Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 Turbo '83
#25
Nou, maar weer eens een een update over onze 245. Qua onderhoud veel gebeurd, maar zoals altijd ook veel te weinig.

We zijn qua status bijna op niveau van ‘goed onderhouden’, al is dat ook een ruim begrip. De auto is inmiddels qua elektra voorzien van nog een beetje nieuw spul. Bougies, bougiekabels, bobinekabel.

Vanwege een afgebroken boutje aan de poelie van de viscofan heb ik maar een nieuwe waterpomp gemonteerd met een nieuw montageplaatje voor de poelie. De viscofan liep namelijk zo scheef als een **** en aan in de grote plastieke windtunnel doordat de v-snaren de poelie inclusief viscofan naar beneden trokken.

Hier nog een pica in action (afgebroken boutje)
[Afbeelding: 20130715_214204_zpsbb6cee04.jpg]

Blok zonder waterpomp
[Afbeelding: 20130720_111635_zpsb32f7b5a.jpg]

Oude (maar goeie reserve originele) waterpomp. Sleufje gezaagd, maar lukte toch niet om m eruit te halen…
[Afbeelding: 20130720_111644_zps6f703798.jpg]

En opgelost! Geen koelwaterlekkages en draait lekker.

De auto houdt wel nog steeds in als je gas geeft en de turbo komt erin. Ik heb geconcludeerd dat het niet ligt aan de elektra, al moet de ontsteking nog wel precies goed gezet worden met een lamp (die ik niet heb). En de kleppen wil ik gesteld hebben. Voor beide gaat ie over een paar weekjes naar de specialist. Inhouden ligt (denk ik) aan vacuümlekkages. Alle slangen rondom het inlaatspruitstuk zien er verschrikkelijk oud uit. Scheurtjes en scheuren. Die moesten we dus sowieso preventief maar vervangen. De slang naar de rembekrachtiger had een scheur waar ik zo een vinger in kon stoppen. Onbegrijpelijk dat ik daar niet eerder iets van gemerkt heb. Afijn, een losse rondslingerende B230F had een relatief vers exemplaar van een kleine 10 jaar jonger liggen dus die slang was vlot vervangen. Helaas nog steeds inhouden. Voor de rest van de vacuümslangen heb ik inmiddels een doosje siliconenslangen liggen en deze zet ik er komende week op.

Het grote probleem (vanwege het inhouden) zou wel eens in de carterventilatieslang die over het blok loopt kunnen zitten. Dat stomme ding zit echt op een vage manier aan de aluminium luchttoevoerbuis vast zeg! Je trekt m zo los, zit alleen maar ‘geklemd’. Afijn, als die slang ook al 30 jaar oud is begrijp ik dat de flexibiliteit er wel een beetje uit is. Dat klemmen doet ie niet echt fijn aangezien deze met wat tape al eerder is geprobeerd te fixen. Ik zag tijdens m’n bezoekje bij HansDAF een hÃÃl fraaie oplossing: een messing tapeindje in de aluminium buis met een nieuwe hitte en oliebestedinge slang naar je inlaatspruitstuk toe. Wil je daarvan nog eens een foto maken HansDAF? Dat gaat het volgende project worden. Iemand enig idee waar je mooie stukkie slang dat hitte en olie/bezinebestendig is en ook weer 30 jaar meekan p de kop kan tikken?

Hier zie je hoe ie er bij mij bijhangt.
[Afbeelding: 20130610_142226_zps1bb6c529.jpg]

Afijn. Gaan we oplossen. Ander punt is dat de overdrive er regelmatig de brui aangeeft. HÃÃl hard het knopje indrukken zorgt dat ie soms wel inschakelt dus die verdenk ik als eerste. Ook pas bij inschakelen gaat t lampje pas branden op t dashboard. Lijkt daarom niet echt op een symptoom die ik zo kan toewijzen aan de solenoid of relais. Denk ik dan. We gaan t zien.

Verder begint het handmatig vijf deuren nalopen met een sleutel me de keel uit te hangen. Heb een ‘spy- setje gekocht en heb een origineel CV-setje van een Polar. Moet gaan lukken.

Voor ‘lange termijn’ project overigens toevallig tegen een 940 sedan aangelopen. Ding heeft een kapotte koelslang (naar de turbo) en is waarschijnlijk warmgelopen. Heeft een B230FK en een M90. Ook nog werkende airco. Moesten we maar eens aan beginnen in de schuur. Uit ’97, dus als ik de internetzoektocht correct heb geïnterpreteerd de beste basis om een leuk bultje vermogen mee te maken. Deze gaan we komende weken maar uit elkaar halen. Iemand nog iets nodig van een 940 toevallig? Zal de overigen onderdelen ervan wel in het verkoop-topic aanbieden.

Heb een originele intercooler liggen van een 240T, en dadelijk de intercooler van deze 940. Welke zou mijn B21ET het fijnst vinden? Sowieso wil ik buis/slangenwerk van de 940 gebruiken, want die heb ik niet bij de 240 intercooler.

Nou ja, dat is zo’n beetje waar we momenteel mee bezig zijn. Prio is het inhouden op vol vermogen en de overdrive weer aan de pruttel. Zodra dat werkt (of niet) dan laat ik weer van me horen!

Gegroet!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord


Berichten in dit topic
245 Turbo '83 - door Stevves - 24 February 2013, 22:38
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 25 February 2013, 00:19
245 Turbo '83 - door Stevves - 26 February 2013, 21:32
245 Turbo '83 - door henqui - 26 February 2013, 21:57
245 Turbo '83 - door Stevves - 5 March 2013, 21:49
245 Turbo '83 - door Kees144 - 5 March 2013, 21:55
245 Turbo '83 - door Dopski - 5 March 2013, 22:08
245 Turbo '83 - door Yellow240 - 5 March 2013, 22:57
245 Turbo '83 - door Yellow240 - 5 March 2013, 22:58
245 Turbo '83 - door Volvo 142 B23 - 5 March 2013, 23:20
245 Turbo '83 - door PB240 - 5 March 2013, 23:51
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 6 March 2013, 02:21
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 6 March 2013, 02:24
245 Turbo '83 - door Stevves - 6 March 2013, 08:57
245 Turbo '83 - door Stevves - 30 March 2013, 09:56
245 Turbo '83 - door Stevves - 1 May 2013, 21:01
245 Turbo '83 - door henqui - 2 May 2013, 09:29
245 Turbo '83 - door Stevves - 7 May 2013, 14:12
245 Turbo '83 - door skidje - 7 May 2013, 22:02
245 Turbo '83 - door henqui - 7 May 2013, 23:04
245 Turbo '83 - door henqui - 15 May 2013, 23:53
245 Turbo '83 - door v700r - 16 May 2013, 19:09
245 Turbo '83 - door Stevves - 16 May 2013, 20:35
245 Turbo '83 - door henqui - 16 May 2013, 22:37
245 Turbo '83 - door Stevves - 7 August 2013, 11:15
245 Turbo '83 - door Volvo 142 B23 - 7 August 2013, 12:44
245 Turbo '83 - door HansDAF - 7 August 2013, 14:14
245 Turbo '83 - door skidje - 7 August 2013, 14:47
245 Turbo '83 - door 244Drift - 7 August 2013, 15:02
245 Turbo '83 - door Stevves - 29 August 2013, 12:19
245 Turbo '83 - door Stevves - 8 October 2013, 13:15
245 Turbo '83 - door Stevves - 10 October 2013, 12:58
245 Turbo '83 - door Estoque - 10 October 2013, 14:18
245 Turbo '83 - door Yellow240 - 10 October 2013, 15:41
245 Turbo '83 - door Stevves - 21 November 2013, 13:53
245 Turbo '83 - door Rob - 21 November 2013, 16:31
245 Turbo '83 - door Jambon - 21 November 2013, 16:34
245 Turbo '83 - door LJ - 21 November 2013, 17:22
245 Turbo '83 - door Drk - 21 November 2013, 18:30
245 Turbo '83 - door Dopski - 21 November 2013, 20:10
245 Turbo '83 - door skidje - 21 November 2013, 21:20
245 Turbo '83 - door PB240 - 21 November 2013, 22:53
245 Turbo '83 - door SFRC - 21 November 2013, 22:58
245 Turbo '83 - door Stevves - 21 November 2013, 23:00
245 Turbo '83 - door Stevves - 21 November 2013, 23:09
245 Turbo '83 - door Dopski - 21 November 2013, 23:11
245 Turbo '83 - door Rob - 21 November 2013, 23:32
245 Turbo '83 - door Drk - 22 November 2013, 09:22
245 Turbo '83 - door Stevves - 6 January 2014, 15:19
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 6 January 2014, 20:33
245 Turbo '83 - door edwin - 7 January 2014, 07:07
245 Turbo '83 - door Stevves - 7 January 2014, 09:12
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 7 January 2014, 11:17
245 Turbo '83 - door Stevves - 29 January 2014, 16:53
245 Turbo '83 - door Stevves - 9 October 2014, 11:55
245 Turbo '83 - door Stevves - 24 October 2014, 12:50
245 Turbo '83 - door Ticcie - 24 October 2014, 15:48
245 Turbo '83 - door hooge048 - 24 October 2014, 16:08
245 Turbo '83 - door Stevves - 24 October 2014, 16:37
245 Turbo '83 - door hooge048 - 24 October 2014, 17:03
245 Turbo '83 - door edwin - 25 October 2014, 09:28
245 Turbo '83 - door Stevves - 25 October 2014, 14:51
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 25 October 2014, 20:46
245 Turbo '83 - door Stevves - 26 October 2014, 09:17
245 Turbo '83 - door DennisvdB - 26 October 2014, 12:33
245 Turbo '83 - door Stevves - 19 February 2015, 14:26
245 Turbo '83 - door Estoque - 20 February 2015, 17:15
245 Turbo '83 - door ZOAB - 20 February 2015, 19:57
245 Turbo '83 - door edwin - 20 February 2015, 21:03
245 Turbo '83 - door Stevves - 20 February 2015, 21:55
245 Turbo '83 - door ZOAB - 20 February 2015, 22:58
245 Turbo '83 - door Stevves - 2 October 2014, 11:09

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.599 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 151.640 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.197 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 197.356 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.097 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 103.141 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 472.102 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 95.969 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 46.465 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)