27 September 2016, 21:40
Mijn 164 '74 TE met B30E liep de afgelopen weken minder mooi. Met name stationair dipte het toerental regelmatig even, soms sloeg de motor zelfs af. Op andere momenten weer mooi stationair.
Vanmorgen slecht starten en na enkele minuten afgeslagen en niet meer te starten, ontsteking gaf geen vonk meer.
Ik gokte op de bobine of condensator, beide vervangen maar geen vonk.
Volgende zaken getest;
- accuspanning 12,5 v (half jaar oud)
- weerstand bobine primaire spoel 3 ohm
- bougiekabels getest, geen probleem
- voorschakelweerstand levert 12 volt bij starten, op contact motor uit 8 volt.
- contactpunten krijgen stroom via bobine (amper vonkjes bij bewegen arm onderbreker)
- contactpunten zien er goed uit, niet ingebrand etc.
- massakabel motor is goed geaard aan accu en carrosserie (gemeten met multimeter)
Nu komt het vreemde van het verhaal;
Als je de auto op contact zet hoor je de relais van de brandstofpompen tikken en de pomp druk opbouwen, so far so goed. Wanneer je start gaat de startmotor uitstekend rond, maar hoor je verschillende relais ritmisch en aanhoudend uit- en aantikken.
Ik heb ontdekt dat het aan- uitschakelen van de relais synchroon loopt met het openen en sluiten van de contactpunten.
Contactpunten open, relais aan. Contactpunten gesloten, relais vallen uit. ( nog steeds geen vonk)
Het is mij een raadsel hoe dit mogelijk is, wie heeft een idee van de oorzaak?
Vanmorgen slecht starten en na enkele minuten afgeslagen en niet meer te starten, ontsteking gaf geen vonk meer.
Ik gokte op de bobine of condensator, beide vervangen maar geen vonk.
Volgende zaken getest;
- accuspanning 12,5 v (half jaar oud)
- weerstand bobine primaire spoel 3 ohm
- bougiekabels getest, geen probleem
- voorschakelweerstand levert 12 volt bij starten, op contact motor uit 8 volt.
- contactpunten krijgen stroom via bobine (amper vonkjes bij bewegen arm onderbreker)
- contactpunten zien er goed uit, niet ingebrand etc.
- massakabel motor is goed geaard aan accu en carrosserie (gemeten met multimeter)
Nu komt het vreemde van het verhaal;
Als je de auto op contact zet hoor je de relais van de brandstofpompen tikken en de pomp druk opbouwen, so far so goed. Wanneer je start gaat de startmotor uitstekend rond, maar hoor je verschillende relais ritmisch en aanhoudend uit- en aantikken.
Ik heb ontdekt dat het aan- uitschakelen van de relais synchroon loopt met het openen en sluiten van de contactpunten.
Contactpunten open, relais aan. Contactpunten gesloten, relais vallen uit. ( nog steeds geen vonk)
Het is mij een raadsel hoe dit mogelijk is, wie heeft een idee van de oorzaak?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio