29 January 2014, 16:53
Betreffende het turboverhaal lijkt de originele turbo in een eerder leven vervangen te zijn voor een Garrett waar waterkoelleidingen op passen. Een beetje research laat zien dat er eind jaren '80 740 turbo's waren met zo'n 13c Garrett met waterkoelleidingen. Enfin: de rondslingerende Metsubsidie 13C van een 940 LPT die er verrekkens netjes uitziet en weinig speling lijkt te hebben is dan nog meer een 'bolt-on'. Nu heb ik 3 '90+ uitlaatspruitstukken liggen maar alle drie met scheurtjes helaas. Op zoek dus naar een kundige lasser die zich aan dit staaltje gietijzer durft te wagen en dan ook een stukje flexibel wil zetten in de 2,5" Simons. Iemand een idee?
Enfin verdere voorgang?
Ik was bezig met een stuurbekrachtigingspomp met een los reservoirtje dat ergens in het motorruim dan een plekje krijgt. Daarvan had ik er nog eentje liggen. maar met even passen en meten gaat dat niet meevallen als je ook bedenkt dat er nog intercoolerbuizen moeten lopen en het 'hoekje' boven de accu al redelijk volgebouwd is bij een kjet blok met ruitensproeierreservoir etc. Op zoek dus naar zo'n stuurbekrachtingsreservoir en pompje die direct op het pompje zelf zit (zoals in mijn 245superpolar, handig zo'n voorbeeld ernaast!) Deze dus:![[Afbeelding: 20140103_211608_zpsfmvog203.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20140103_211608_zpsfmvog203.jpg)
. Die passen dan het mooiste, en daar past de aircocompressor dan ook weer prima onder als we daar weer mee verder gaan.
Schoonvader rijdt nu een 940 LPT op gas. Heerlijke auto trouwens. Maar het kriebelt hem toch om weer een mooie roestvrije 240 te gaan rijden. Op lpg dan weliswaar, omdat hij teveel kilometers maakt. Zo kwam ons een witte 245 polar lpg uit 92 op het spoor. De auto bleek alleen teveel dits and dents te hebben om er een echt mooie daily lpt op gas van te bouwen. Deze auto was van een liefhebber geweest die er toch een aantal bijzondere dingen aan had gedaan (bijvoorbeeld die koplampbeschermers die ik laatst heb aangeboden). Een van deze 'upgrades' was een Maleisische veerpootbrug, GT-braces en verzwaarde veerpootplaten. Ondanks wat kritische reacties op TB op deze veerpootbrug toch maar erop geschroefd en ziet er hip uit al zeg ik t zelf..
Nu benieuwd of dit merkbaar is qua rijgedrag icm de underbraces van Volvo240GLT.
Deze witte heeft ook het stuurbekrachtigingsreservoir dat ik nu mooi voor den turbo kan gebruiken!
Er zat ook nog een AFR metertje in die witte... best grappig ding, geen idee of het echt functioneel is maar vond m wel komisch
![[Afbeelding: 20140126_221326_zpsufofujpm.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20140126_221326_zpsufofujpm.jpg)
Dat was ie weer. We sleutelen gestaag door!
Enfin verdere voorgang?
Ik was bezig met een stuurbekrachtigingspomp met een los reservoirtje dat ergens in het motorruim dan een plekje krijgt. Daarvan had ik er nog eentje liggen. maar met even passen en meten gaat dat niet meevallen als je ook bedenkt dat er nog intercoolerbuizen moeten lopen en het 'hoekje' boven de accu al redelijk volgebouwd is bij een kjet blok met ruitensproeierreservoir etc. Op zoek dus naar zo'n stuurbekrachtingsreservoir en pompje die direct op het pompje zelf zit (zoals in mijn 245superpolar, handig zo'n voorbeeld ernaast!) Deze dus:
![[Afbeelding: 20140103_211608_zpsfmvog203.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20140103_211608_zpsfmvog203.jpg)
. Die passen dan het mooiste, en daar past de aircocompressor dan ook weer prima onder als we daar weer mee verder gaan.
Schoonvader rijdt nu een 940 LPT op gas. Heerlijke auto trouwens. Maar het kriebelt hem toch om weer een mooie roestvrije 240 te gaan rijden. Op lpg dan weliswaar, omdat hij teveel kilometers maakt. Zo kwam ons een witte 245 polar lpg uit 92 op het spoor. De auto bleek alleen teveel dits and dents te hebben om er een echt mooie daily lpt op gas van te bouwen. Deze auto was van een liefhebber geweest die er toch een aantal bijzondere dingen aan had gedaan (bijvoorbeeld die koplampbeschermers die ik laatst heb aangeboden). Een van deze 'upgrades' was een Maleisische veerpootbrug, GT-braces en verzwaarde veerpootplaten. Ondanks wat kritische reacties op TB op deze veerpootbrug toch maar erop geschroefd en ziet er hip uit al zeg ik t zelf..
Nu benieuwd of dit merkbaar is qua rijgedrag icm de underbraces van Volvo240GLT. Deze witte heeft ook het stuurbekrachtigingsreservoir dat ik nu mooi voor den turbo kan gebruiken!
Er zat ook nog een AFR metertje in die witte... best grappig ding, geen idee of het echt functioneel is maar vond m wel komisch
![[Afbeelding: 20140126_221326_zpsufofujpm.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20140126_221326_zpsufofujpm.jpg)
Dat was ie weer. We sleutelen gestaag door!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.