19 February 2015, 14:26
Het is toch nog een hele opgave om met maximaal twee avondjes in de week alle werkzaamheden aan deze auto te doen in de ophokperiode voordat we dadelijk in maart weer de weg opmogen.
Afijn, grootste voorziene klus maar bij de horens gevat. Het vervangen van het standaard kachelhuis voor de zogenaamde ‘combined unit’, ofwel het vacuüm aangestuurde kachelhuis met de voorbereidingen voor een airco. Het oude exemplaar was ook zo dood als een pier dus redelijk noodzakelijk. Een goed voorbereiding begint met een internetsearch naar ervaringen en reeds uitgevoerde ‘swaps’. Deze zijn veelvuldig uitgevoerd, dus aan literatuur geen gebrek. Het juiste Volvo-greenbook op de Ipad ernaast was daarbij niet onhandig.
En dan: labelen van draadjes!
![[Afbeelding: 81DAE396-7A16-41AB-A901-BE53ED2B47A6_zpsdyvvhkxc.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/81DAE396-7A16-41AB-A901-BE53ED2B47A6_zpsdyvvhkxc.jpg)
Afgelopen voorjaar had ik het kachelhuis gereviseerd. Uit elkaar, voorzien van nieuwe rubbertjes, kachelkraan, motor en schoonmaken! Er kwam een complete boom aan blad uit. Deze was overigens afkomstig uit een Superpolar uit 92 dus ik rekende op wat ‘maatwerk’ werkzaamheden.
Het dashboard was op een paar plaatsen gescheurd dus die wil ik maar meteen veranderen voor een later type.
Het is even schroeven maar dan heb je er flink wat zooi uit:
![[Afbeelding: F1A4B22A-D5DD-40A1-B6BB-C8EF10140258_zpsn3hsugib.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/F1A4B22A-D5DD-40A1-B6BB-C8EF10140258_zpsn3hsugib.jpg)
Hopsakee, dash naast ‘nieuwe’ dash.
![[Afbeelding: DF294C10-03B2-44C0-953A-89956355FCB7_zpsodzqclhv.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/DF294C10-03B2-44C0-953A-89956355FCB7_zpsodzqclhv.jpg)
Blijkt er in het ‘nieuwe’ dashboard dus toch een scheurtje te zitten bij het uitblaasrooster. Dat is balen. Maar eens geinformeerd naar het bekleden ervan met een stukje koe. Toch schrikken met vanafprijzen van 300 euri. Maar niet dan. Even doorzoeken bracht me op ‘flocken’. En dat lijkt me nu wel wat!Ik ga het scheurtje vullen met epoxyhars en dan laat ik het dashboard maar eens ‘flocken’, eens kijken of dat er een beetje chique uitziet. Op van die Japanse en Franse automobielen al wel een paar keer gezien en dat leek me wel wat! Doe ik meteen de a-stijlen ook. Beetje suède-achtige uitstraling moet het dan krijgen.
En weer verder het de kachelhuisswap: Het vooronder kon nog wat leger:
![[Afbeelding: E4A81C64-5E40-4E9B-B430-7F4B01CFD802_zpsn4vryecf.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/E4A81C64-5E40-4E9B-B430-7F4B01CFD802_zpsn4vryecf.jpg)
En, oude eruit:
![[Afbeelding: FB148193-4943-4CAD-AFD8-DFADD812B437_zpsyigouzio.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/FB148193-4943-4CAD-AFD8-DFADD812B437_zpsyigouzio.jpg)
En frisse er weer in:
![[Afbeelding: 6A8AADC4-849C-4F87-8E81-B8954E7607BD_zpsssxywrpl.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/6A8AADC4-849C-4F87-8E81-B8954E7607BD_zpsssxywrpl.jpg)
![[Afbeelding: 2B3EAFE3-D0B2-4DF5-9D96-153A9D4DFBFC_zpsr4gtwwfd.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/2B3EAFE3-D0B2-4DF5-9D96-153A9D4DFBFC_zpsr4gtwwfd.jpg)
Nog wel even friemelwerk bij de harde leidingen voor de airco die door het schutbord steken. In de polars is dat een opening in een soort 8-model, waar ik in deze oude twee gaten met rubbers had. Dus de beugeltjes van de leidingen moesten wat aangepast worden. Vervolg met aansluitwerk gaat komende week plaatsvinden.
Nu het dashboard eruit is kun je wel goed bij de voorruit. Mensen,kinderen wat een geklieder met kit kwam er onder de A-stijlen uit.
![[Afbeelding: 1FFBBA91-4542-4560-93E7-A519FCFC4E66_zps8oxp5bhn.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/1FFBBA91-4542-4560-93E7-A519FCFC4E66_zps8oxp5bhn.jpg)
![[Afbeelding: 61527AD5-9BCC-4271-AA89-499141DEE4AB_zpsknavinyx.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/61527AD5-9BCC-4271-AA89-499141DEE4AB_zpsknavinyx.jpg)
Zat links ook een roestspoortje dus de oorzaak van een nat zekeringenkastje heb ik gevonden (denk ik). Voorruit is flink bekrast, de voorruit gaat daarom plaatsmaken voor een nieuw exemplaar met zo’n plat rubbertje. Deze voorruit snij ik er over twee weken uit en dan hopen dat de sponning niet te slecht is geworden…
Ook nog een tegenslagje gehad want de motor verzoop steeds. Flink doorstarten resulteerde in een olie die lekker dun werd, flink niveau behaalde en toen resulteerde dat de auto helemaal niet meer wilde lopen. Paar keer bougies schoonmaken, olie wisselen en voldoende benzine erin en dan blijkt dat de bobine aan het doodgaan is. Nieuwe niet meer leverbaar bij de dealer dus uiteindelijk een MSD aangeschaft via european tuning. Een keer aan de sleutel draaien en meteen prachtig gegrom uit het vooronder. Het is de bosch-bobine vergeven na 32 jaar…
En dan? Na een nieuwe voorruit, kachelhuis, dashboard met oliedruk, olietemp en een afrmeter moet ik dan nog het stuurhuis wisselen voor een mooie ZF die ik laatst bij Asterix heb opgepikt. Dan nog ene beurtje met wissleen van injectoren en dan durf ik hem aan te bieden bij het APKstation en hopen dat de aanwezige roestschade (plaatwerk onder de voorstoelen) op dit moment niet tot afkeur zal leiden. Verwacht daar geen problemen mee!
To be continued.
Afijn, grootste voorziene klus maar bij de horens gevat. Het vervangen van het standaard kachelhuis voor de zogenaamde ‘combined unit’, ofwel het vacuüm aangestuurde kachelhuis met de voorbereidingen voor een airco. Het oude exemplaar was ook zo dood als een pier dus redelijk noodzakelijk. Een goed voorbereiding begint met een internetsearch naar ervaringen en reeds uitgevoerde ‘swaps’. Deze zijn veelvuldig uitgevoerd, dus aan literatuur geen gebrek. Het juiste Volvo-greenbook op de Ipad ernaast was daarbij niet onhandig.
En dan: labelen van draadjes!
![[Afbeelding: 81DAE396-7A16-41AB-A901-BE53ED2B47A6_zpsdyvvhkxc.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/81DAE396-7A16-41AB-A901-BE53ED2B47A6_zpsdyvvhkxc.jpg)
Afgelopen voorjaar had ik het kachelhuis gereviseerd. Uit elkaar, voorzien van nieuwe rubbertjes, kachelkraan, motor en schoonmaken! Er kwam een complete boom aan blad uit. Deze was overigens afkomstig uit een Superpolar uit 92 dus ik rekende op wat ‘maatwerk’ werkzaamheden.
Het dashboard was op een paar plaatsen gescheurd dus die wil ik maar meteen veranderen voor een later type.
Het is even schroeven maar dan heb je er flink wat zooi uit:
![[Afbeelding: F1A4B22A-D5DD-40A1-B6BB-C8EF10140258_zpsn3hsugib.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/F1A4B22A-D5DD-40A1-B6BB-C8EF10140258_zpsn3hsugib.jpg)
Hopsakee, dash naast ‘nieuwe’ dash.
![[Afbeelding: DF294C10-03B2-44C0-953A-89956355FCB7_zpsodzqclhv.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/DF294C10-03B2-44C0-953A-89956355FCB7_zpsodzqclhv.jpg)
Blijkt er in het ‘nieuwe’ dashboard dus toch een scheurtje te zitten bij het uitblaasrooster. Dat is balen. Maar eens geinformeerd naar het bekleden ervan met een stukje koe. Toch schrikken met vanafprijzen van 300 euri. Maar niet dan. Even doorzoeken bracht me op ‘flocken’. En dat lijkt me nu wel wat!Ik ga het scheurtje vullen met epoxyhars en dan laat ik het dashboard maar eens ‘flocken’, eens kijken of dat er een beetje chique uitziet. Op van die Japanse en Franse automobielen al wel een paar keer gezien en dat leek me wel wat! Doe ik meteen de a-stijlen ook. Beetje suède-achtige uitstraling moet het dan krijgen.
En weer verder het de kachelhuisswap: Het vooronder kon nog wat leger:
![[Afbeelding: E4A81C64-5E40-4E9B-B430-7F4B01CFD802_zpsn4vryecf.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/E4A81C64-5E40-4E9B-B430-7F4B01CFD802_zpsn4vryecf.jpg)
En, oude eruit:
![[Afbeelding: FB148193-4943-4CAD-AFD8-DFADD812B437_zpsyigouzio.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/FB148193-4943-4CAD-AFD8-DFADD812B437_zpsyigouzio.jpg)
En frisse er weer in:
![[Afbeelding: 6A8AADC4-849C-4F87-8E81-B8954E7607BD_zpsssxywrpl.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/6A8AADC4-849C-4F87-8E81-B8954E7607BD_zpsssxywrpl.jpg)
![[Afbeelding: 2B3EAFE3-D0B2-4DF5-9D96-153A9D4DFBFC_zpsr4gtwwfd.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/2B3EAFE3-D0B2-4DF5-9D96-153A9D4DFBFC_zpsr4gtwwfd.jpg)
Nog wel even friemelwerk bij de harde leidingen voor de airco die door het schutbord steken. In de polars is dat een opening in een soort 8-model, waar ik in deze oude twee gaten met rubbers had. Dus de beugeltjes van de leidingen moesten wat aangepast worden. Vervolg met aansluitwerk gaat komende week plaatsvinden.
Nu het dashboard eruit is kun je wel goed bij de voorruit. Mensen,kinderen wat een geklieder met kit kwam er onder de A-stijlen uit.
![[Afbeelding: 1FFBBA91-4542-4560-93E7-A519FCFC4E66_zps8oxp5bhn.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/1FFBBA91-4542-4560-93E7-A519FCFC4E66_zps8oxp5bhn.jpg)
![[Afbeelding: 61527AD5-9BCC-4271-AA89-499141DEE4AB_zpsknavinyx.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/61527AD5-9BCC-4271-AA89-499141DEE4AB_zpsknavinyx.jpg)
Zat links ook een roestspoortje dus de oorzaak van een nat zekeringenkastje heb ik gevonden (denk ik). Voorruit is flink bekrast, de voorruit gaat daarom plaatsmaken voor een nieuw exemplaar met zo’n plat rubbertje. Deze voorruit snij ik er over twee weken uit en dan hopen dat de sponning niet te slecht is geworden…
Ook nog een tegenslagje gehad want de motor verzoop steeds. Flink doorstarten resulteerde in een olie die lekker dun werd, flink niveau behaalde en toen resulteerde dat de auto helemaal niet meer wilde lopen. Paar keer bougies schoonmaken, olie wisselen en voldoende benzine erin en dan blijkt dat de bobine aan het doodgaan is. Nieuwe niet meer leverbaar bij de dealer dus uiteindelijk een MSD aangeschaft via european tuning. Een keer aan de sleutel draaien en meteen prachtig gegrom uit het vooronder. Het is de bosch-bobine vergeven na 32 jaar…
En dan? Na een nieuwe voorruit, kachelhuis, dashboard met oliedruk, olietemp en een afrmeter moet ik dan nog het stuurhuis wisselen voor een mooie ZF die ik laatst bij Asterix heb opgepikt. Dan nog ene beurtje met wissleen van injectoren en dan durf ik hem aan te bieden bij het APKstation en hopen dat de aanwezige roestschade (plaatwerk onder de voorstoelen) op dit moment niet tot afkeur zal leiden. Verwacht daar geen problemen mee!
To be continued.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.