27 April 2006, 00:37
Ik had een mooie tegenvaller vandaag. Ik ben bezig met een BMW 318 uit 1976. Een heel leuk wagentje op gas en ik had hem al verkocht. Ik moest alleen nog maar "even" de cilinderkop wisselen. Nieuwe (!) Kop eraf, toch maar even distributiedeksel los en spanners vervangen... Wachten op een pakking... Alles weer dicht en..... Motor zo vast als een huis.
Sh...............T !
Goed. Distributie nagekeken, ketting kwam niet eens op spanning :twisted: Kleppen nagekeken, allemaal nog in te drukken. T zal niet zo zijn..... Nee.... Ja... De zuigers raken de cilinderkop...
Nou kan ik morgen alles weer demonteren en kijken of ik de zuigerbodem kan bewerken. T is waarschijnlijk een kop van een later type met een andere verbrandingskamer. Bright side: motortje zal een mooi hoge compressie krijgen dat goed staat bij een autootje op gas.
Weer een dag verder..
Overlegd met zwager. Binnenkort een dag vrij maken om de 264 netjes te maken. Alle lopende probleempjes en piepjes oplossen en een paar nette draden trekken voor de computer, echte stekkers op de injectoren, computer repareren en dan alles een keer NETJES in elkaar zetten. Inmiddels door schade en schande wel wijs geworden, maar dat is ook de bedoeling niet.
Waarschijnlijk hebben we ook het probleem met de Lambda opgelost. Er zou een weerstand tussen de signaaldraad moeten anders wordt het signaal soms kortgesloten.
Verder de configuratie van de computer nog eens nalopen WAAROM het Hallsignaal zo raar doorkomt.
Voor de GT heb ik een VEMS liggen ( http://www.vems.hu ) Een stukje geavanceerder, een stukje ondoorzichtiger, een stukje minder breekbaar en een ..... uitdaging op zich....
hock:
![[Afbeelding: VEMS.jpg]](http://www.bosma.nu/VEMS.jpg)
Als je naar deze computer kijk LIJKT ie erg duur. MAAR. Geen importkosten (of ik had mazzel ?) en je kan een WBO2 sensor meteen aansluiten, geen dure interface nodig. Verder heb ik er nog een EGT sensor bij en een startblokeer knopje dat een hel wordt om te configureren. Deze kan je per sleutel instellen dus je kan bijvoorbeeld de vrouw een sleutel geven waarbij de onsteking na het BDP staat. Of de waste-gate open blijft staan... Wel zo veilig....
Nadeel: Minder info beschikbaar dan voor de MegaSquirt. VEMS is minder doorgrondelijk.
Voordeel: Meer opties standaard ingebouwd. Echt automotive behuizing en kabels, goedkope WBO2 sensor zo in te pluggen. Tot 8 injectoren en coildrivers.
We gaan gewoon verder !~
Eigenlijk was deze computer voor deze auto bedoeld... Maardat project raakt een beetje achterop..
Een Escortje MK1 met een 2,3 liter duratec met een geschat vermogen van 230PK met een moddervet koppel uit een 80 kilo blok in een 900 kilo wegend karretje.
![[Afbeelding: IMG_6473.JPG]](http://www.bosma.nu/ts/Escort%20project/2488ZK/IMG_6473.JPG)
maar es een keertje opruimen ? Oei...
Sh...............T !
Goed. Distributie nagekeken, ketting kwam niet eens op spanning :twisted: Kleppen nagekeken, allemaal nog in te drukken. T zal niet zo zijn..... Nee.... Ja... De zuigers raken de cilinderkop...
Nou kan ik morgen alles weer demonteren en kijken of ik de zuigerbodem kan bewerken. T is waarschijnlijk een kop van een later type met een andere verbrandingskamer. Bright side: motortje zal een mooi hoge compressie krijgen dat goed staat bij een autootje op gas.
Weer een dag verder..
Overlegd met zwager. Binnenkort een dag vrij maken om de 264 netjes te maken. Alle lopende probleempjes en piepjes oplossen en een paar nette draden trekken voor de computer, echte stekkers op de injectoren, computer repareren en dan alles een keer NETJES in elkaar zetten. Inmiddels door schade en schande wel wijs geworden, maar dat is ook de bedoeling niet.
Waarschijnlijk hebben we ook het probleem met de Lambda opgelost. Er zou een weerstand tussen de signaaldraad moeten anders wordt het signaal soms kortgesloten.
Verder de configuratie van de computer nog eens nalopen WAAROM het Hallsignaal zo raar doorkomt.
Voor de GT heb ik een VEMS liggen ( http://www.vems.hu ) Een stukje geavanceerder, een stukje ondoorzichtiger, een stukje minder breekbaar en een ..... uitdaging op zich....

![[Afbeelding: VEMS.jpg]](http://www.bosma.nu/VEMS.jpg)
Als je naar deze computer kijk LIJKT ie erg duur. MAAR. Geen importkosten (of ik had mazzel ?) en je kan een WBO2 sensor meteen aansluiten, geen dure interface nodig. Verder heb ik er nog een EGT sensor bij en een startblokeer knopje dat een hel wordt om te configureren. Deze kan je per sleutel instellen dus je kan bijvoorbeeld de vrouw een sleutel geven waarbij de onsteking na het BDP staat. Of de waste-gate open blijft staan... Wel zo veilig....
Nadeel: Minder info beschikbaar dan voor de MegaSquirt. VEMS is minder doorgrondelijk.
Voordeel: Meer opties standaard ingebouwd. Echt automotive behuizing en kabels, goedkope WBO2 sensor zo in te pluggen. Tot 8 injectoren en coildrivers.
We gaan gewoon verder !~
Eigenlijk was deze computer voor deze auto bedoeld... Maardat project raakt een beetje achterop..
Een Escortje MK1 met een 2,3 liter duratec met een geschat vermogen van 230PK met een moddervet koppel uit een 80 kilo blok in een 900 kilo wegend karretje.
maar es een keertje opruimen ? Oei...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl