10 February 2011, 01:34
Jammer dat je meteen al een probleem hebt met je Volvo. Je geeft aan: op de snelweg plotseling "inhouden", "stotteren", en "geen vermogen", en het werd erger met het intrappen van het gaspedaal. Na een tijdje stationair valt de motor uit. In beide gevallen heb je waarschijnlijk een te arm mengsel: er wordt te weinig benzine teogevoegd aan de lucht. Dat kan twee oorzaken hebben: (1) te weinig benzine of (2) te veel lucht ;D
(1) Mogelijke oorzaken voor "gebrek aan benzine": filters verstopt, brandstofpompen slecht of uitgevallen. Dus check de filters, check de zekeringen. Als je contact maakt, zonder te starten, moet je een zacht zoemend geluid horen uit de richting van de tank. Zo niet: brandstofpomp werkt niet of slecht. Overigens: verstopte filters merk je als je gedurende langere tijd veel benzine nodig hebt, dus bijvoorbeeld wanneer je in moet voegen op de snelweg, even snel inhalen, dat soort dingen. Ik heb zelf een kapotte brandstofpomp gehad, en dat manifesteerde zich doordat de motor op volstrekt onvoorspelbare momenten uitviel.
(2) te veel lucht: als er "valse lucht" wordt aangezogen, dan kan het mengsel te arm worden, met name als er een lek zit __na__ de injectie. Je kan eens kijken naar de rubbertjes rond de injectoren, die schijnen nog wel eens slecht te worden en lekkage op te leveren.
Ten slotte: het kan inderdaad zijn dat het lucht-inlaat traject stuk is. Dan komt er veel te weinig lucht bij de motor, en ook dat merk je echt goed op het moment dat je power nodig hebt.
(1) Mogelijke oorzaken voor "gebrek aan benzine": filters verstopt, brandstofpompen slecht of uitgevallen. Dus check de filters, check de zekeringen. Als je contact maakt, zonder te starten, moet je een zacht zoemend geluid horen uit de richting van de tank. Zo niet: brandstofpomp werkt niet of slecht. Overigens: verstopte filters merk je als je gedurende langere tijd veel benzine nodig hebt, dus bijvoorbeeld wanneer je in moet voegen op de snelweg, even snel inhalen, dat soort dingen. Ik heb zelf een kapotte brandstofpomp gehad, en dat manifesteerde zich doordat de motor op volstrekt onvoorspelbare momenten uitviel.
(2) te veel lucht: als er "valse lucht" wordt aangezogen, dan kan het mengsel te arm worden, met name als er een lek zit __na__ de injectie. Je kan eens kijken naar de rubbertjes rond de injectoren, die schijnen nog wel eens slecht te worden en lekkage op te leveren.
Ten slotte: het kan inderdaad zijn dat het lucht-inlaat traject stuk is. Dan komt er veel te weinig lucht bij de motor, en ook dat merk je echt goed op het moment dat je power nodig hebt.

