen van die arm.
Aan de bovenkant kwam het boutje direct uit het remschijf deel, maar ik kan het niet van de onderste bouten los tillen, heb ik hier iets gemist los te maken?
Wat het verwijderen van de fuseekogels betreft merk ik dat ze natuurlijk goed vast zitten. Ik lees in de haynes manual dat je met de originele volvo kogeltrekker beide kogels er zo uit hebt, dat is leuk natuurlijk, maar die heb ik niet, er worden dat weer niet over alternatieven gesproken, behalve dat die er blijken te zijn.
Ook lees ik op het internet verschillende dingen:
- fuseevork gebruiken onder de moer zetten en op de andere kant van de vork slaan
- met een drevel op het puntje slaan van het kapje waar normaal de kogeltrekker in past zodat de kogel los komt
- met twee hamers aan zijkanten slaan?
- gewoon hard met een hamer tegen het boutje tikken en dan komt die er vanzelf uit
Ik denk eraan om de kogels toch volledig te vervangen gezien de rubbers wel echt aan gort zijn en mogelijk niet veel goeds voor de kogels voorspelt, maar dan moet ik ze er wel eerst uit krijgen.
Hebben jullie tips, of het gebruik van een fuseevork of kogeltrekker het eenvoudigst is, welke maat dan, andere tips?
Groetjes,
Justin
Nu ik na 10 jaar mijn oude volvo hobby hervat kom ik dus iets tegen wat ik nog niet eerder heb mogen doen, ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen :-D.
Ik heb dus pas een volvo 144 uit 1972 aangeschaft, hier zat een waslijstje bij voor dingen die gedaan moeten worden voor de APK, beide motorsteunen waren redelijk eenvoudig te vervangen, maar de fuseekogel hoesjes zijn dus gescheurd en onder is er alleen rubber prut nog over, dit is dus wel iets lastiger.
Wat ik al heb gedaan is de krik onder de onderste draagarm gezet, wiel verwijderd en de moeren losgemaakt van de fuseekogels. Ook de moeren van de bovenste draagarm lossergemaakt zodat de rubbers daarvan niet last hebben van het bewegen van die arm.
Aan de bovenkant kwam het boutje direct uit het remschijf deel, maar ik kan het niet van de onderste bouten los tillen, heb ik hier iets gemist los te maken?
Wat het verwijderen van de fuseekogels betreft merk ik dat ze natuurlijk goed vast zitten. Ik lees in de haynes manual dat je met de originele volvo kogeltrekker beide kogels er zo uit hebt, dat is leuk natuurlijk, maar die heb ik niet, er worden dat weer niet over alternatieven gesproken, behalve dat die er blijken te zijn.
Ook lees ik op het internet verschillende dingen:
- fuseevork gebruiken onder de moer zetten en op de andere kant van de vork slaan
- met een drevel op het puntje slaan van het kapje waar normaal de kogeltrekker in past zodat de kogel los komt
- met twee hamers aan zijkanten slaan?
- gewoon hard met een hamer tegen het boutje tikken en dan komt die er vanzelf uit
Ik denk eraan om de kogels toch volledig te vervangen gezien de rubbers wel echt aan gort zijn en mogelijk niet veel goeds voor de kogels voorspelt, maar dan moet ik ze er wel eerst uit krijgen.
Hebben jullie tips, of het gebruik van een fuseevork of kogeltrekker het eenvoudigst is, welke maat dan, andere tips?
Groetjes,
Justin