7 August 2013, 11:15
Nou, maar weer eens een een update over onze 245. Qua onderhoud veel gebeurd, maar zoals altijd ook veel te weinig.
We zijn qua status bijna op niveau van ‘goed onderhouden’, al is dat ook een ruim begrip. De auto is inmiddels qua elektra voorzien van nog een beetje nieuw spul. Bougies, bougiekabels, bobinekabel.
Vanwege een afgebroken boutje aan de poelie van de viscofan heb ik maar een nieuwe waterpomp gemonteerd met een nieuw montageplaatje voor de poelie. De viscofan liep namelijk zo scheef als een **** en aan in de grote plastieke windtunnel doordat de v-snaren de poelie inclusief viscofan naar beneden trokken.
Hier nog een pica in action (afgebroken boutje)
![[Afbeelding: 20130715_214204_zpsbb6cee04.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20130715_214204_zpsbb6cee04.jpg)
Blok zonder waterpomp
![[Afbeelding: 20130720_111635_zpsb32f7b5a.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20130720_111635_zpsb32f7b5a.jpg)
Oude (maar goeie reserve originele) waterpomp. Sleufje gezaagd, maar lukte toch niet om m eruit te halen…
![[Afbeelding: 20130720_111644_zps6f703798.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20130720_111644_zps6f703798.jpg)
En opgelost! Geen koelwaterlekkages en draait lekker.
De auto houdt wel nog steeds in als je gas geeft en de turbo komt erin. Ik heb geconcludeerd dat het niet ligt aan de elektra, al moet de ontsteking nog wel precies goed gezet worden met een lamp (die ik niet heb). En de kleppen wil ik gesteld hebben. Voor beide gaat ie over een paar weekjes naar de specialist. Inhouden ligt (denk ik) aan vacuümlekkages. Alle slangen rondom het inlaatspruitstuk zien er verschrikkelijk oud uit. Scheurtjes en scheuren. Die moesten we dus sowieso preventief maar vervangen. De slang naar de rembekrachtiger had een scheur waar ik zo een vinger in kon stoppen. Onbegrijpelijk dat ik daar niet eerder iets van gemerkt heb. Afijn, een losse rondslingerende B230F had een relatief vers exemplaar van een kleine 10 jaar jonger liggen dus die slang was vlot vervangen. Helaas nog steeds inhouden. Voor de rest van de vacuümslangen heb ik inmiddels een doosje siliconenslangen liggen en deze zet ik er komende week op.
Het grote probleem (vanwege het inhouden) zou wel eens in de carterventilatieslang die over het blok loopt kunnen zitten. Dat stomme ding zit echt op een vage manier aan de aluminium luchttoevoerbuis vast zeg! Je trekt m zo los, zit alleen maar ‘geklemd’. Afijn, als die slang ook al 30 jaar oud is begrijp ik dat de flexibiliteit er wel een beetje uit is. Dat klemmen doet ie niet echt fijn aangezien deze met wat tape al eerder is geprobeerd te fixen. Ik zag tijdens m’n bezoekje bij HansDAF een hÃÃl fraaie oplossing: een messing tapeindje in de aluminium buis met een nieuwe hitte en oliebestedinge slang naar je inlaatspruitstuk toe. Wil je daarvan nog eens een foto maken HansDAF? Dat gaat het volgende project worden. Iemand enig idee waar je mooie stukkie slang dat hitte en olie/bezinebestendig is en ook weer 30 jaar meekan p de kop kan tikken?
Hier zie je hoe ie er bij mij bijhangt.
![[Afbeelding: 20130610_142226_zps1bb6c529.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20130610_142226_zps1bb6c529.jpg)
Afijn. Gaan we oplossen. Ander punt is dat de overdrive er regelmatig de brui aangeeft. HÃÃl hard het knopje indrukken zorgt dat ie soms wel inschakelt dus die verdenk ik als eerste. Ook pas bij inschakelen gaat t lampje pas branden op t dashboard. Lijkt daarom niet echt op een symptoom die ik zo kan toewijzen aan de solenoid of relais. Denk ik dan. We gaan t zien.
Verder begint het handmatig vijf deuren nalopen met een sleutel me de keel uit te hangen. Heb een ‘spy- setje gekocht en heb een origineel CV-setje van een Polar. Moet gaan lukken.
Voor ‘lange termijn’ project overigens toevallig tegen een 940 sedan aangelopen. Ding heeft een kapotte koelslang (naar de turbo) en is waarschijnlijk warmgelopen. Heeft een B230FK en een M90. Ook nog werkende airco. Moesten we maar eens aan beginnen in de schuur. Uit ’97, dus als ik de internetzoektocht correct heb geïnterpreteerd de beste basis om een leuk bultje vermogen mee te maken. Deze gaan we komende weken maar uit elkaar halen. Iemand nog iets nodig van een 940 toevallig? Zal de overigen onderdelen ervan wel in het verkoop-topic aanbieden.
Heb een originele intercooler liggen van een 240T, en dadelijk de intercooler van deze 940. Welke zou mijn B21ET het fijnst vinden? Sowieso wil ik buis/slangenwerk van de 940 gebruiken, want die heb ik niet bij de 240 intercooler.
Nou ja, dat is zo’n beetje waar we momenteel mee bezig zijn. Prio is het inhouden op vol vermogen en de overdrive weer aan de pruttel. Zodra dat werkt (of niet) dan laat ik weer van me horen!
Gegroet!
We zijn qua status bijna op niveau van ‘goed onderhouden’, al is dat ook een ruim begrip. De auto is inmiddels qua elektra voorzien van nog een beetje nieuw spul. Bougies, bougiekabels, bobinekabel.
Vanwege een afgebroken boutje aan de poelie van de viscofan heb ik maar een nieuwe waterpomp gemonteerd met een nieuw montageplaatje voor de poelie. De viscofan liep namelijk zo scheef als een **** en aan in de grote plastieke windtunnel doordat de v-snaren de poelie inclusief viscofan naar beneden trokken.
Hier nog een pica in action (afgebroken boutje)
![[Afbeelding: 20130715_214204_zpsbb6cee04.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20130715_214204_zpsbb6cee04.jpg)
Blok zonder waterpomp
![[Afbeelding: 20130720_111635_zpsb32f7b5a.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20130720_111635_zpsb32f7b5a.jpg)
Oude (maar goeie reserve originele) waterpomp. Sleufje gezaagd, maar lukte toch niet om m eruit te halen…
![[Afbeelding: 20130720_111644_zps6f703798.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20130720_111644_zps6f703798.jpg)
En opgelost! Geen koelwaterlekkages en draait lekker.
De auto houdt wel nog steeds in als je gas geeft en de turbo komt erin. Ik heb geconcludeerd dat het niet ligt aan de elektra, al moet de ontsteking nog wel precies goed gezet worden met een lamp (die ik niet heb). En de kleppen wil ik gesteld hebben. Voor beide gaat ie over een paar weekjes naar de specialist. Inhouden ligt (denk ik) aan vacuümlekkages. Alle slangen rondom het inlaatspruitstuk zien er verschrikkelijk oud uit. Scheurtjes en scheuren. Die moesten we dus sowieso preventief maar vervangen. De slang naar de rembekrachtiger had een scheur waar ik zo een vinger in kon stoppen. Onbegrijpelijk dat ik daar niet eerder iets van gemerkt heb. Afijn, een losse rondslingerende B230F had een relatief vers exemplaar van een kleine 10 jaar jonger liggen dus die slang was vlot vervangen. Helaas nog steeds inhouden. Voor de rest van de vacuümslangen heb ik inmiddels een doosje siliconenslangen liggen en deze zet ik er komende week op.
Het grote probleem (vanwege het inhouden) zou wel eens in de carterventilatieslang die over het blok loopt kunnen zitten. Dat stomme ding zit echt op een vage manier aan de aluminium luchttoevoerbuis vast zeg! Je trekt m zo los, zit alleen maar ‘geklemd’. Afijn, als die slang ook al 30 jaar oud is begrijp ik dat de flexibiliteit er wel een beetje uit is. Dat klemmen doet ie niet echt fijn aangezien deze met wat tape al eerder is geprobeerd te fixen. Ik zag tijdens m’n bezoekje bij HansDAF een hÃÃl fraaie oplossing: een messing tapeindje in de aluminium buis met een nieuwe hitte en oliebestedinge slang naar je inlaatspruitstuk toe. Wil je daarvan nog eens een foto maken HansDAF? Dat gaat het volgende project worden. Iemand enig idee waar je mooie stukkie slang dat hitte en olie/bezinebestendig is en ook weer 30 jaar meekan p de kop kan tikken?
Hier zie je hoe ie er bij mij bijhangt.
![[Afbeelding: 20130610_142226_zps1bb6c529.jpg]](http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/20130610_142226_zps1bb6c529.jpg)
Afijn. Gaan we oplossen. Ander punt is dat de overdrive er regelmatig de brui aangeeft. HÃÃl hard het knopje indrukken zorgt dat ie soms wel inschakelt dus die verdenk ik als eerste. Ook pas bij inschakelen gaat t lampje pas branden op t dashboard. Lijkt daarom niet echt op een symptoom die ik zo kan toewijzen aan de solenoid of relais. Denk ik dan. We gaan t zien.
Verder begint het handmatig vijf deuren nalopen met een sleutel me de keel uit te hangen. Heb een ‘spy- setje gekocht en heb een origineel CV-setje van een Polar. Moet gaan lukken.
Voor ‘lange termijn’ project overigens toevallig tegen een 940 sedan aangelopen. Ding heeft een kapotte koelslang (naar de turbo) en is waarschijnlijk warmgelopen. Heeft een B230FK en een M90. Ook nog werkende airco. Moesten we maar eens aan beginnen in de schuur. Uit ’97, dus als ik de internetzoektocht correct heb geïnterpreteerd de beste basis om een leuk bultje vermogen mee te maken. Deze gaan we komende weken maar uit elkaar halen. Iemand nog iets nodig van een 940 toevallig? Zal de overigen onderdelen ervan wel in het verkoop-topic aanbieden.
Heb een originele intercooler liggen van een 240T, en dadelijk de intercooler van deze 940. Welke zou mijn B21ET het fijnst vinden? Sowieso wil ik buis/slangenwerk van de 940 gebruiken, want die heb ik niet bij de 240 intercooler.
Nou ja, dat is zo’n beetje waar we momenteel mee bezig zijn. Prio is het inhouden op vol vermogen en de overdrive weer aan de pruttel. Zodra dat werkt (of niet) dan laat ik weer van me horen!
Gegroet!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.