19 April 2006, 18:27
Eerst je vraag beantwoorden... Ik gebruik MSII en heb dus de verkeerde computer. Gelukkig is die te downgraden waardoor mogelijk is wat jij bedoeld.
Nou even mijn verhaal:
Na een zeer heftige en bloedige strijd... Heb ik overwonnen. De fouten die je gaat maken in je rush van de "bijna overwinning".... Te stom voor woorden...
Gisternacht de diode ingesoldeerd. Vanmorgen aangesloten. Teleurstelling alom. De spikes (spanningspieken) bleven door de sensordraad en de computer lopen. In een vlaag van helderheid dan toch besloten de draad bij de hallgever in de stekker te proppen. Eerst dacht ik dat de PC vastgelopen was want de naald van de toerenteller hing stil. Een luide EUREKA toen bleek dat de spikes waren verdwenen !
Starten op gas. Hee ? Lampje van de meter gaat uit ? Verkeerde +12Volt gepakt. Andere nemen. Starten, lopen, na 5 seconden weer uit... Zoeken.... Damn... Pulsdraad gasrelais vergeten...
Starten.. Lopen..
Nog een beetje spelen met de instellingen. Odd fire uitgezet, bank naar alternating gezet, motor uit... Werkt dus niet.
Vervolgens.. Draadjes netjes leggen. Motor draait veel toeren op gas. Meten... Extra luchtsolenoid krijgt geen spanning... Afsluiten dat onding.
Motor start moeizaam maar loopt aardig. Accu heeft nog steeds weinig spanning... Proefrit.
Je raad het al.. Toch slecht lopen. Koudloopregeling uitgeschakeld (de temperatuursensor die niet is aangesloten schiet van -20 naar +100) De spanningspieken in de toerentalsensor zijn weer terug.. Halverwege stilvallen. En niet meer starten. Maatje bellen. Is onderweg en ja hoor... De dame slaat aan na de zoveelste poging. Maatje afbellen. Hortend en stotend naar huis rijden. Raar ? Ook op benzine loopt de auto nu slecht ?
Thuis aankomen. Kap open... Wel verd.... Ik heb de draden gefatsoeneerd... En over de bobine kabel gelegd ! Heb ik oogkleppen op of zo ? Vandaar het slechte lopen op benzine. Nadenken.. startprobleem... Ow nee ! De solenoid afgesloten aan de vaccuum kant.. Maar niet aan de andere kant ! Dus de lucht komt nu langs de K-jettronic klep en er wordt nouwelijks tot geen brandstof gegeven tijdens het starten ! Andere kant ook dicht gemaakt, starten... Lopen.....
Massa opnieuw gemaakt. Er liep een 1,5mm2 draadje terug naar de accu. Deze vervangen door een 2,5mm2 die ik op het schutboard heb vast gemaakt. Nou hopen dat de spikes in de massa (temperatuursensor loopt over de massa...) weg zijn.
En nu................
Sleutelen vanuit de bestuurdersstoel.. Doe me dat nou maar eens na. Beetje meer gas ? Klikkerdeklik.
Ik ben er nog niet helemaal. Want nu wil ik natuurlijk de "domme" ontstekingsunit van de Volvo vervangen door de computer. Dan kan ik 2 maps aanmaken. 1 voor benzine en eentje voor LPG. Op LPG mag de ontsteking wat vroeger en zo haal je wat meer rendement. Maar.. Nu hebben we het niet meer over hele toestanden uit elkaar schroeven om te kijken of er wat mis is.. Nu hebben we het over naar het schermpje kijken vanaf de leren passagiersstoel. Aflezen WAT er mis is en electronisch corrigeren.
En dan zijn er mensen die zeggen dat electronica in moderne auto's vervelend is want je kan niet zien wat er gebeurd. Nou.. Met een laptop aan deze computer weet ik precies wat er gebeurd. De sputterende signalen waren naar, maar de computer gaf middels een slingerende meter precies aan WAAR deze een probleem had. De motor houdt nog in bij plotseling gasgeven maar de computer laat zien dat de inspuittijd van 2 naar 20 miliseconden gaat (beetje overdone dus...) Doordat er maar heel weinig brandstof in het systeem aanwezig is en daarnaast heel geconcentreerd is een backfire zo goed als onmogelijk.
Ik ga zo een sensor halen waarmee ik de motor precies kan afstellen. (Wide Band O2 sensor ofwel Lambda). Dan kan ik dus bij iedere belasting en ieder toerental zien of de motor te arm of te rijk loopt. Eventueel kan ik dit de computer zelf laten corrigeren.
Het is trouwens opmerkelijk hoe snel je wegwijs wordt in het programma als je er mee bezig bent. Ik denk dat ik nu een kwart van de functies weet te vinden en weet wat ze doen. Als ik er een week mee bezig ben ga ik denk ik wensen dat er meer functies op zouden zitten.
En nou jullie weer !
Kom maar op met de verassingen !
Nou even mijn verhaal:
Na een zeer heftige en bloedige strijd... Heb ik overwonnen. De fouten die je gaat maken in je rush van de "bijna overwinning".... Te stom voor woorden...
Gisternacht de diode ingesoldeerd. Vanmorgen aangesloten. Teleurstelling alom. De spikes (spanningspieken) bleven door de sensordraad en de computer lopen. In een vlaag van helderheid dan toch besloten de draad bij de hallgever in de stekker te proppen. Eerst dacht ik dat de PC vastgelopen was want de naald van de toerenteller hing stil. Een luide EUREKA toen bleek dat de spikes waren verdwenen !
Starten op gas. Hee ? Lampje van de meter gaat uit ? Verkeerde +12Volt gepakt. Andere nemen. Starten, lopen, na 5 seconden weer uit... Zoeken.... Damn... Pulsdraad gasrelais vergeten...
Starten.. Lopen..
Nog een beetje spelen met de instellingen. Odd fire uitgezet, bank naar alternating gezet, motor uit... Werkt dus niet.
Vervolgens.. Draadjes netjes leggen. Motor draait veel toeren op gas. Meten... Extra luchtsolenoid krijgt geen spanning... Afsluiten dat onding.
Motor start moeizaam maar loopt aardig. Accu heeft nog steeds weinig spanning... Proefrit.
Je raad het al.. Toch slecht lopen. Koudloopregeling uitgeschakeld (de temperatuursensor die niet is aangesloten schiet van -20 naar +100) De spanningspieken in de toerentalsensor zijn weer terug.. Halverwege stilvallen. En niet meer starten. Maatje bellen. Is onderweg en ja hoor... De dame slaat aan na de zoveelste poging. Maatje afbellen. Hortend en stotend naar huis rijden. Raar ? Ook op benzine loopt de auto nu slecht ?
Thuis aankomen. Kap open... Wel verd.... Ik heb de draden gefatsoeneerd... En over de bobine kabel gelegd ! Heb ik oogkleppen op of zo ? Vandaar het slechte lopen op benzine. Nadenken.. startprobleem... Ow nee ! De solenoid afgesloten aan de vaccuum kant.. Maar niet aan de andere kant ! Dus de lucht komt nu langs de K-jettronic klep en er wordt nouwelijks tot geen brandstof gegeven tijdens het starten ! Andere kant ook dicht gemaakt, starten... Lopen.....
Massa opnieuw gemaakt. Er liep een 1,5mm2 draadje terug naar de accu. Deze vervangen door een 2,5mm2 die ik op het schutboard heb vast gemaakt. Nou hopen dat de spikes in de massa (temperatuursensor loopt over de massa...) weg zijn.
En nu................
Sleutelen vanuit de bestuurdersstoel.. Doe me dat nou maar eens na. Beetje meer gas ? Klikkerdeklik.
Ik ben er nog niet helemaal. Want nu wil ik natuurlijk de "domme" ontstekingsunit van de Volvo vervangen door de computer. Dan kan ik 2 maps aanmaken. 1 voor benzine en eentje voor LPG. Op LPG mag de ontsteking wat vroeger en zo haal je wat meer rendement. Maar.. Nu hebben we het niet meer over hele toestanden uit elkaar schroeven om te kijken of er wat mis is.. Nu hebben we het over naar het schermpje kijken vanaf de leren passagiersstoel. Aflezen WAT er mis is en electronisch corrigeren.
En dan zijn er mensen die zeggen dat electronica in moderne auto's vervelend is want je kan niet zien wat er gebeurd. Nou.. Met een laptop aan deze computer weet ik precies wat er gebeurd. De sputterende signalen waren naar, maar de computer gaf middels een slingerende meter precies aan WAAR deze een probleem had. De motor houdt nog in bij plotseling gasgeven maar de computer laat zien dat de inspuittijd van 2 naar 20 miliseconden gaat (beetje overdone dus...) Doordat er maar heel weinig brandstof in het systeem aanwezig is en daarnaast heel geconcentreerd is een backfire zo goed als onmogelijk.
Ik ga zo een sensor halen waarmee ik de motor precies kan afstellen. (Wide Band O2 sensor ofwel Lambda). Dan kan ik dus bij iedere belasting en ieder toerental zien of de motor te arm of te rijk loopt. Eventueel kan ik dit de computer zelf laten corrigeren.
Het is trouwens opmerkelijk hoe snel je wegwijs wordt in het programma als je er mee bezig bent. Ik denk dat ik nu een kwart van de functies weet te vinden en weet wat ze doen. Als ik er een week mee bezig ben ga ik denk ik wensen dat er meer functies op zouden zitten.
En nou jullie weer !
Kom maar op met de verassingen !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl