4 November 2013, 01:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 November 2013, 01:14 door Jambon.)
Marc1970 schreef:Ik vraag me af hoe Volvo dit opgelost heeft. Hebben ze niet gewoon het dwarsgat voor de achteras 2 cm naar achter verschoven in de draagarm (de zuinigste oplossing)? In dit geval zou de veer dus onder dezelfde plek van de koets eindigen, dan had je S vormige veer een andere oorzaak. -edit- Oeps, ik had allebei de versies, nu heb ik een 69 en 70. (Ik heb allebei de versies, als het mooi weer was zou ik het eens na gaan meten.)
Kan je niet gewoon een extra gat boren in de veerschotel, 2 cm naar voren? De veerschotel is redelijk wat groter dan de onderste veerwinding dacht ik, zou toch nog een heel eind dragend zijn. Desnoods las je de hele veerschotel 2 cm naar voren op de draagarm.
Gat is verplaatst vindt men op Brickboard:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Marc, ondanks dat de 140's schijnbaar onveranderd lijken is dat dus niet zo, maar daar kom je pas achter als je dit soort afwijkende combi's gaat maken..!
De draagarmen zijn daadwerkelijk langer, de locatie van de as en veer zijn t.o.v elkaar niet gewijzigd.
De locatie van het boutgat in de 'chassisbalk' is ook 2cm naar achter gegaan, en dat betekent dat het horizontale deel van die balk 2cm langer is geworden, dus ook alles in de kofferbak..! Er is simpelweg geen ruimte om bv de ingelaste moet op te schuiven..!
Ook de Panhardstang en Panhardstang-beugel zijn anders..
Ik heb de link even doorgelezen, idd al die andere bekende zaken komen ook naar voren (zo ik kan mijn '72 front niet zo maar gebruiken omdat de balk minder laag is uitgesneden bij type 1, beugel voor de radiateur moet daardoor zakken (toen ook al gedaan met een losse beugel..) en de bodemplaat heeft meer verstevigingen gekregen..)
Dus..
of ik maak de huidige spullen korter, wat heel precies moet gebeuren en deugdelijk gelast (en wil je dat op die delen..) en dan meteen een 'box' van maken zoals in de ralley-documentatie.. dan istie wel weer sterker..
of ik moet na 3 jr wÃÃr nieuwe bussen kopen en die in de 'korte' ophanging plaatsen, en ook mijn aangepaste aandrijfas wÃÃr aanpassen.. (-20mm, M46, dikke versie etc..)
Ãn kan ik dan nog in verlaagde vorm, want ook dat komt erbij, de 205 rubbers kwijt t.o.v. de dorpelhoek die toch al redelijk in de buurt zit..?!