3 November 2013, 23:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 November 2013, 23:07 door BartJu.)
Is het niet gewoon heel simpel?
De hoek die je wigje moet hebben is gelijk aan hoek waaronder veer staat (zij het 90 graden gedraaid. De verhoudingen van overliggend/aanliggend/overstaande zijde zijn dus ook identiek.
Blijkt ook uit je lucifersdoosje experiment...
Veer heeft lengte Lveer en dikte Dveer.
Sprong = 20 mm.
Dikte wig / lengte wig = Dikte wig /Dikte veer = 20 mm / lengte veer.
Ofwel:
dikte wig = 20mm * dikte veer / lengte veer
Wig boven en onder zijn gelijk, want hoek is ook gelijk.
Veer is dan recht, zij het onder een hoek.
Effect van inveren is in originele toestand meegewogen, en kennelijk verwaarloosbaar (wegens lengte draagarm, draaipunt ligt vooraan).
Waarom zou het nu ineens echt meespelen? Zeker als je jaren met een slalom-veer hebt kunnen rijden, dan is dit toch al veel beter?
Al zou je in de afronding er rekening mee kunnen houden natuurlijk, zodat optimum rond deels/half-ingeveerd ligt.
Misschien wat vaag in beschrijving, zondagavond is niet m'n beste moment om fysische verschijnselen en goniometrie in een te snel getikt berichtje te vatten...
;-)
Edit: en dus te lang getypt en ingehaald door hierboven, waarbij ook breedte veer meetelt (betere term dan dikte, zo je kunnen verwarren met draaddikte, niet relevant hier ...)
De hoek die je wigje moet hebben is gelijk aan hoek waaronder veer staat (zij het 90 graden gedraaid. De verhoudingen van overliggend/aanliggend/overstaande zijde zijn dus ook identiek.
Blijkt ook uit je lucifersdoosje experiment...
Veer heeft lengte Lveer en dikte Dveer.
Sprong = 20 mm.
Dikte wig / lengte wig = Dikte wig /Dikte veer = 20 mm / lengte veer.
Ofwel:
dikte wig = 20mm * dikte veer / lengte veer
Wig boven en onder zijn gelijk, want hoek is ook gelijk.
Veer is dan recht, zij het onder een hoek.
Effect van inveren is in originele toestand meegewogen, en kennelijk verwaarloosbaar (wegens lengte draagarm, draaipunt ligt vooraan).
Waarom zou het nu ineens echt meespelen? Zeker als je jaren met een slalom-veer hebt kunnen rijden, dan is dit toch al veel beter?
Al zou je in de afronding er rekening mee kunnen houden natuurlijk, zodat optimum rond deels/half-ingeveerd ligt.
Misschien wat vaag in beschrijving, zondagavond is niet m'n beste moment om fysische verschijnselen en goniometrie in een te snel getikt berichtje te vatten...
;-)
Edit: en dus te lang getypt en ingehaald door hierboven, waarbij ook breedte veer meetelt (betere term dan dikte, zo je kunnen verwarren met draaddikte, niet relevant hier ...)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005