20 April 2006, 01:45
Uitkristaliseren.......
Vandaag een riskante rit ondernomen naar Tiel. Eigenwijs als ik ben toch maar op LPG gereden. Geen plofje gehoord. Bij gas geven hield de motor sterk in. Heel zachtjes accelereren ging wel, en dan haalde de auto met gemak de 120. Er zat kracht in het blok maar het leek te smoren.
Bij Niels een WBO2 sensor opgehaald zodat ik nu met datalogs en meetgegevens kan werken. Vrijdag ring in de uitlaat lassen om de sensor een plaats te geven.
Op de weg terug bleek de acceleratieverrijking een beetje bizar aan te staan. Er ging voor 25ms aan gas in terwijl de normale puls 3-6 ms is. De hele acceleratieverrijking uitgezet en voila ! De motor trekt in het toerengebied van 2000-5000 toeren soepeltjes door. Op de heenweg vrij veel gas verbruikt. De terugweg minder, maar wel veel harder gereden. Bij elkaar schat ik het verbruik op 1 op 7. En eigenlijk vind ik dat heel behoorlijk netjes, zeker als je weet dat ik op de heenweg heel wat gas door de uitlaat heb geblazen. Dit is dus een totaal niet-afgestelde auto ! Biedt perspectieven, zou ik zo zeggen..
Het setje kost.....
Een hoop geld.
De Keihin injectoren zijn vreselijk duur.
Prijslijstje:
Tank + montageset en slangen 450 euro
Verdamper + materiaal en injectoren 700 euro
Computer 500 euro + bekabeling
Aiaiaiai... Dat is veel geld. De computer heb ik een beetje onnodig duur gekocht. Daar kan je een goedkopere versie voor kopen die meer kan. Dan ben je volgens mij iets van 300 euro kwijt.
Bij elkaar kost mijn setje dus 1650 euro. We hadden het kunnen doen voor 1450 euro. Daar komt dan weer een sensor bij van 200 euro, maar goed, die kan je op meerdere auto's gebruiken. 1x afstellen, daarna is ie niet meer nodig.
Wat rechtvaardigd de uitgaven ?
Tja.. Goede vraag. Ik hoop het een en ander te rechtvaardigen door deze auto perfect te laten lopen. Zuiniger en schoner dan op K-jettronic. Voor we de extra kosten hebben terugverdiend...
1 op 7 bij een standaard installatie. Gasprijs 0,50 euro
1 op 10 bij de Vpi.
0.05 cent per km met de VPi
0,07 cent per km met standaard gas
Zeg dat een gewone gasinstallatie 800 euro kost. Dan scheelt het 650 euro. Het omslagpunt ligt dan op 32.500 km.... Ik weet nog niet of ik dat kan verantwoorden...
Ik weet niet wat de wetgeving voor G3 is. Ik verwacht een typegoedkeur. Dat heeft dit systeem natuurlijk niet. Maar wellicht kan je het bij de RDW aanbieden als Prins VPi. Weten ze daar veel... Ik kan wel proberen de auto op G3 te krijgen. Dat lijkt me nou wel weer een leuke uitdaging.
De V6 is mijn leerschool. Ik heb al gemerkt dat je beter een motor vol kan laten lopen met gas, dan met benzine. Verder is het een heel gepuzzel en met alle problemen mee wordt je autotechnische kennis weer mooi op proef gesteld. Uiteindelijk gaan we naar de universiteit waar de serieuze pony's van stal gehaald zullen worden. De GT. Daar moet ruim 200 pk uit gaan komen en met zulke vermogens maak je snel wat stuk als je niet weet waar je mee bezig bent. Het ultieme is dan ook de stap naar het vloeibaar inspuiten van LPG. Daar verlies je geen vermogen aan je alternatieve brandstof. Sommigen zeggen zelfs dat je wint. De V6 is ook nog verder te optimaliseren. Het brandstofsysteem voor benzine kan aangepakt worden en voorzien van electronische injectoren. Dan kan de K-jettronic het veld ruimen en dan moet de motor uitkomen op de laatste specs voor de V6, zo'n 180 PK.
Er staat nog heel wat op de agenda.
Sourcen van LPI spullen voor een redelijke prijs
Sourcen van triggerwielen (tips, iemand ?)
Probleem oplossen met verhoogd toerental bij lopen op gas (stappenmotor voor stationairloop?)
Finetunen van het mengsel
V6 ontstekingssysteem door computer laten sturen
Gaandeweg zal er nog wel wat bij komen....
Resumerend:
Een waanzinnig project waarover ik een steeds beter gevoel krijg.
Vandaag een riskante rit ondernomen naar Tiel. Eigenwijs als ik ben toch maar op LPG gereden. Geen plofje gehoord. Bij gas geven hield de motor sterk in. Heel zachtjes accelereren ging wel, en dan haalde de auto met gemak de 120. Er zat kracht in het blok maar het leek te smoren.
Bij Niels een WBO2 sensor opgehaald zodat ik nu met datalogs en meetgegevens kan werken. Vrijdag ring in de uitlaat lassen om de sensor een plaats te geven.
Op de weg terug bleek de acceleratieverrijking een beetje bizar aan te staan. Er ging voor 25ms aan gas in terwijl de normale puls 3-6 ms is. De hele acceleratieverrijking uitgezet en voila ! De motor trekt in het toerengebied van 2000-5000 toeren soepeltjes door. Op de heenweg vrij veel gas verbruikt. De terugweg minder, maar wel veel harder gereden. Bij elkaar schat ik het verbruik op 1 op 7. En eigenlijk vind ik dat heel behoorlijk netjes, zeker als je weet dat ik op de heenweg heel wat gas door de uitlaat heb geblazen. Dit is dus een totaal niet-afgestelde auto ! Biedt perspectieven, zou ik zo zeggen..
Het setje kost.....
Een hoop geld.
De Keihin injectoren zijn vreselijk duur.
Prijslijstje:
Tank + montageset en slangen 450 euro
Verdamper + materiaal en injectoren 700 euro
Computer 500 euro + bekabeling
Aiaiaiai... Dat is veel geld. De computer heb ik een beetje onnodig duur gekocht. Daar kan je een goedkopere versie voor kopen die meer kan. Dan ben je volgens mij iets van 300 euro kwijt.
Bij elkaar kost mijn setje dus 1650 euro. We hadden het kunnen doen voor 1450 euro. Daar komt dan weer een sensor bij van 200 euro, maar goed, die kan je op meerdere auto's gebruiken. 1x afstellen, daarna is ie niet meer nodig.
Wat rechtvaardigd de uitgaven ?
Tja.. Goede vraag. Ik hoop het een en ander te rechtvaardigen door deze auto perfect te laten lopen. Zuiniger en schoner dan op K-jettronic. Voor we de extra kosten hebben terugverdiend...
1 op 7 bij een standaard installatie. Gasprijs 0,50 euro
1 op 10 bij de Vpi.
0.05 cent per km met de VPi
0,07 cent per km met standaard gas
Zeg dat een gewone gasinstallatie 800 euro kost. Dan scheelt het 650 euro. Het omslagpunt ligt dan op 32.500 km.... Ik weet nog niet of ik dat kan verantwoorden...
Ik weet niet wat de wetgeving voor G3 is. Ik verwacht een typegoedkeur. Dat heeft dit systeem natuurlijk niet. Maar wellicht kan je het bij de RDW aanbieden als Prins VPi. Weten ze daar veel... Ik kan wel proberen de auto op G3 te krijgen. Dat lijkt me nou wel weer een leuke uitdaging.
De V6 is mijn leerschool. Ik heb al gemerkt dat je beter een motor vol kan laten lopen met gas, dan met benzine. Verder is het een heel gepuzzel en met alle problemen mee wordt je autotechnische kennis weer mooi op proef gesteld. Uiteindelijk gaan we naar de universiteit waar de serieuze pony's van stal gehaald zullen worden. De GT. Daar moet ruim 200 pk uit gaan komen en met zulke vermogens maak je snel wat stuk als je niet weet waar je mee bezig bent. Het ultieme is dan ook de stap naar het vloeibaar inspuiten van LPG. Daar verlies je geen vermogen aan je alternatieve brandstof. Sommigen zeggen zelfs dat je wint. De V6 is ook nog verder te optimaliseren. Het brandstofsysteem voor benzine kan aangepakt worden en voorzien van electronische injectoren. Dan kan de K-jettronic het veld ruimen en dan moet de motor uitkomen op de laatste specs voor de V6, zo'n 180 PK.
Er staat nog heel wat op de agenda.
Sourcen van LPI spullen voor een redelijke prijs
Sourcen van triggerwielen (tips, iemand ?)
Probleem oplossen met verhoogd toerental bij lopen op gas (stappenmotor voor stationairloop?)
Finetunen van het mengsel
V6 ontstekingssysteem door computer laten sturen
Gaandeweg zal er nog wel wat bij komen....
Resumerend:
Een waanzinnig project waarover ik een steeds beter gevoel krijg.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl