22 February 2015, 19:45
Marc1970 schreef:Dat is de zgn. vonkversterker. De verdeler is dat ding waar 1 hoogspanningskabel v.a. de bobine ingaat en 4 kabels naar de bougies uitgaan.Ja idd. Ik gebruik normaal gesproken de Engelse term ervoor, distributor. Haalde het even door elkaar..
Het zal wel als de EZ116K werken. De verdeler is hier de basis, daarin zit een Hall of inductiesensor die geeft het signaal 'de motor draait', dan pas start het brandstofrelais de pompen (voor de veiligheid) en gaat de computer een tijdstip uitrekenen.
Vreemde voltages op de bobine, de 8,8V hoort bij sleutelstand II, bij III zou je 12V moeten krijgen (er zit een voorschakelweerstand ergens, met beide voltages zou een vonk moeten verschijnen echter) de min zou altijd 0V moeten zijn.
Ondertussen is er een vonk, maar brandstofrelais gaat nog niet open. De verdeler bleek inderdaad stuk te zijn na doormeten (verkeerde weerstand). Met een nieuwe geeft de bobine nu wel vonk.
Maar het probleem lijkt dus te zitten tussen de bobine en het relais. De kabel daartussen (31b) heeft continuiteit. Als je die loshaalt slaat de pomp even aan, maar na 1 sec stopt hij weer. Op het relais staat dan eventjes 12V.
1984 245 Turbo B21ET