Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 Turbo '83
#67
Het is toch nog een hele opgave om met maximaal twee avondjes in de week alle werkzaamheden aan deze auto te doen in de ophokperiode voordat we dadelijk in maart weer de weg opmogen.
Afijn, grootste voorziene klus maar bij de horens gevat. Het vervangen van het standaard kachelhuis voor de zogenaamde ‘combined unit’, ofwel het vacuüm aangestuurde kachelhuis met de voorbereidingen voor een airco. Het oude exemplaar was ook zo dood als een pier dus redelijk noodzakelijk. Een goed voorbereiding begint met een internetsearch naar ervaringen en reeds uitgevoerde ‘swaps’. Deze zijn veelvuldig uitgevoerd, dus aan literatuur geen gebrek. Het juiste Volvo-greenbook op de Ipad ernaast was daarbij niet onhandig.
En dan: labelen van draadjes!
[Afbeelding: 81DAE396-7A16-41AB-A901-BE53ED2B47A6_zpsdyvvhkxc.jpg]
Afgelopen voorjaar had ik het kachelhuis gereviseerd. Uit elkaar, voorzien van nieuwe rubbertjes, kachelkraan, motor en schoonmaken! Er kwam een complete boom aan blad uit. Deze was overigens afkomstig uit een Superpolar uit 92 dus ik rekende op wat ‘maatwerk’ werkzaamheden.
Het dashboard was op een paar plaatsen gescheurd dus die wil ik maar meteen veranderen voor een later type.
Het is even schroeven maar dan heb je er flink wat zooi uit:
[Afbeelding: F1A4B22A-D5DD-40A1-B6BB-C8EF10140258_zpsn3hsugib.jpg]
Hopsakee, dash naast ‘nieuwe’ dash.
[Afbeelding: DF294C10-03B2-44C0-953A-89956355FCB7_zpsodzqclhv.jpg]
Blijkt er in het ‘nieuwe’ dashboard dus toch een scheurtje te zitten bij het uitblaasrooster. Dat is balen. Maar eens geinformeerd naar het bekleden ervan met een stukje koe. Toch schrikken met vanafprijzen van 300 euri. Maar niet dan. Even doorzoeken bracht me op ‘flocken’. En dat lijkt me nu wel wat!Ik ga het scheurtje vullen met epoxyhars en dan laat ik het dashboard maar eens ‘flocken’, eens kijken of dat er een beetje chique uitziet. Op van die Japanse en Franse automobielen al wel een paar keer gezien en dat leek me wel wat! Doe ik meteen de a-stijlen ook. Beetje suède-achtige uitstraling moet het dan krijgen.
En weer verder het de kachelhuisswap: Het vooronder kon nog wat leger:
[Afbeelding: E4A81C64-5E40-4E9B-B430-7F4B01CFD802_zpsn4vryecf.jpg]
En, oude eruit:
[Afbeelding: FB148193-4943-4CAD-AFD8-DFADD812B437_zpsyigouzio.jpg]
En frisse er weer in:
[Afbeelding: 6A8AADC4-849C-4F87-8E81-B8954E7607BD_zpsssxywrpl.jpg]
[Afbeelding: 2B3EAFE3-D0B2-4DF5-9D96-153A9D4DFBFC_zpsr4gtwwfd.jpg]
Nog wel even friemelwerk bij de harde leidingen voor de airco die door het schutbord steken. In de polars is dat een opening in een soort 8-model, waar ik in deze oude twee gaten met rubbers had. Dus de beugeltjes van de leidingen moesten wat aangepast worden. Vervolg met aansluitwerk gaat komende week plaatsvinden.
Nu het dashboard eruit is kun je wel goed bij de voorruit. Mensen,kinderen wat een geklieder met kit kwam er onder de A-stijlen uit.
[Afbeelding: 1FFBBA91-4542-4560-93E7-A519FCFC4E66_zps8oxp5bhn.jpg]
[Afbeelding: 61527AD5-9BCC-4271-AA89-499141DEE4AB_zpsknavinyx.jpg]
Zat links ook een roestspoortje dus de oorzaak van een nat zekeringenkastje heb ik gevonden (denk ik). Voorruit is flink bekrast, de voorruit gaat daarom plaatsmaken voor een nieuw exemplaar met zo’n plat rubbertje. Deze voorruit snij ik er over twee weken uit en dan hopen dat de sponning niet te slecht is geworden…
Ook nog een tegenslagje gehad want de motor verzoop steeds. Flink doorstarten resulteerde in een olie die lekker dun werd, flink niveau behaalde en toen resulteerde dat de auto helemaal niet meer wilde lopen. Paar keer bougies schoonmaken, olie wisselen en voldoende benzine erin en dan blijkt dat de bobine aan het doodgaan is. Nieuwe niet meer leverbaar bij de dealer dus uiteindelijk een MSD aangeschaft via european tuning. Een keer aan de sleutel draaien en meteen prachtig gegrom uit het vooronder. Het is de bosch-bobine vergeven na 32 jaar…
En dan? Na een nieuwe voorruit, kachelhuis, dashboard met oliedruk, olietemp en een afrmeter moet ik dan nog het stuurhuis wisselen voor een mooie ZF die ik laatst bij Asterix heb opgepikt. Dan nog ene beurtje met wissleen van injectoren en dan durf ik hem aan te bieden bij het APKstation en hopen dat de aanwezige roestschade (plaatwerk onder de voorstoelen) op dit moment niet tot afkeur zal leiden. Verwacht daar geen problemen mee!
To be continued.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord


Berichten in dit topic
245 Turbo '83 - door Stevves - 24 February 2013, 22:38
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 25 February 2013, 00:19
245 Turbo '83 - door Stevves - 26 February 2013, 21:32
245 Turbo '83 - door henqui - 26 February 2013, 21:57
245 Turbo '83 - door Stevves - 5 March 2013, 21:49
245 Turbo '83 - door Kees144 - 5 March 2013, 21:55
245 Turbo '83 - door Dopski - 5 March 2013, 22:08
245 Turbo '83 - door Yellow240 - 5 March 2013, 22:57
245 Turbo '83 - door Yellow240 - 5 March 2013, 22:58
245 Turbo '83 - door Volvo 142 B23 - 5 March 2013, 23:20
245 Turbo '83 - door PB240 - 5 March 2013, 23:51
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 6 March 2013, 02:21
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 6 March 2013, 02:24
245 Turbo '83 - door Stevves - 6 March 2013, 08:57
245 Turbo '83 - door Stevves - 30 March 2013, 09:56
245 Turbo '83 - door Stevves - 1 May 2013, 21:01
245 Turbo '83 - door henqui - 2 May 2013, 09:29
245 Turbo '83 - door Stevves - 7 May 2013, 14:12
245 Turbo '83 - door skidje - 7 May 2013, 22:02
245 Turbo '83 - door henqui - 7 May 2013, 23:04
245 Turbo '83 - door henqui - 15 May 2013, 23:53
245 Turbo '83 - door v700r - 16 May 2013, 19:09
245 Turbo '83 - door Stevves - 16 May 2013, 20:35
245 Turbo '83 - door henqui - 16 May 2013, 22:37
245 Turbo '83 - door Stevves - 7 August 2013, 11:15
245 Turbo '83 - door Volvo 142 B23 - 7 August 2013, 12:44
245 Turbo '83 - door HansDAF - 7 August 2013, 14:14
245 Turbo '83 - door skidje - 7 August 2013, 14:47
245 Turbo '83 - door 244Drift - 7 August 2013, 15:02
245 Turbo '83 - door Stevves - 29 August 2013, 12:19
245 Turbo '83 - door Stevves - 8 October 2013, 13:15
245 Turbo '83 - door Stevves - 10 October 2013, 12:58
245 Turbo '83 - door Estoque - 10 October 2013, 14:18
245 Turbo '83 - door Yellow240 - 10 October 2013, 15:41
245 Turbo '83 - door Stevves - 21 November 2013, 13:53
245 Turbo '83 - door Rob - 21 November 2013, 16:31
245 Turbo '83 - door Jambon - 21 November 2013, 16:34
245 Turbo '83 - door LJ - 21 November 2013, 17:22
245 Turbo '83 - door Drk - 21 November 2013, 18:30
245 Turbo '83 - door Dopski - 21 November 2013, 20:10
245 Turbo '83 - door skidje - 21 November 2013, 21:20
245 Turbo '83 - door PB240 - 21 November 2013, 22:53
245 Turbo '83 - door SFRC - 21 November 2013, 22:58
245 Turbo '83 - door Stevves - 21 November 2013, 23:00
245 Turbo '83 - door Stevves - 21 November 2013, 23:09
245 Turbo '83 - door Dopski - 21 November 2013, 23:11
245 Turbo '83 - door Rob - 21 November 2013, 23:32
245 Turbo '83 - door Drk - 22 November 2013, 09:22
245 Turbo '83 - door Stevves - 6 January 2014, 15:19
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 6 January 2014, 20:33
245 Turbo '83 - door edwin - 7 January 2014, 07:07
245 Turbo '83 - door Stevves - 7 January 2014, 09:12
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 7 January 2014, 11:17
245 Turbo '83 - door Stevves - 29 January 2014, 16:53
245 Turbo '83 - door Stevves - 9 October 2014, 11:55
245 Turbo '83 - door Stevves - 24 October 2014, 12:50
245 Turbo '83 - door Ticcie - 24 October 2014, 15:48
245 Turbo '83 - door hooge048 - 24 October 2014, 16:08
245 Turbo '83 - door Stevves - 24 October 2014, 16:37
245 Turbo '83 - door hooge048 - 24 October 2014, 17:03
245 Turbo '83 - door edwin - 25 October 2014, 09:28
245 Turbo '83 - door Stevves - 25 October 2014, 14:51
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 25 October 2014, 20:46
245 Turbo '83 - door Stevves - 26 October 2014, 09:17
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 26 October 2014, 12:33
245 Turbo '83 - door Stevves - 19 February 2015, 14:26
245 Turbo '83 - door Estoque - 20 February 2015, 17:15
245 Turbo '83 - door ZOAB - 20 February 2015, 19:57
245 Turbo '83 - door edwin - 20 February 2015, 21:03
245 Turbo '83 - door Stevves - 20 February 2015, 21:55
245 Turbo '83 - door ZOAB - 20 February 2015, 22:58
245 Turbo '83 - door Stevves - 2 October 2014, 11:09

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.599 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 151.657 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.197 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 197.357 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.097 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 103.142 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 472.113 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 95.979 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 46.466 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)