15 May 2011, 11:32
Ja ze zitten ontzettend los. De B18 is ÃÃn van de mooiere rikketik machientjes.
Met de regel van 9 die Haynes gebruikt draai je je een ongeluk, als je het begrip tuimelen kent gaat het sneller.
Tuimelen is het moment waarop de uitlaatklep sluit en de inlaatklep opent, beide kleppen hebben dus geen speling. Beide kleppen van de 'tegenoverliggende' cilinder (die staat dan in TDC van de compressieslag) hebben dan wel speling, en als extraatje 2 andere kleppen ook.
Dus: cil 4 tuimelt, stel klep 1, 2, 3 en 5
Cil 1 tuimelt, stel klep 4, 6, 7, 8
En rijden maar.
Je meting is wat grof, je kan nu 0.405 tot 0.495 mm speling hebben, beter een setje met 0.45 erin kopen. Er is nog een grotere meetfout denkbaar, de tuimelaars (die de klep naar beneden drukken) kunnen in het midden uitgesleten zijn, dan krijg je reusachtige speling die je niet meet (want je voelmaatje overbrugt de slijtage). Maar dan hebben we het over een 500.000 km en meer.
Met de regel van 9 die Haynes gebruikt draai je je een ongeluk, als je het begrip tuimelen kent gaat het sneller.
Tuimelen is het moment waarop de uitlaatklep sluit en de inlaatklep opent, beide kleppen hebben dus geen speling. Beide kleppen van de 'tegenoverliggende' cilinder (die staat dan in TDC van de compressieslag) hebben dan wel speling, en als extraatje 2 andere kleppen ook.
Dus: cil 4 tuimelt, stel klep 1, 2, 3 en 5
Cil 1 tuimelt, stel klep 4, 6, 7, 8
En rijden maar.
Je meting is wat grof, je kan nu 0.405 tot 0.495 mm speling hebben, beter een setje met 0.45 erin kopen. Er is nog een grotere meetfout denkbaar, de tuimelaars (die de klep naar beneden drukken) kunnen in het midden uitgesleten zijn, dan krijg je reusachtige speling die je niet meet (want je voelmaatje overbrugt de slijtage). Maar dan hebben we het over een 500.000 km en meer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969