8 June 2006, 01:38
LPi blijkt makkelijker en moeilijker te zijn dan ik dacht.
Commercieel gezien is het (nog) niet interessant. De injectoren zijn gemaakt door SiemensVDO. De leidingen moeten op een druk gehouden worden van ongeveer 20 bar om vloeistofbellen te voorkomen. De injector is erg gevoelig voor de motortemperatuur en de meeste verdampingskoude probeert Vialle ten goede te laten komen aan het afkoelen van de injector. Waardoor een behoorlijke restrictie in het inlaatkanaal ontstaat. Ik heb LPi maar even gelaten voor wat het is. Ik kan de LPG producten nu erg interessant inkopen op basis van het damp-gassysteem en ik heb besloten dat dat voor nu even de meest betrouwbare, betaalbare en eenvoudigste manier is om een auto op LPG te laten lopen.
Na de 264 (die helaas nog niet geheel af is....) is er nu dus een GT in aanbouw. Ik heb daarvan al eerder plaatjes laten zien. De GT gaat beschikken over een DIS EDIS4 ontstekingsysteem van een Ford. Een eigen krukaspositiewiel met VR sensor. Gasinjectie per cilinder. De 2 dubbele 48mm solexcarburateurs gaan in beginsel werken als gasklephuizen maar er liggen al 42mm Suzuki Hayabusa gasklephuizen klaar met benzineinjectoren.
Ik heb de afgelopen weken heel wat rond lopen neuzen wat ik kon vinden over LPG. Daar wil ik het volgende over kwijt:
LPG is een brandstof dat gezien kan worden als race-benzine. Hoge klopvastheid, goede verbrandingseigenschappen. Maar, om het volle potentieel uit LPG te halen dien je de compressie of cilindervulling behoorlijk te vergroten en de ontsteking te vervroegen. Dan kun je uit LPG toch tot 20% meer vermogen halen dan uit benzine. Vooral bij turbo-motoren is dit heel goed mogelijk. Nu heb je dan een probleem als je op benzine wilt rijden. Het verbaasd mij dan ook dat in AL DIE JAREN dat LPG nu op de markt is er nog geen constructeurs zijn geweest die voor de Volvo T-5, de 240 turbo, de Saab-Turbo's, enzovoorts systemen hebben ontwikkeld die de mogelijkheden van LPG tot haar recht laat komen. In mijn zoektocht ben ik dan ook enkel suffe bedrijven tegen gekomen die liefst geen concurentie zien en louter massaproducten op de markt schoppen. Commercieel gezien niets mis mee, maar technisch gezien mij een doorn in het oog. En nog het ergste: Een Prins-autogassystemen die faked Keihin Europe importeur te zijn en vervolgens aan haar eigen klanten / inbouwers WOEKER bedragen vraagt voor de dampgasinjectoren. En als ik hun vraag namens Keihin mij de injectoren te leveren, zich af te vragen of ik aan de PRINS kwaliteitsnormen kan voldoen. Dat vind ik echt schande. Helemaal als ik gasbedrijven hoor verzuchten dat de Keihin injectoren bij Prins zo duur zijn.
Ik hoop een hoop te gaan doen.
Voor nu: De laatste handelingen aan de PRV6 en dan bouwen aan de GT.
![[Afbeelding: B25.jpg]](http://www.bosma.nu/Volvo/B25.jpg)
En voor de turbo-eigenaren: LPi is dus niet een vereiste voor performance. Het helpt wel. Maar meer heb je aan het opvoeren van de turbodruk en het vervroegen van de ontsteking + een dikke intercooler.
Wat je echt nodig hebt ? Een dampgasinjectiesysteem met een tweakable switching table motormanagement systeem. Een MegaSquirt dus.
Commercieel gezien is het (nog) niet interessant. De injectoren zijn gemaakt door SiemensVDO. De leidingen moeten op een druk gehouden worden van ongeveer 20 bar om vloeistofbellen te voorkomen. De injector is erg gevoelig voor de motortemperatuur en de meeste verdampingskoude probeert Vialle ten goede te laten komen aan het afkoelen van de injector. Waardoor een behoorlijke restrictie in het inlaatkanaal ontstaat. Ik heb LPi maar even gelaten voor wat het is. Ik kan de LPG producten nu erg interessant inkopen op basis van het damp-gassysteem en ik heb besloten dat dat voor nu even de meest betrouwbare, betaalbare en eenvoudigste manier is om een auto op LPG te laten lopen.
Na de 264 (die helaas nog niet geheel af is....) is er nu dus een GT in aanbouw. Ik heb daarvan al eerder plaatjes laten zien. De GT gaat beschikken over een DIS EDIS4 ontstekingsysteem van een Ford. Een eigen krukaspositiewiel met VR sensor. Gasinjectie per cilinder. De 2 dubbele 48mm solexcarburateurs gaan in beginsel werken als gasklephuizen maar er liggen al 42mm Suzuki Hayabusa gasklephuizen klaar met benzineinjectoren.
Ik heb de afgelopen weken heel wat rond lopen neuzen wat ik kon vinden over LPG. Daar wil ik het volgende over kwijt:
LPG is een brandstof dat gezien kan worden als race-benzine. Hoge klopvastheid, goede verbrandingseigenschappen. Maar, om het volle potentieel uit LPG te halen dien je de compressie of cilindervulling behoorlijk te vergroten en de ontsteking te vervroegen. Dan kun je uit LPG toch tot 20% meer vermogen halen dan uit benzine. Vooral bij turbo-motoren is dit heel goed mogelijk. Nu heb je dan een probleem als je op benzine wilt rijden. Het verbaasd mij dan ook dat in AL DIE JAREN dat LPG nu op de markt is er nog geen constructeurs zijn geweest die voor de Volvo T-5, de 240 turbo, de Saab-Turbo's, enzovoorts systemen hebben ontwikkeld die de mogelijkheden van LPG tot haar recht laat komen. In mijn zoektocht ben ik dan ook enkel suffe bedrijven tegen gekomen die liefst geen concurentie zien en louter massaproducten op de markt schoppen. Commercieel gezien niets mis mee, maar technisch gezien mij een doorn in het oog. En nog het ergste: Een Prins-autogassystemen die faked Keihin Europe importeur te zijn en vervolgens aan haar eigen klanten / inbouwers WOEKER bedragen vraagt voor de dampgasinjectoren. En als ik hun vraag namens Keihin mij de injectoren te leveren, zich af te vragen of ik aan de PRINS kwaliteitsnormen kan voldoen. Dat vind ik echt schande. Helemaal als ik gasbedrijven hoor verzuchten dat de Keihin injectoren bij Prins zo duur zijn.
Ik hoop een hoop te gaan doen.
Voor nu: De laatste handelingen aan de PRV6 en dan bouwen aan de GT.
![[Afbeelding: B25.jpg]](http://www.bosma.nu/Volvo/B25.jpg)
En voor de turbo-eigenaren: LPi is dus niet een vereiste voor performance. Het helpt wel. Maar meer heb je aan het opvoeren van de turbodruk en het vervroegen van de ontsteking + een dikke intercooler.
Wat je echt nodig hebt ? Een dampgasinjectiesysteem met een tweakable switching table motormanagement systeem. Een MegaSquirt dus.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl