6 March 2011, 16:21
Jan-Willem schreef:Wat ik verwacht is inderdaad benzine relais, en benzine drukken.Dank voor het meedenken!
Als er verkeerde drukken zijn door een defecte pomp of door steeds een uitvallende pomp loopt de motor moeilijk.
Relais even doorsolderen en goed opletten bij de eilandjes van het relais. (kunnen los breken)
Meet als eerste de dempdrukregelaar eens na, deze moet rond de 20 Ohm zijn op de pennen.
Dus dan moet er ongeveer 0,6Amp gaan lopen als er spanning op staat..
Heeft hij geen interne weerstand van ca. 20 Ohm is deze ten dode opgeschreven...
Deze zal dan vervangen moeten worden voor een juiste werking van het systeem.
Controleer ook eens de injectoren, deze moeten een mooi sproeibeeld geven..
Dit zijn ongeveer de waardes die gemeten moeten worden.
Gemeten drukken voor K-jet systeem:
Koud
- 5,1Bar met de kraan dicht
- 1,6Bar met de kraan open
Warm
- 5,1Bar met de kraan dicht
- 4,1Bar met de kraan open
Dempdruk regelaar heeft 18 Ohm op de spoel.
De stroom die er loopt naar de dempdrukregelaar is 0.63Amp
Warm houd dus in dat de dempdrukregelaar regelt, doet hij dit niet dan mis je die druk dus.
Ik heb de hoofdpomp onder de auto vandaan gehaald omdat ik op de draad onder de achterbank, die naar de pomp loopt, even direct aan spanning vanaf de accu gelegd had en geen sjoege kreeg. Ik twijfelde aan aarding o.i.d maar bij nader onderzoek bleek de pomp brakkig want hij liep soms wel en soms niet (bij een klap erop deed ie het wel en liet je hem weer een tijdje liggen dan deed ie het niet meer)
Ik had even met een reserveaccu getest zonder tussenkomt van alle bedrading en relais in de auto en toen kon ik goed vaststellen dat het echt de hoofdpomp was. Ik heb hiervoor een nieuwe gehaald bij de automaterialenzaak bij me in de buurt (auto indus) van een volkswagen/ford/mercedes maar hij had de goede afmeting en dat was voor mij het voornaamste. De druk is wel iets hoger dan de pomp die erop hoort (5,5 bar) maar hij startte er weer prima mee. Maar even een proefrondje rijden en kijken hoe een en ander zich houd.
Ik heb nu een andere turbo met spruitstuk en een nieuwe uitlaat en een nieuwe benzinepomp.
-Het relais heb ik doorgesoldeerd en dat zit weer goed (ik had een nieuwe gehaald maar de oude doet het eigenlijk nog prima)
Ik vind het zo vreemd dat de benzinepomp pas spanning krijgt op stand 3 van het contactslot, doorgaans is dit al in stand 2 meen ik(je hoort dan gelijk de benzinepomp lopen)
-Weerstand in de dempdrukregelaar was goed.
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969