Gisteren een poging gedaan de sensoren voor olietemperatuur en oliedruk aan te sluiten ('83 B23A).
Olietemp lijkt gelukt. Na een rit van 40 km met 100-130 km/h was de olietemp stabiel op 70-80 graden. Is dat een normale waarde voor een B23A op benzine? (buitentemp ~20 graden, verse 10W40 semi-synthetisch)
De oliedruksensor met dubbele aansluiting lijkt niet te passen. Op mijn motor zit iets in de weg waarvan ik aanneem dat het de motorvoorverwarming is, auto is geïmporteerd uit Zweden. Zelfs icm het 45 graden-bochtje wat ik uit een B21ET meegenomen heb (zie foto 1) past de sensor niet tussen dynamo en voorverwarming door. Heb dus de oude sensor maar weer teruggezet :frown:
Wat zou ik het best kunnen doen?
- Verlengpijpje tussen 45-gradenbochtje en sensor? Hoeveel invloed zou dit op de drukmeting hebben?
- Voorverwarming verwijderen? Nog nooit gebruikt en ben ik ook niet van plan. Wat kom ik tegen als ik de bout op de derde foto losdraai? Zit die stengel in de koelvloeistof? En wat zou er op de plek van die stengel terugmoeten?
- Andere opties/ideeën?
Graag jullie adviezen.
![[Afbeelding: Foto360-INDGDTN7.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto360-INDGDTN7.jpg)
![[Afbeelding: 1k0.jpg]](https://myalbum.com/photo/Fze7wFJywAYc/1k0.jpg)
Olietemp lijkt gelukt. Na een rit van 40 km met 100-130 km/h was de olietemp stabiel op 70-80 graden. Is dat een normale waarde voor een B23A op benzine? (buitentemp ~20 graden, verse 10W40 semi-synthetisch)
De oliedruksensor met dubbele aansluiting lijkt niet te passen. Op mijn motor zit iets in de weg waarvan ik aanneem dat het de motorvoorverwarming is, auto is geïmporteerd uit Zweden. Zelfs icm het 45 graden-bochtje wat ik uit een B21ET meegenomen heb (zie foto 1) past de sensor niet tussen dynamo en voorverwarming door. Heb dus de oude sensor maar weer teruggezet :frown:
Wat zou ik het best kunnen doen?
- Verlengpijpje tussen 45-gradenbochtje en sensor? Hoeveel invloed zou dit op de drukmeting hebben?
- Voorverwarming verwijderen? Nog nooit gebruikt en ben ik ook niet van plan. Wat kom ik tegen als ik de bout op de derde foto losdraai? Zit die stengel in de koelvloeistof? En wat zou er op de plek van die stengel terugmoeten?
- Andere opties/ideeën?
Graag jullie adviezen.
![[Afbeelding: Foto360-INDGDTN7.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto360-INDGDTN7.jpg)
![[Afbeelding: 1k0.jpg]](https://myalbum.com/photo/Fze7wFJywAYc/1k0.jpg)
![[Afbeelding: 1k0.jpg]](https://myalbum.com/photo/GSayytjbZinK/1k0.jpg)
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km