3 May 2006, 22:49
Ticcie schreef:Als je LPi installeert heb je in principe alleen (dure) injectoren nodig en geen verdamper? En deze injectoren stuur je dan zo'n beetje rechtstreeks aan via de Megasquirt?
Weet je toevallig een goeie site die een uitleg geeft tussen de 2 systemen die jij beschrijft? In grote lijnen lijkt het me:
* je common-rail systeem werkt met een verdamper en de injectoren spuiten verdampte gas in;
* Met LPi spuit je rechstreeks vloeibaar gas in
Maar wat de verschillen nou precies zijn.....
Ja, Het VolVolvo MS topic. Hier dus.
Inderdaad. Bij LPi wordt het gas in vloeistof ingespoten. Het is zelfs zo dat in geen geval de vloeistof mag expanderen tot gas. Daarom zit er een brandstofpomp in de tank. Deze pompt onder druk het gas naar de injectoren.
HET GROTE VOORDEEL van gas vloeibaar inspuiten is dat het a. geen ruimte inneemt in het inlaatspruitstuk waardoor er meer ruimte is voor lucht. Meer lucht is meer brandstof dus meer vermogen. Daarnaast zal na het inspuiten de temperatuur enorm dalen. Dat is b. Koude lucht neemt veel minder plek in (iets van 8% per 20 graden en de temperatuur kan naar de min 100 gaan !) waardoor er dus weer meer lucht de motor in kan gaan. Met daarbij meer brandstof, en dus meer vermogen. Dan is vervolgens de vloeistof wat makkelijker te doseren dan gas. Je kan je afstelling dus in theorie iets mooier krijgen.
Het voordeel van dampgas boven LPi is dat het goedkoper is. De injectoren zijn makkelijker te plaatsen en het is simpele techniek met een redelijk normale verdamper, een normale tank en eenvoudige injectoren.
Het voordeel van beide systemen boven het standaard venturi-gassysteem is dat je de motor beter kan afstellen en een terugkoppeling hebt van de uitlaat (lambda sensor). Er is maar een klein beetje explosief gas in het spruitstuk aanwezig dus de kans op een backfire is heel klein (te geconcentreerd mengsel) en als het fout gaat dan is het niet meer dan een scheet.
Ik verwacht een beter rendement te halen dan met de standaard gasinstallatie en ik verwacht dat de motor er mooier op gaat lopen.
Ik hoop dat je vragen zo een beetje beantwoord zijn.
Nadelen ?
Ehh... Ja.. Electronica. Als je van gevoelig mag spreken. Het kan kapot. Dat heb ik ondervonden, maar dat was een beetje een domme configuratiefout.
Kom je bij de Volvo met je 850. Meneer, computer kapot. Op de achtergrond hoor je de kassa "tsjatjingg !" zeggen.
Nou ja. Bij de MS valt dat dus erg mee. Het is vorige generatie electronica, dat wil zeggen dat de componenten nog in de print zitten waardoor het makkelijk te solderen en dus te repareren is. Normaal gesproken mag de computer natuurlijk niet stuk gaan, maar het kan gebeuren. Nou, dan kan bijna iedere electronica hobbyist je helpen. En de software staat gewoon op internet. In mijn geval koste de reparatie 1 euro.
En dan heb je nog extra sensoren en bekabeling. Dat kan storingen geven. Maar als je alles goed aansluit met de juiste stekkers en op de juiste plaatsen zekeringen, dan kan er weinig mis gaan. Het hele systeem werkt al op een krukassensor en een MAP signaal (onderdruk spruitstuk).
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl