27 April 2006, 10:30
Ik heb een zelfde soort probleem. Ik heb het nog niet helemaal onderzocht maar in mijn geval lijkt de brandstofpomp niet te draaien tijdens het starten. En dat zou weer kunnen komen door slechte contacten op de -pool van de bobine. Je relais onder het dashboard krijgt dan geen puls van de bobine dat de motor draait en geeft de brandstofpomp niet vrij.
Ik start dan meestal heel even en als ik de brandstofpomp nog hoor lopen start ik een 2e keer met een beetje gas. Na 2-3 keer lukt het meestal wel.
Een andere mogelijkheid is dat je luchtlekkage hebt op het extra-lucht systeem voor de stationairloopregeling. Bij koud starten krijgt de motor extra brandstof ingespoten door een extra injector, maar bij een warme motor niet. Als dit extra-lucht circuit nu valse lucht trekt dan gaat de aangezogen lucht allemaal langs de luchtmeter en zal er maar heel weinig brandstof ingespoten worden. Om dit te testen zou je tijdens het starten de luchtmeter zelf een stukje naar beneden kunnen drukken om te kijken of de motor dan wel start. Pas op dat je de motor niet vol benzine laat stromen !
Een derde mogelijkheid is dat de motor gewoon verzuipt omdat deze door een slechte bobine geen vonk krijgt. Je zou eens een bougiekabel op de bobine kunnen zetten en dan starten met een bougie tegen het blok. Soms gaan bobines stuk een meestal werken ze op temperatuur slechter dan koud. De vonk moet krachtig en blauw tot wit van kleur zijn. Rood of geel duid op een probleem. Controleer de stekker van de Hallgever, de stekker op de ontstekingskast, de stekkers op de bobine (laagspanningsgedeelte) en maak ze eventueel schoon en spuit ze in met contactspray (niet op de bobine spuiten, enkel op de pooltjes). Dat is altijd een goed idee.
Ik start dan meestal heel even en als ik de brandstofpomp nog hoor lopen start ik een 2e keer met een beetje gas. Na 2-3 keer lukt het meestal wel.
Een andere mogelijkheid is dat je luchtlekkage hebt op het extra-lucht systeem voor de stationairloopregeling. Bij koud starten krijgt de motor extra brandstof ingespoten door een extra injector, maar bij een warme motor niet. Als dit extra-lucht circuit nu valse lucht trekt dan gaat de aangezogen lucht allemaal langs de luchtmeter en zal er maar heel weinig brandstof ingespoten worden. Om dit te testen zou je tijdens het starten de luchtmeter zelf een stukje naar beneden kunnen drukken om te kijken of de motor dan wel start. Pas op dat je de motor niet vol benzine laat stromen !
Een derde mogelijkheid is dat de motor gewoon verzuipt omdat deze door een slechte bobine geen vonk krijgt. Je zou eens een bougiekabel op de bobine kunnen zetten en dan starten met een bougie tegen het blok. Soms gaan bobines stuk een meestal werken ze op temperatuur slechter dan koud. De vonk moet krachtig en blauw tot wit van kleur zijn. Rood of geel duid op een probleem. Controleer de stekker van de Hallgever, de stekker op de ontstekingskast, de stekkers op de bobine (laagspanningsgedeelte) en maak ze eventueel schoon en spuit ze in met contactspray (niet op de bobine spuiten, enkel op de pooltjes). Dat is altijd een goed idee.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl