24 April 2006, 13:01
Oei....
Het is me eergister gelukt de computer te slopen. Ik had geen rekening gehouden met de impedantie van de injectoren. Die was heel laag, wat betekend dat ze een hoge stroom opnemen. Daardoor liep er een hoge stroom door de computer. En iedere keer als de puls voorbij was ontstond er een piekspanning (spoel-effect) die door de "fly-back" liep. Normaal gesproken is die fly-back om dit soort pieken op te vangen. Maar... Als je met een hoge stroom werkt dien je de computer softwarematig zo in te stellen dat deze de stroom verlaagd door de injector met pulsjes open te houden. En dat had ik niet gedaan. Dus ik reed op de snelweg, motor begint te pruttelen en ik ruik een verschroeide electronica-lucht.
Te laat !
Goed. Een menselijke fout dus met een duidelijk aanwijsbare reden. Ik was al blij dat ie liep, maar het is duidelijk dat je je huiswerk gedaan moet hebben voor je begint met rijden.
Al met al kost het me een paar euro aan nieuwe componentjes dus de schade valt erg mee.
Deze week wat projecten afronden en dan de 264 perfectioneren. Want het eindresultaat moet een auto zijn die 100% betrouwbaar is en perfect loopt. En zoals ik nu aan het "hobbyen" ben gaat dat niet gebeuren.
Een voordeel is:
Van je fouten leer je.....
Het is me eergister gelukt de computer te slopen. Ik had geen rekening gehouden met de impedantie van de injectoren. Die was heel laag, wat betekend dat ze een hoge stroom opnemen. Daardoor liep er een hoge stroom door de computer. En iedere keer als de puls voorbij was ontstond er een piekspanning (spoel-effect) die door de "fly-back" liep. Normaal gesproken is die fly-back om dit soort pieken op te vangen. Maar... Als je met een hoge stroom werkt dien je de computer softwarematig zo in te stellen dat deze de stroom verlaagd door de injector met pulsjes open te houden. En dat had ik niet gedaan. Dus ik reed op de snelweg, motor begint te pruttelen en ik ruik een verschroeide electronica-lucht.
Te laat !
Goed. Een menselijke fout dus met een duidelijk aanwijsbare reden. Ik was al blij dat ie liep, maar het is duidelijk dat je je huiswerk gedaan moet hebben voor je begint met rijden.
Al met al kost het me een paar euro aan nieuwe componentjes dus de schade valt erg mee.
Deze week wat projecten afronden en dan de 264 perfectioneren. Want het eindresultaat moet een auto zijn die 100% betrouwbaar is en perfect loopt. En zoals ik nu aan het "hobbyen" ben gaat dat niet gebeuren.
Een voordeel is:
Van je fouten leer je.....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl